Annons

Minusgrader

Produkter
(logga in för att koppla)

Peaceman

Medlem
Hej :)

jag undrar hur många minusgrader det kan vara utan att kameran börja ta stryk ? Jag har en D3000!
sedan har jag 2 objektv, är det ungefär samma på dom ?
 

Minita

Aktiv medlem
Kamera och objektiv tål mer än du. Det luriga är när du tar kameran från kylan in i värmen = kondens. Jag brukar ta ut minneskortet innan jag går in och låter kameran ligga kvar i kameraryggsäcken. Där kan allt ligga och få normal rumstemperatur i lugn och ro medan jag tankar över bilderna och justerar dem.

En del förespråkar att lägga kameran i en plastpåse något som jag själv aldrig ha gjort. Mitt sätt verkar duga.

Kylan ställer till med andra problem. Batterierna tröttnar bra mycket snabbare än vanligt. Tipset är extra batterier som ligger nära kroppen.

Händerna blir som två klumpar. I en annan tråd finns diskussionen med lämpliga vantar. Jag har hittat relativt små geleplattor som blir som små element när man bryter lite på dem. Några sådana med sig, så fungerar fingrarna ett bra tag. Plattorna återställs genom att koka dem 10 minuter. Varje platta klarar av att hålla handen/handsken varm i ca 15 minuter. Kanske inte så mycket men några stycken plattor så fungerar det faktiskt ganska bra.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Det är just kondensen som är lurig. Vissa påstår även att det kan uppstå när man går ut kylan också. Hur det egentligen fungerar vet jag inte säkert, men personligen tar jag ur batteri och minneskort när jag går in värmen. Skulle det bli kondens finns det då ingen ström som kan kortsluta. Vidare låter jag kameran ligga väskan några timmar, så att den sakta återfår rumstemperatur.

Kondens kan orsaka oxidation kretsarna efter några år, men då detta inträffar är det nog dags för ny kamera iaf =)

Använd din kamera, det är ju det den är till för =)

/Tomas
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag har hittat relativt små geleplattor som blir som små element när man bryter lite på dem. Några sådana med sig, så fungerar fingrarna ett bra tag. Plattorna återställs genom att koka dem 10 minuter. Varje platta klarar av att hålla handen/handsken varm i ca 15 minuter. Kanske inte så mycket men några stycken plattor så fungerar det faktiskt ganska bra.
Det är kanske såna här du menar?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HEAT

Jag har ett gäng sådana. De är suveräna! Rekommenderas verkligen.
Prylnörd som jag är så har jag också USB-varianten! ;-)
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
På tal om dessa geleplattor (tror det är en mättad saltlösning för övrigt). Den överlägset bästa modellen jag har prövat är Vaudes modell (med en snögubbe på, om jag inte missminner mig) som är betydligt större, och håller värmen nästan en timme. Köpte mina på Odal.

Värt att veta om dessa gelekuddar är att de inte tål att lagras om de är aktiverade (hårda). Jag hade mina en väska under ca ett år, och de råkade bli aktiverade. Nu spelar det ingen roll hur länge jag kokar dem, saltet blir inte helt upplöst så det blir bara en sörja. De går att aktivera men de blir inte så varma. Dessutom återgår de till fast form efter ett tag, så det är ingeen ide att ha med dem ut på äventyr.
Jag noterade innan "olyckan" att de går att aktivera genom slag/stötar, vilket troligen var det som hände väskan.
 

