Annons

F-skatte sedel ??

Produkter
(logga in för att koppla)

niklassthlm

Aktiv medlem
Tjena !
Har sett på annonser om assistenter att F-skatte sedel fodras......varför?

Med risk för att verka löjlig.....:)

Niklas
 

Sumpen

Aktiv medlem
Med en F-skattesedel betalar du själv in dina sociala avgifter.

Det vanliga är att arbetsgivaren betalar in din sociala avgifter, du ser inte ens att de har gjort det utav lönebeskedet. Sociala avgifter = arbetsgivaravgifter beroende på vilket perspektiv man antar ;)

Nåväl, om fotografen tycker att du ska skaffa F-skattesedel vill han/hon inte anställa dig i vanlig mening, utan snarare kontraktera dig som egenföretagare.

Men du behöver inte starta eget företaget (enskild firma) det räcker att du går till Skattemyndigheterna och begär en f-skattesedel.

Rekommenderar att du surfar in till www.rsv.se och laddar hem några grundläggande broschyrer.

/Erik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Därför att annars är uppdragsgivaren skyldig att betala din skatt. Med f-skatt övertar du ansvaret.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Ja just det, glömde den vanliga inkomstskatten också som du, som Jim lade in, också får betala in själv.

/e
 

erhu

Aktiv medlem
ööh

trodde man var tvungen att ha företag för att ha F-skattsedel - själv har jag enskild firma och en skattsedel som heter EF eller nåt sånt , antar att det är nån kompromiss eftersom jag inte har alla mina inkomster via företaget.

Enskild firma (och därmed F-skattsedel) skaffar du dig lätt som en plätt- bara ladda hem blanketterna, betala typ 700:- spänn i avgift. Sen kan du dra av alla utgifter du har för företaget (dvs antagligen åtminstone filminköp, lite resor olikn).
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Re: ööh

erhu skrev:
Enskild firma (och därmed F-skattsedel) skaffar du dig lätt som en plätt- bara ladda hem blanketterna, betala typ 700:- spänn i avgift. Sen kan du dra av alla utgifter du har för företaget (dvs antagligen åtminstone filminköp, lite resor olikn).

Jag var ett tag enskild näringsidkare, men jag tyckte allting var så komplicerat (kalla mig gärna dum, det är jag :)). Man kunde till exempel göra personligt uttag ur företaget istället för att betala ut lön och på så sätt slippa alla avgifter...

Jag är dock inte helt hundra på hur det fungerade, så därför är jag lite nyfiken på om nån har några bra böcker eller liknande där man kan läsa om _allt_ man bör veta för att starta eget...

jag menar, det kan ju inte vara helt ovanligt i fotovärlden att folk har egna firmor, och alla måste ju börjar nånstans... nån som kan tipsa mig?
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Ja det är riktigt att man inte tar ut någon "lön" i enskild firma. Dock räknas resultatet som lön och det är resultatet som bestämmer hur mycket som ska betalas i skatt. (så avgifter och skatt kommer man inte undan)

Det finns en man som heter Björn Lundén och han ger ut en hel del böcker om företagande.
Länktips: http://www.blinfo.se
 

Merlin

Aktiv medlem
Sumpen skrev:
Men du behöver inte starta eget företaget (enskild firma) det räcker att du går till Skattemyndigheterna och begär en f-skattesedel.

/Erik
Behöver man inte starta enskild firma för att få f-skattsedel? Är det hobbyverksamhet du tänker på då?

/Stefan
 

rideg

Avslutat medlemskap
Man kan starta enskild firma utan att registrera denna hos prv. Det finns inget krav på att den skall registreras. F-skattsedel får man om man planerar att leva på verksamheten (ej hobby alltså). Man kan också få en FA-skattsedel vilket gör att man kan kombinera ett arbete i den egna firman där man fakturerar kund, med en fast anställning hos en s.k. arbetsgivare.
 

Liza

Aktiv medlem
Rekommenderar att du noga läser följande RSV brochyr och inte tror på allt som sagts i denna tråd. Du får inte F-skatt bara så där!


http://www.rsv.se/pdf/41816.pdf?SOK.X=18\&SOK.Y=10

Dessutom om du ansöker och inte har fast eller längre tids anställning (över ett år), kolla med ditt fack då du i annat fall helt kan förlora rätten till A-kassa.
 
Senast ändrad:

Malm

Aktiv medlem
Liza skrev:
Du får inte F-skatt bara så där!
Inte det? Jag som nystartad egenföretagare hade inget som helst problem med att få min FA-skattsedel..

