Annons

Studioblixtar portabel eller "sladd" till generator?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska köpa studioblixtar. Inte plåtat på många år och behöver hjälp på vad jag bör köpa nuförtiden.

Jag fotar kanske 50% i studio och 50% på location (där det ibland finns el, ibland inte). Förr körde jag Profoto A7 (om jag inte kommer ihåg helt fel), som var portabel blixt med batteri.

Jag har aldrig kört "vanliga" blixtar (med sladd) till portabel bensin-generator, funkar egentligen eller blir det för mycket kraft när blixten väl slår av?

Jag ska bara ha det till hobby-grejer nu, alltså inte leva på det. Så Profoto är kanske i dyraste laget..

Några tips på hur jag ska tänka?

Godox är ju populära nuförtiden men jag är inte särskilt erfaren när det gäller blixtfoto. Min uppfattning är att batteriblixtar funkar ganska bra om man behöver kunna jobba utanför studion. Man kan ju ha flera batterier i värsta fall. Finns även adaptrar till vissa som man klämmer dit istället för batteriet för att kunna mata med 230V om det visar sig att batterilösningen inte fungerar.

Du skulle kanske också undersöka möjligheten att köpa ett 12V-batteri, och en omvandlare som gör om 12V likström till 240V växelström. Då kan du använda detta med blixtar som kopplas till vägguttaget. Kravet är dock att blixten (-arna) inte drar mer ström än omvandlaren kan mata ut.

Godox är ju populära nuförtiden men jag är inte särskilt erfaren när det gäller blixtfoto. Min uppfattning är att batteriblixtar funkar ganska bra om man behöver kunna jobba utanför studion. Man kan ju ha flera batterier i värsta fall. Finns även adaptrar till vissa som man klämmer dit istället för batteriet för att kunna mata med 230V om det visar sig att batterilösningen inte fungerar.
Tack för tips!

Du skulle kanske också undersöka möjligheten att köpa ett 12V-batteri, och en omvandlare som gör om 12V likström till 240V växelström. Då kan du använda detta med blixtar som kopplas till vägguttaget. Kravet är dock att blixten (-arna) inte drar mer ström än omvandlaren kan mata ut.
Ah, grym idé! Det får jag Googla/Chatgpta mer och räkna på "elen". Tack!

Det första man ska bestämma är om man vill hålla sig till AA-batterier eller laddbart.
Laddbart, ja då hade jag startat med Godox AD 200 eller 600, beror på hur mycket kräm man behöver.
Skall man slåss med solen som ljuskälla så är väl 600 det vettiga valet.

Här är en bra grupp på FB där man kan ställa frågor o få vettiga svar även om man inte handlar just på Flashgear i USA.

ANNONS
Götaplatsens Foto