Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

färgframkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

toni

Aktiv medlem
har tillgång till labb med färgförstoringsapparat men då jag bara framkallat svartvitt undrar jag om tillvägagångsättet med färg... hela processen från framkalla filmen till kopiering... är det mycket dyrare än svartvitt (kemikalier, papper)?? nån som vet??
 

Jeppe

Aktiv medlem
Har iofs. ingen erfarenhet av färg men jag vet att det ska vara ganska svårt med tider och temperaturer.Sen lär det vara åtminstånde trippla priset. Någon annan som har ett bättre bud ???
;)

Kolla med www.photax.se
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Kemikalierna i form av framkallare och blekfix är dyrare än motsvarande för svartvit.

Själv häller jag alltid tillbaka dem i mörka fyllda flaskor efter några gångers användning.

Framkallare för svartvit brukar jag blanda till nytt varje gång.

Dessutom bryts färframkallaren ner vid kontakt med luftens syre och med tiden fortare än motsvarande för svartvit.

Detta gör att jag "samlar på mig" en del färgnegativ innan jag startar framkallning av film och kopiering.
 

qlicken

Aktiv medlem
Att framkalla färgneg. C-41 lönar sig inte, om det inte är brådis och söndag.
Lämna in rullen för negframkallning med indexkarta.
Att sedan göra förstorningar med RA-4 processen är lönande och dessutom givande när man väl lärt sig färgkalibriera, hålla för efterbelysa beskära.etc.
 

toni

Aktiv medlem
glöm framkallningen

men i övrigt är det som svartvitt?? belysning, doppa i framkall, stop och fix eller är det några andra steg med färg?? i så fall behöver jag alltså bara färgkemi & färgpapper för att exprimentera med lite förstoringar.. vad rekommenderar ni för kemi/papper??
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hmmm.. nu svävar jag lite här men..

Ingen belysning alls, Pappret framkallas i trumma. Visst kan du ha beckmörkt och fumla med vätskan i baljor men...

Färg känns dyrt och jobbigt, men det kanske bara är jag..

;)
 

acke

Avslutat medlemskap
Hallå där, RA-4 för färgnegkopiering går utmärkt att köra i skålar i beckmörker (eller med speciell mörkrumslampa), eftersom framkallningstiderna är så korta.

(Annat är det med Ilfochromekopiering från dia, 3-4 minuter i varje bad, då är trumma bra att ha.)

RA-4 är inte speciellt mycket svårare än svartvitt, det är ju bara färgfiltreringen som tillkommer.
 

Hawkeye

Medlem
Det är inga problem att framkalla färgfilm själv i dosa. Man måste vara lite noggrannare med temperaturen och tiden, annars är det som att soppa S/V. Lite dyrara är det ju dock, 15-35 kr/film ungefär, lite beroende på vad man köper för förpackning och vad man använder för film (förbrukar olika mycket framkallare). Jag kör med Tetenal's C-41 kemi, finns "kit" med framkallare och blexfix att köpa lite här och var.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Våga prova!!!

Har själv kört både RA-4 i balja samt Cibachrome i trumma (för diakopior). Kan bara instämma i föregående talare. Båda metoderna gick snabbt att lära sig och var inte krångliga. Speciellt Cibachromekopiorna blev riktigt bra redan vid mitt första paket jag köpte. Jag fick öva några kopior mer då det gällde RA-4 - jag tyckte det var lite svårare att filtrera i början. Jag använde enbart lösa Cibachromefilter till båda processerna.
Testa själv - du blir säkert positivt överraskad.:cool:
 

J_Plupp

Aktiv medlem
Hur är det med E6 då?

Färneg verkar bara besvärligt :)
Men dia då? Det finns ju inga(?) en-timmes lab för dia så jag började fundera på om det inte vore kul att testa E6 framkallning. Är det nån som har lite erfarenheter att dela med sig?

/ Johan
 

J_Plupp

Aktiv medlem
Entimmes dia

Nja, det löser väl problemet om man bor i Stockholm. Men det var inte riktigt det jag ville ha tips om.

För övrigt kan man få överdagen-framkallning på Kodachrome också, enklast om man bor i Paris. Då skickar man filmen med Concorde till NYC. :)

/ Johan
 
ANNONS