Annons

Vad gäller på konserter

Produkter
(logga in för att koppla)

Jens C Hilner

Avslutat medlemskap
Vad gäller vid konserter och varför??
Fotografering på konserter

Detta varierar väldigt mycket från konsert till konsert. Publiken får alltid fotografer hur de vill med sina poketkameror. När vi sedan kommer som har en lite större kamera kan det bli problem.

Många artister säger till arrangörerna att de ej vill bli fotograferade. Varför?

1 De stora proffsfotografernas blixt kan vara väldigt störande att få i ansiktet flera hundra gånger om. Dock använder inte proffsen blixt på konserter mer än väldigt sällan.

2 Artisten/erna vill verka märkvärdiga. Vanligt bland nya 15 minuters popband. Vi tycker däremot bara att detta är störigt och irriterande.

Vill du fotografera en konsert?

Ta kontakt med turneledaren eller managern och fråga snälla omd et går bra att ta bilder under konserten. Detta brukar uppsakttas mycket och du får alltid ett ja. Ibland kan du till och med få lite efterbilder som du själv kan träffa bandet och ställa upp dem fint sådant är alltid kul.

Konserter innomhus, då gäller arrangörernas order. