Annons

Lång slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!
Jag har en Nikon d3000 och undrar hur man ställer in till lång slutartid?

Tacksam för hjälp

Jag brukar använda M-läget. Vrid på "tum hjulet/ratten" så kan man ställa in tider upp till 30sek.

Bländarvärde ändras i M-läget genom att hålla in knappen för exponeringskompensation, och samtidigt vrida "tumhjulet".

/John

I "bulb"-läget så väljer du slutartid själv - slutaren är öppen så länge du håller ner avtrycket. Ställ kameran i M och sen ändra tid förbi 30sek så bör det stå "bulb" i displayen. Även på en Nikon :eek:)

Om du skaffar fjärrutlösare kan du öppna slutaren med en knapptryckning och sen stänga den med en knapptryckningi Bulb-läget, alltså kan du ha väldigt långa slutartider utan att röra kameran.

Jag brukar använda M-läget. Vrid på "tum hjulet/ratten" så kan man ställa in tider upp till 30sek.

Bländarvärde ändras i M-läget genom att hålla in knappen för exponeringskompensation, och samtidigt vrida "tumhjulet".

/John

Glömde tillägga just det viktiga i att använda fjärrutlösare eller kamerans egen självutlösare...

Skruva kamerans inställningsratt till "S"-läget och ratta på tumhjulet. Läs vidare i manualen vad det här betyder.

ANNONS
Götaplatsens Foto