Minita

Aktiv medlem
Precis. Plattorna måste hanteras varsamt. Dock så är de billiga, så håller de bara säsongen ut så duger det.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Hittade engångsvärmepåsar på Clas Ohlson i höstas, sexpack för 49 kr. Har inte behövt prova någon ännu, men de skall hålla värmen i sex timmar och bli 68 grader varma, så de uppges sprida bra värme. Skall man ha dem mot känslig hud uppmanas man att linda in den i typ en näsduk eller något. Skall man ha den i handsken kan man ju ha en tunn innerfingervante. Finns också i självhäftande variant, då kan man ju fästa den på utrustningen där det behövs värme. Köpte mina för att hålla frontlinsen kondens- och frostfri vid långtidsexponeringar nattetid, men har som sagt inte behövt använda någon ännu. Hade sådana med saltlösning innan som jag fäste med gummiband, men de håller ju inte värmen så länge. Händerna klarar jag ner till minus tio med hjälp av ett par vanliga tunt fodrade skinnhandskar i fingermodell med avklippta tummar och pekfingrar. Blåser det klarar man inte samma kyla, då blir det betydligt kallare om händerna.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag kan garantera att det inte är några problem att använda en D3000 i minusgrader. En vän till mig övervintrade på Amundsen Scott base på geografiska Sydpolen, han hade med sig en D3000 och använde den utomhus ned till -70°C eller så. Du behöver nog med andra ord inte oroa dig ;-)

Själv har jag använt en D200 och en D300s i ned till -45°C eller så, också det på Sydpolen. Många där hade med sig systemkameror, mest Canon XXD, 5D mkII och någon Nikon D300 och liknande, och ingen hade någon gång problem med kylan. Det enda som händer är att displayen blir seg i kylan och att batteriet bara håller en liten stund.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag har också fotat i mycket låga temeraturer, men kom ihåg att tillverkarna endast lovar funktion ner till 0 grader (oftast) och kör man i lägre temperatur och något händer så är det helt på egen risk. kör man i låga temperatuerer så var noga med kondensproblemet och använd INTE pop-up blixten - det finns en del kamror som den abolut inte tål använding i temperaturer under ungefär -10 grader och löper en uppenbar risk att skadas permanent om man ändå försöker att använda den.

Det går använda dslr kamror utan större problem ner till ungefär -25 grader, men då måste du verkligen se till att ha torr luft i huset för annars så har du problem. Under -25 så börjar många komponenter dra iväg så enormt att det egentligen är mest tur om sakerna fungerar.

kommande generations minneskort kommer inte heller att fungera i så låga temperaturer och det du skriver vid låga temperaturer går inte att läsa tillbaka vid normala temperaturer. Det finns tyvärr ingen väg runt det problemet annat än att använda SLC CF-kort då själva NAND flashen i kommande generation MLC helt enkelt inte fungerar pålitligt i låga temperaturer.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Ska man under en vecka fotografera på sydpolen i temperaturer under-50 är det nog en bra ide att ALDRIG ta in kameran värmen. Då slipper man kondensproblemet =)
 

Danne B

Aktiv medlem
En annan grej är att kylan på sydpolen, nordpolen eller varför inte bara norra Sverige, skiljer sig mycket åt mot kylan i södra Sverige. -5 grader i östergötland känns ju kallare än -20 i norra norrland, just på grund av fukten i luften.
 

Graylingman

Aktiv medlem
En annan grej är att kylan på sydpolen, nordpolen eller varför inte bara norra Sverige, skiljer sig mycket åt mot kylan i södra Sverige. -5 grader i östergötland känns ju kallare än -20 i norra norrland, just på grund av fukten i luften.
Enligt SMHI är detta en myt :)

Inte kallare i söder
Många undrar om det stämmer att tjugo minusgrader i södra Sverige "känns" kallare än samma temperatur i norra Sverige. Ryktet säger att det beror på till exempel luftfuktighet. Detta är en myt, en omhuldad sådan, men inte desto mindre en myt.

Den mycket lilla mängd vattenånga som finns i luften vid så låga tempe-raturer kan inte påverka luftens värmeledningsförmåga nämnvärt. Att man ändå fryser mer i söder än i norr beror snarare på att man är mindre van vid kyla i söder och att det faktiskt går att vänja sig vid kyla.

I allmänhet är man också varmare klädd i norr än i söder. En annan viktig faktor är att det ofta blåser något när det är kallt i söder, och det behövs endast svag vind för att en låg temperatur skall upplevas som mycket obehaglig.


http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/upplevd-temperatur-1.4613
 

Danne B

Aktiv medlem
Enligt SMHI är detta en myt :)

Inte kallare i söder
Många undrar om det stämmer att tjugo minusgrader i södra Sverige "känns" kallare än samma temperatur i norra Sverige. Ryktet säger att det beror på till exempel luftfuktighet. Detta är en myt, en omhuldad sådan, men inte desto mindre en myt.