Om man inte har kommit på något grymt bra namn man vill skydda så behöver man inte registrera sitt företag hos PRV i början. Det går utmärkt att köra på ändå.

Kan för övrigt rekommendera en bok av just Björn Lundén som nämndes tidigare i tråden, han har en bok som heter Kulturarbetarboken som tar upp just vårt ämne (fotografer, formgivare, målare osv osv.)

/Anders - som fick sin FA-skattsedel idag..
 
Senast ändrad:

Liza

Aktiv medlem
Jag syftade till det Sumpen skrev;

"Men du behöver inte starta eget företaget (enskild firma) det räcker att du går till Skattemyndigheterna och begär en f-skattesedel."

MVH Eva
 

lotelo

Aktiv medlem
Jag har upplevt att det inte är hur lätt som helst att få F-skatt. Skattemyndigheten vill ofta att du har flera uppdragsgivare då du söker F-skatt. Som det var för mig hade jag två stora då jag sökte fast då tyckte de att de skulle vara arbetsgivare istället.. Motiveringen var att uppdragsgivare och kund var den samme i ett av fallen. Jag fick till slut min F-skattsedel fast det var väldigt mycket diskussion innan det var klart. Hur lätt som helst är det inte som jag uppfattat det. Har dock avvecklat under sommaren fast behöver nog skaffa ny F-skatt. Den här gången kommer jag att tänka noga på hur jag skriver ansökan.
/Lotta
 

Johan K

Aktiv medlem
Att tro att man kan skaffa sig en F-skattsedel och sedan jobba som assistent är ju att vara på lite gungiga tassemarker. Skattemyndigheten säger så här: ( enligt min revisor, har nämnligen kollat själv för några år sedan ) Att man måste ha uppdrag från flera kunder, i annat fall räknas det som förtäckt anställning och man själv, och uppdragsgivaren, kan bli sköntaxerad, inte kul. Det är heller inte som någon skrev att man kan starta firma och tro att det bara är och dra moms, åker man på en revision från skattemyndigheten och bara har momsavdrag men inga inkomster så kan man bli återbetalningsskyldig av all den moms man har dragit av sedan man startade sin firma. Inte heller så kul.
 

mipert

Aktiv medlem
niklassthlm skrev:
Tjena !
Har sett på annonser om assistenter att F-skatte sedel fodras......varför?

Med risk för att verka löjlig.....:)

Niklas
En anställd assistent jobbar som alla andra anställda med månadslön osv.

Men, många fotografer föredrar att bara leja assistent när de behöver extrahjälp (vilket i och för sig kan vara dagligen).
Då vill de ha någon som jobbar de timmar som behövs, skickar en räkning och fotografen slipper allt besvär med skatteinbetalningar med mera. Precis som när du själv lejer en bilmekaniker för att justera bromsarna.

I svåra tider blir det vanligare med assistenter som jobbar på frilansbasis.
För ett antal år sedan när jag assisterade tog jag vanligen 1500 kronor per dag + moms och resa.
 

mipert

Aktiv medlem
Johan K skrev:
...bara har momsavdrag men inga inkomster så kan man bli återbetalningsskyldig av all den moms man har dragit av sedan man startade sin firma. Inte heller så kul.
Menar du om man inte har inkomster alls eller att firman går på minus på grund av att utgifterna är större än inkomsterna?
 

Johan K

Aktiv medlem
Jag menar att man inte får tro att det bara är att handla och dra av momsen på det man köper. Utan man måste bevisa att företaget är seriöst annars kan det klassas som hobbyverksamhet och då förlorar du rätten att dra av moms plus att du kan bli skyldig att betala tilbaka alltsammans. Du kan naturligtvis ha ett förtag som går minus trots att du har inkomster men jag tror att skatte myndiheten kan accetpera att man går minus några år i början men inte hur länge som helst, samt att di måste komma upp i omsättning så det syns att du kan leva av ditt förtag. Man kan ju naturligtvis ha sitt företag vilande, men det tror jag måste anmälas till skattemyndigheten och då får du inte ha några kostnader eller intäkter i företaget. Gav det dig svar på frågan ??
 

Johan K

Aktiv medlem
Sedan är det ju så att du måste fakturera flera kunder än bara en eller ett par, för jag har nämnligen försökt den varianten också när jag var assistent och min revisor avrådde mig p.g.a. att skattemyndigheten kallar det för förtäckt anställning. Och det innebär att uppdragsgivaren och du själv kan bli sköntaxerade, och det är inte så kul.
 
ANNONS