Annons

Lång slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Jag har en Nikon d3000 och undrar hur man ställer in till lång slutartid?

Tacksam för hjälp
Jag brukar använda M-läget. Vrid på "tum hjulet/ratten" så kan man ställa in tider upp till 30sek.

Bländarvärde ändras i M-läget genom att hålla in knappen för exponeringskompensation, och samtidigt vrida "tumhjulet".

/John
 

wfrank

Aktiv medlem
I "bulb"-läget så väljer du slutartid själv - slutaren är öppen så länge du håller ner avtrycket. Ställ kameran i M och sen ändra tid förbi 30sek så bör det stå "bulb" i displayen. Även på en Nikon :eek:)
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Om du skaffar fjärrutlösare kan du öppna slutaren med en knapptryckning och sen stänga den med en knapptryckningi Bulb-läget, alltså kan du ha väldigt långa slutartider utan att röra kameran.
 

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Jag brukar använda M-läget. Vrid på "tum hjulet/ratten" så kan man ställa in tider upp till 30sek.

Bländarvärde ändras i M-läget genom att hålla in knappen för exponeringskompensation, och samtidigt vrida "tumhjulet".

/John
Glömde tillägga just det viktiga i att använda fjärrutlösare eller kamerans egen självutlösare...
 

JazzBass

Aktiv medlem
Skruva kamerans inställningsratt till "S"-läget och ratta på tumhjulet. Läs vidare i manualen vad det här betyder.
 
ANNONS