Den mycket lilla mängd vattenånga som finns i luften vid så låga tempe-raturer kan inte påverka luftens värmeledningsförmåga nämnvärt. Att man ändå fryser mer i söder än i norr beror snarare på att man är mindre van vid kyla i söder och att det faktiskt går att vänja sig vid kyla.

I allmänhet är man också varmare klädd i norr än i söder. En annan viktig faktor är att det ofta blåser något när det är kallt i söder, och det behövs endast svag vind för att en låg temperatur skall upplevas som mycket obehaglig.


http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/upplevd-temperatur-1.4613
Jag går bara till mig själv. Är uppvuxen i östergötland och har inga större problem med kylan.. Är mer av typen att man ska härdas, om du fattar vad jag menar.
Flyttade upp till arjeplog under ett år och fick även prova på kylan där.

Min uppfattning är klart att luftfuktigheten spelar roll, punkt slut. Där uppe gick jag i t-shirt och vindjacka när det var -20, medans när jag åkte hem under vintern, fick ta på mig allt jag hade nästan när det var -5-10 grader. Fukten kryper in och kyler ner dig.
 

myran15

Ny medlem
Jag fotograferar med min kamerautrustning i ca -25 grader! Av erfarenhet så håller jag med fotografen med tanken om att ta ur minneskortet innan man tar in kameran och sen låter den värmas upp i väskan! Håll inte på att byt objektiv och sånt ute när det är redigt kallt, när jag tog bort gluggen på huset inne senare på kvällen så var spegeln alldeles fuktig... löste sig dock med en hårtork men det är ingenting jag ska göra igen...
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
...

Har också hört (från svärfar, som faktiskt frågade en meteorolog) att det där är en myt, men jag kan ju inte neka till att det känns kallare vid kusten. Fast jag undrar om SMHIs förklaring bara är en del av sanningen, vilket som det så ofta är sådana här sammanhang. Midvinterdagar när det är dimma svackorna talar jag om. Går man in dimman känner man ju faktiskt skillnaden. Fast då handlar det ju om luft mättad på fukt, och inte marginella skillnader luftfuktighet. Samma sak går ju att uppleva varma dagar, eller saunan om man slänger på en skopa vatten. Man ska ju inte heller glömma bort hjärnans otroliga förmåga att inbilla kroppen saker, men detta fall tror jag att detta bara kan vara en del av förklaringen.
Skall utnyttja kompetensen på fakulteten på måndag och fråga en meteorolog, om jag minns. Påminn mig gärna annars =)

Vad det gäller härdning mot kyla så är det ingen myt. Kroppen kan bilda sk brunt fett där cellmetabolismen (de där med citronsyracykeln, som ni kanske minns från biologin) kortsluts, och istället för att bilda energi bildar värme. Nyfödda har mycket brunt fett, vilket sedan successivt försvinner. Likaså har folkslag som lever kallt klimat mycket av denna vara.
Hur mycket man kan härda sig låter jag vara osagt, men det är iaf ingen myt. I detta fallet tror jag dock att psyket har en betydande roll =)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag kommer från den yttersta västkusten, växte upp tiotals meter från havet. Norrlänningar som är på besök här nere är helt eniga om att 0°C här känns som -10-15°C där de kommer ifrån.

Efter att ha varit på Sydpolen i 2,5 månad i -20-45°C för att sedan komma hem till Sverige i mars kan jag säga att jag frös minst lika mycket hemma i -3-4°C som jag gjorde på Sydpolen när det var 30°C kallare.

Nej, det berodde inte på att jag hade mer kläder på Sydpolen än hemma. På Sydpolen gick jag runt i fodrade skor som de flesta här inte skulle använda under -5°C men eftersom man fryser mindre i den tunna torra luften gick det hur fint som helst.

