Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt till dia eller liknande

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Hej hopp,

Kan man göra om en digital fil till dia-bild eller något annat lämpligt format som kan projeseras (kan inte ens stava ordet) med hjälp av en projektor. Har lite funderingar på att jag eventuellt skulle vilja använda bilder av denna typ http://www.deviantart.com/deviation/2531956 i ett kommande projekt.

Jag antar att det inte bör vara omöjligt? Vart ska man vända sig? Vad kan det kosta?

Nån som vet?

(Tillägg: Jag vet att man naturligtvis kan köra med en videokanon, men de är dyra och har ju lite säre bildkvalitet, om man så säger.)
 
Senast ändrad:

tomasmarklund

Aktiv medlem
Hej!

Diabolaget (http://www.diabolaget.se/) fixar det åt dig. Dock vill de ha 90 kr + moms per tillverkat dia så om du har många bilder du vill "analogisera" så får du nog öppna plånboken lite extra. Tyvärr. Men allt är möjligt, bara man har riksdalerna :)

Lycka till!
/Tomas
 

stäck

Aktiv medlem
Om man inte måste ha bästa kvaliteten, utan nöjer sig med billiga bilder som funkar, så går det faktiskt att visa bilden på skärmen och fotografera den.
Man kan få dribbla lite med kontrast/färg/vitbalans på skärmen för att det ska bli bra. Använd ganska lång slutartid (typ 1/15 eller längre), så man inte får några otäckheter av bildskärmens vertikalsvep (som oftast brukar vara ungefär 60-100Hz).
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fota av

Prova att göra en bra bläckstråleutskrift och fotografera av med t.ex. Agfa RSX 50. Har själv gjort det med hygligt resultat.
 

TorO

Aktiv medlem
Att fota av låter ju rätt vettigt, egentligen. Får nog testa det.
Många tack allihopa.
 
ANNONS