Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minusgrader

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag brukar ha det av, hela tiden. Snö och is torkar lättare när det tinar har jag fått för mig. Och om linskyddet är i väskan är risken mindre att man tappar bort den med stelfrusna fingrar. Nått som är konstigt, fast man tydligt ser hålet i snön där man tappade nått dyrt så är det nästan omöjligt att hitta det när man gräver i snön.

Min humla i denna debatt är att temperaturer under noll är inget magiskt gränsvärde. Det enda gränsvärdet är att vatten övergår till fast form. För de flesta andra matrial är det helt andra gränsvärden innan de ändrar egenskaper. Om kamerorna inte innehåller vattenbaserade smörjmedel så ser inte jag några vetenskapliga hinder att använda en kamera vid minusgrader. Men förr eller senare kommer man ner till temperaturer då tex gaständare inte går att tända, smörjmedel blir hårda, matrial blir skörare, elektriska komponenter får förändrade egenskaper (antagligen inte supraledande :) ), batterier får sämre livslängd eller inte levererar nått alls, etc.

Jag läste nyss om några studenter som skickade upp en kompaktkamera i en väderballong, en mobiltelefon som sms:ade kordinater etc. Jag hittade deras byggbeskrivning och de hade tex bytt ut mobilens batterier till lithiumbatterier då originalbatterierna inte funkade vid de temperaturer det var frågan om.

Som jag ser det, är det nog största faran när man tar in kameran i stugvärmen igen då kondens bildas åtminstone utvändigt och det skulle förvåna mig om det inte sker invändigt med. Nåja, detta har ni redan skrivit om tråden och jag behöver inte upprepa vad andra redan skrivit.

Om det känns kallare eller inte vid fuktig väderlek, kan jag bara ifrågasätta om man verkligen kan lita mer på mänískokroppens känsla för att frysa än vad en termometer visar? Jag tvivlar på det. Det är bara en subjetiv bedömning. Jag var nyss i mexico föresten: VI talade mycket om det svenska vintervädret och de tyckte det var galet kallt när jag berättade vilka temperaturer vi har om vintern. Ute var det +36 grader C. Senare på kvällen sjönk utetemeraturen till 22 grader C. Tusan vad jag hackade tänder, jag fick sätta på en tröja. Tänk va? Tröja vid 22 grader. Jag som brukar hämta posten i morgonrocken vid -22 hemma.

Är det nån som åker motorcykel? Har ni iaktagit att det plötsligt kan kännas kallare eller varmare när man kör i kyligt väder? Men termometern på styret ändrade sig inte ett skvatt. Min slutsats är att kroppens känsla för vad som är varmt och kallt är väldigt väldigt subjektivt och inget att lita på.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Som jag ser det, är det nog största faran när man tar in kameran i stugvärmen igen då kondens bildas åtminstone utvändigt och det skulle förvåna mig om det inte sker invändigt med.
Risk för invändig kondens när du tar in kameran är det nog bara om du släpper in en massa varm, fuktig inomhusluft i den. T ex genom att byta objektiv.
 

gorse

Aktiv medlem
Risk för invändig kondens när du tar in kameran är det nog bara om du släpper in en massa varm, fuktig inomhusluft i den. T ex genom att byta objektiv.
Jag vet inte hur det är med era kameror men min kamera är inte lufttät. Dock låter det som ett bra tips i alla fall. Det borde lindra kondensen avsevärt.

På tal om det, min klocka brukar få imma på insidan av glaset i flera dar när jag åker skidor.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det är med era kameror men min kamera är inte lufttät. Dock låter det som ett bra tips i alla fall. Det borde lindra kondensen avsevärt.
När du tar in en kall kamera i värmen kommer den kalla luften i kameran att expandera. Den luftväxling som kommer att ske är alltså att luft trycks ut ur kameran, den kommer inte att ta in någon varm, fuktig inomhusluft.

Risken för kondens inuti kameran finns möjligen när du går ut i kylan och luften i kameran kyls ner.
 

Conrad 99

Ny medlem
Kyla?

Använd en Rolleiflex! Inga batterier eller bildskärmar. Det analoga står för kvalitet och kreativt skapande, med djup i bilden.
Rolleiflexen har tjänat mig i många, många år och aldrig svikit. Det är sånt som kallas kvalitet.
conrad 99
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Det som händer vid kyla med film är att filmen blir spröd och frammatningshjulen får sprickor att sprida sig från perforeringen in på bildrutorna. Har man otur spricker perforeringen helt och filmen går inte längre mata fram. Man får vara försiktig vid frammatningen, men ändå kan filmen spricka sönder. Har upplevt detta vid temperaturer runt -20. Detta gäller småbildsformatet, vet inte hur känsligt Rolleiflex större format är.

Edit: Detta var i och för sig för ett antal år sedan, nuförtiden kanske filmerna blivit bättre.
 
Senast ändrad:

sarnor

Avslutat medlemskap
Även små ljusblixtar från statiska urladdningar kunde förekomma (med film) vid riktigt låga temperaturer, så allt var inte bättre förr.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Använd en Rolleiflex! Inga batterier eller bildskärmar. Det analoga står för kvalitet och kreativt skapande, med djup i bilden.
Rolleiflexen har tjänat mig i många, många år och aldrig svikit. Det är sånt som kallas kvalitet.
conrad 99
Så kallt att jag skulle använda film kan det inte bli, det krävs att det är betydligt lägre än -273,15. Dessutom krävs det att det är det i helvetet ;-)


Dessutom är film inte bättre än digitalt i kyla. Det har flera redan rett ut.
 
ANNONS