Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

F5 med slow synk.

Produkter
(logga in för att koppla)

J.R

Aktiv medlem
Jag har nuligen köpt en F5-a och gjort en test rulle. Blixtbilderna med långsam synk blir överexponerad, ganska ordentligt ca 1,5-2 steg det är en gissning men hudfärgen blir krivit. Jag har frågat om jag gör något fel med inställningen på kameran, men det är inte det.
Jag har matrix inställning på kameran, P läge och TTL på blixten.
Jag kör med AF-S optik, och SB-28 blixt.
Killen jag köpte kameran av klagat just på det,nu förstår jag varför.
Kompensera går till -2 steg. Har inte provat än. Någon som har samma problem? och har kommit på hur man få ordning på det.
 

kejo

Aktiv medlem
Upplättningsblixt?

Detta är ett longshot - men har du testat att ställa blixten i läge för upplättning istället för "vanlig" TTL?

I upplättningsläge ("Balanced Fill-Flash") dras effekten ned, jag vet inte hur mycket men gissningsvis någonstans i närheten av samma värde som dina överexponeringar.

Nu har jag ingen F5:a, utan en F80 (skiljer sig en hel del) men jag har inte lyckats nåt vidare med bilderna då jag försökt dra ned på enbart blixten. HELA bilden har då blivit underexponerad istället...


Vänliga hälsningar,
Kjelle
 

J.R

Aktiv medlem
Jag har skrivit fel på blixtens inst. det ska vara TTL, + matrix.

Alltså helt autoinst. omställt till slow synk.

Jag undrar just om jag ska ta bort matrix, och kör med vanlig TTL, för matrix vill kompensera så att det värderna passar hela filmytan.

Jag köpte F5-an begagnad, och förra egaren var missnöjd just med slowsynk funktionen, därför jag håller på att utforska varför är den kass. Just innan jag glömmer, han har avaktiverat autofåkusen på blixten. Kanske den mäter fel avstånd? som om objektet skulle vara längre bort än den värligen är? Det är ganska långsökt.
 
Senast ändrad:

kejo

Aktiv medlem
blixtfoto & matrix

Hur menar du nu?
Förstår inte riktigt...

Matrix inställningen är inte blixtspecifik - utan en typ av ljusmätning. Du kan såklart använda spot eller centrumvägd mätning istället - men är det detta som gör bilderna överexponerade?

Det jag pratar om är hur du väljer att köra blixten, som upplättning eller i normal läge? Jag minns tyvärr inte vilket just din kombination hamnar i "default".

På min antika sb-24 så har jag 2 lägen (oavsett vilken metod för ljusmätning jag valt, alltså matrix/centrum/spot)indikeras blixtläget (upplättning/normal) av att symbolen för TTL blinkar eller har ett fast sken. Hur det fungerar det på din blixt?

Läge 1:
Matrix med normal blixt, dvs *allt* ljus kommer från blixten.

Läge2:
Matrix med upplättningsblixt, dvs blixten dras ned i förhållande till befintligt ljus

Rimligen *borde* F5:an använda upplättningsblixt som standard vid slow, men eftersom jag inte har så stor erfarenhet av den så vet jag inte.

Ifall du inte vill att alla delar av bilden skall bli "korrekta" (enligt kameran) så prova ändra inställning och använd centrumvägd eller spotmätning.


Vänliga hälsningar,
Kjelle
 

J.R

Aktiv medlem
På SB 28-an finns martrix inst. som inte finns på 24-an . Jag har en själv, brukade använda den med 801s. Jag måste prova många inställningar, och kolla vad som blir bäst.

Mvh/Janos
 

J.R

Aktiv medlem
På SB 28-an finns martrix inst. som inte finns på 24-an . Jag har en själv, brukade använda den med 801s. Jag måste prova många inställningar, och kolla vad som blir bäst.

Mvh/Janos
 
ANNONS