Jag tror utan tvekan att torr luft kyler mindre än fuktig. Det tänker jag fortsätta med tills någon bevisar att jag visst frös mer på Sydpolen :)

Här är jag i finkläder på julafton. Inget underställ eller någonting, lägg märke till skorna :) Jag var nog ute och sprang i 20 minuter utan att frysa nämnvärt.

Edit: Vad är det för mening med ett fotoforum där man inte kan ladda upp ett användbart foto? FS har en mycket konstig inställning till bilder....
 

Bilagor

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jag säger inte emot dig, men om "de som kan/vet" säger att de INTE beror på luftfuktigheten, då får man ju svårt att hävda motsatsen. Alltså, det känns kallare vid kusten eller där det är fuktigt (jag vet då ingen som inte tycker så), men beror det verkligen på luftfuktigheten?

Som sagt. Jag skall personligen kolla upp detta på måndag. Har tänkt göra det länge, men det har aldrig blivit av =)
 

T.A

Aktiv medlem
Vad det beror på vet jag inte. Men här hemma är jag ute och promenerar med kameran i 30 gradig kyla, utan problem är fel att säga, men det bekommer mig inte så himla mycket.´
Men då jag varit i sthlm, eller helsingborg under vintertid så har jag frusit som en hund..
Bara nu de senaste dagarna har jag promenerat mina 45 min till jobbet vid 4 tiden på morgonen i 25 gradig kyla och det är inte särskillt kallt.
Vad som oxå är lustigt är att om vi har 25-30 grader kallt nåra dagar så när det stiger till 20 så börjar man nästan klä av sig för det känns varmt ..

För att återgå till ämnet så har jag inga problem med min D300 i rejäl kyla. Däremot med en fjärrutlösare.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag tror det är så att eftersom varmare luft innehåller mer fukt än kallare luft, och fuktig luft har större kyleffekt på kroppen än vad torrare luft har, så får man inte ett linjärt förhållande på den upplevda kylan. Den upplevda kylan vid -15 är därför inte tre gånger så stor som vid -5. Dessutom har det en tendens att blåsa mer vid högre temperaturer, man får en vindkylningseffekt att ta hänsyn till. Fuktig luft vid -5 och snålblåst kan upplevas kallare än -15 och vindstilla en solig dag. Däremot är jag tämligen övertygad om att -15 alltid är kallare än -5 vid samma vind och motsvarande luftfuktighet. För kamerans del är också -15 kallare än -5, oavsett fukt och vind, men om man tar hänsyn till att kamerans inre värms när batterierna urladdas (vid användning), kan nog också kameran till viss del uppleva kyleffekten från fuktig, blåsig, miljö, då dess driftstemperatur kommer att sänkas mer. Dock tror jag detta är en mycket måttlig effekt vid vardaglig användning i kyla, man kanske inte fotograferar så intensivt att kamerans inre värms i någon nämnvärd omfattning, och då har kyleffekten ingen temperaturskillnad att jobba med.

Uppgifterna om kylans verkan på SMHI:s sida utgår från låga temperaturer, är det tex -20 i Skåne är den möjliga luftfuktigheten vid denna låga temperatur ändå så låg att det i praktiken inte är just någon större skillnad på kyleffekt mellan -20-gradig torr- och fuktig luft. Däremot om det i det ena fallet blåser, och det i det andra fallet är vindstilla och sol, blir skillnaden avsevärd. Sedan är det som de säger att kroppen ställer om sig, vid den första köldknäppen på vintern är det svinkallt om det blir -15, men den andra gången man upplever samma kyla, kanske redan nästa dag, känns det varmare. Kroppen ställer fort om sig.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Fredrik:

Det är inte på något sätt 3 ggr kallare i -15°C än det är vid -5°C. Celsiusskalan är ju bara en människoskapad skala helt utan mening i naturen.

Det man får prata om fall man vill prata om "gånger kallare" är Kelvin, alltså absolut temperatur med 0 K vid absoluta nollpunkten vid -273,15 K. Då ser man att -15°C är 258,15 K och -5°C är -268,15 K. I absolut temperatur är det alltså bara en liten skillnad som ni ser.
 
ANNONS