Annons

Söker gratis lagring/visning

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Ska lägga upp ishockeybilder på internet för klubbens räkning. Tanken är att föräldrar/spelare ska kunna se bilder från matcher, träningar, läger mm och eventuellt ladda hem små, lågupplösta bilder om de vill. Det är inte frågan om kommersiell verksamhet. Jag vill gärna ha en viss estetik på albumet, lite ordning med rubriker och underrubriker som är snygga och lätta att hitta. Är det flickr som gäller ... eller vad har ni för förslag?

Kommer troligtvis att bli ganska många bilder med tiden. Skulle naturligtvis önska att det är lätt att ladda upp bilderna och att det går att ladda upp fler bilder åt gången ... kanske direkt från LR i bästa fall? Vill gärna att det går att se enkla bildspel med bilderna och helst på helskärm.

Ställer jag för höga krav för gratisnivån kanske? Bra tips någon? Kanske en länk till befintliga album som liknar det jag vill göra?
 

apersson850

Aktiv medlem
Uppfyller inte alla dina krav, men om du glor här så ser du hur jag har gjort med bilder på orienteringsklubbens verksamhet.

Ja, det finns mer än sånt som har med orienteringsklubben att göra, men de albumen är i alla fall lätta att hitta, med den rubrik de har.

Det som inte finns är väl underrubriker och nåt slags estetik. Det finns bara en nivå på mappar och det är bara bilder, inga finesser med musik eller annat.

Men annars tror jag det uppfyller alla dina krav. Man kan antingen ladda upp via programmet Picasa eller via ett särskilt uppladdningsprogram, som jag inte provat. De bilder du ser i mitt album fyller upp ungefär hälften av det utrymme som är gratis. Vill man sen ha mer får man börja betala.

Man kan låsa album som kräver lösenord för att öppnas.
Man kan tillåta andra att lägga till bilder till vissa album.
Man kan maila länkar till albumen från sidan.
Man kan lägga in sökord som folk kan leta på.
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Uppfyller inte alla dina krav, men om du glor här så ser du hur jag har gjort med bilder på orienteringsklubbens verksamhet.

Ja, det finns mer än sånt som har med orienteringsklubben att göra, men de albumen är i alla fall lätta att hitta, med den rubrik de har.

Det som inte finns är väl underrubriker och nåt slags estetik. Det finns bara en nivå på mappar och det är bara bilder, inga finesser med musik eller annat.

Men annars tror jag det uppfyller alla dina krav. Man kan antingen ladda upp via programmet Picasa eller via ett särskilt uppladdningsprogram, som jag inte provat. De bilder du ser i mitt album fyller upp ungefär hälften av det utrymme som är gratis. Vill man sen ha mer får man börja betala.

Man kan låsa album som kräver lösenord för att öppnas.
Man kan tillåta andra att lägga till bilder till vissa album.
Man kan maila länkar till albumen från sidan.
Man kan lägga in sökord som folk kan leta på.
Tack för tipset!
Intressant ... har varit inne och kollat dina bilder. Provade bland annat att köra den enkla varianten på bildspel ... inte helt fel. Ska utforska möjligheterna med Picasa mer lite senare. Kan det eventuellt finnas någon plug in till LR3 som gör att man kan ladda upp bilder direkt från LR till Picasa måntro?!

Går det att ändra bakgrundsfärg?
Hur många bilder kan man ladda upp gratis ... eller är det en storlek på utrymme kanske?
 

Svänglyse

Avslutat medlemskap
Det mesta är en smaksak.

Har just fått nys om weebly, men inte hunnit läsa igenom reglerna själv. Jag överlåter upptäcksfärden och den biten åt dig. :)


Not: Terms Of Service finns längst ner på första sidan.
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Jag har min hemsida, som mest innehåller bilder, på weebly och tycker det funkar bra.
Det går bra att skapa utan kunskap om webprogrammering.

Även google sites finns i gratisversion, provade den ett tag men tycker weebly är bättre
 

jannas

Aktiv medlem
Ska lägga upp ishockeybilder på internet för klubbens räkning. Tanken är att föräldrar/spelare ska kunna se bilder från matcher, träningar, läger mm och eventuellt ladda hem små, lågupplösta bilder om de vill. Det är inte frågan om kommersiell verksamhet. Jag vill gärna ha en viss estetik på albumet, lite ordning med rubriker och underrubriker som är snygga och lätta att hitta. Är det flickr som gäller ... eller vad har ni för förslag?

Kommer troligtvis att bli ganska många bilder med tiden. Skulle naturligtvis önska att det är lätt att ladda upp bilderna och att det går att ladda upp fler bilder åt gången ... kanske direkt från LR i bästa fall? Vill gärna att det går att se enkla bildspel med bilderna och helst på helskärm.

Ställer jag för höga krav för gratisnivån kanske? Bra tips någon? Kanske en länk till befintliga album som liknar det jag vill göra?
Har inte kollat så mycket på det själv än så egentligne har jag inte pejling, men kanske kan det vara värt en titt: http://mypicturetown.com/
 

Svänglyse

Avslutat medlemskap
Jag har min hemsida, som mest innehåller bilder, på weebly och tycker det funkar bra.
Det går bra att skapa utan kunskap om webprogrammering.

Även google sites finns i gratisversion, provade den ett tag men tycker weebly är bättre
Vad bra, då fick jag en positiv referens av weebly, jag med. Då ska jag fortsätta utforska den.
 

Drogen

Aktiv medlem
Jag använder också Picasa och är nöjd med det. Med ett Googlekonto är det smidigt att administrera inbjudningar, länkar, bildvisning o.s.v. allt på ett ställe. Eftersom jag också visar bilderna lokalt på en annan dator än den jag kör Lightroom på så har jag gått via en lokal installation av Picasa men det verkar finnas plugin för detta till Lightroom. Jag har inte kollat detaljerna men http://regex.info/blog/lightroom-goodies/picasaweb/publish kan kanske vara ett alternativ.
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Vad bra, då fick jag en positiv referens av weebly, jag med. Då ska jag fortsätta utforska den.
Min sida är väl främst tänkt för släkt och vänner och bilderna håller väl oftast inte FS kvalité men du får gärna titta hur jag lagt upp det.
Jag har dessutom efter att ha använt den en tid valt att köpa pro versionen (ca 500:- för två år) mest för att kunna ha lösenord för en del sidor, men det fanns också några andra funktioner som saknas i gratisversionen.

http://aobhem.weebly.com/

Åke
 

Svänglyse

Avslutat medlemskap
Ja där finns förmodligen svaret :) För den som kan tillräckligt mycket engelska och datafikonspråk :)

Jag har registrerat min domän via loopia, men jag har inget liggande hos dem... jag får väl skicka länken till deras support och kolla helt enkelt.
Okej, jag föstår.

Jag har ingen egen domän att testa med. Annars kunde jag ha hjälpt till.
 

apersson850

Aktiv medlem
På Picasaweb får man ett visst utrymme gratis. Sen kan man köpa till mer, om man vill. Hur många bilder man får in beror på hur stora man vill ladda upp. Jag brukar köra med ca 2 Megapixel. Mer behövs inte för bildskärmstittande.
Det album jag länkade till i början på tråden är ungefär halvfyllt i gratisutrymmet nu.

Jag laddar upp via Picasa, för jag började med det, men det finns en separat uppladdningsagent också, så man måste inte göra på det viset, om man inte vill installera Picasa.
 
ANNONS