Annons

Svartvitt i kameran eller photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

julmustig

Ny medlem
Blir det någon skillnad på bilden om jag tar den direkt i svrtvitt med kamerans inställning för detta eller om jag efteråt gör om den till svartvitt i photoshop?

/Josef
julmustig.hemsida.net
 

.Z.

Aktiv medlem
Håller med föregående talare eftersom du i efterhand kan välja om du vill ha bilden i sv eller färg samt kan styra resultatet bättre.

Se bara till att du inte omvandlar den till gråskala på det enkla sättet utan använd dig istället av nedanstående metod om du har PS, OBS att det kan göras på ungefär samma sätt i Psp.

http://www.ekdahl.org/kurs/svartvit/svartvit.htm
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Enligt handboken till min digitalkamera innehåller en svartvit bild tagen med kameran större mängd bildinfo dvs är detaljrikare, än om man fotar färg. I så fall borde det vara bättre att ta svartvitt direkt i kameran?
 

Abhraxxas

Aktiv medlem
sebbfolk skrev:
Enligt handboken till min digitalkamera innehåller en svartvit bild tagen med kameran större mängd bildinfo dvs är detaljrikare, än om man fotar färg. I så fall borde det vara bättre att ta svartvitt direkt i kameran?
Hur går det ihop? Bilden blir ju inte mycket mer detaljrik än vad ccdn kan prestera (eller optiken för den delen). Vad gäller bildinfo så borde ju detta omfatta bildstorlek, vilket heller inte stämmer. Tre register med färger bör alltid behöva mer bildinfo, och därigenom lagringsplats, än ett...

För övrigt ganska härligt att kunna välja sv/v i digitalkameran, även om man kan fixa det senare med en färgbild.
 

stoltz

Aktiv medlem
Sanning med modifikaton - Svartvitt (inbyggt) i digitalkameran innehåller mer detaljer eftersom det i de flesta fall är okomprimerade.

Jpeg fungerar nämligen enbart/bäst på färgbilder eftersom den komprimerar enbart "färginformationen". Jpeg är dessutom en lossy kompression vilket gör att den svartvita bilden alltid innehåller mer information med samma inställningar som färgbilden.

Tar man däremot bilder i RAW-format är det en helt annan sak. Men då är iofs bilden också enbart i färg.
 

Damocles

Aktiv medlem
Kan det ha något att göra med att sensorn gissar sig till typ 2/3 av informationen i en färgbild med hjälp av omkringliggande pixlar som gör att en svartvit bild "får" mer information. För en SV så borde ju tämligen alla sensor läsa av ljuset rakt av, till skillnad från en färgbild.
 
ANNONS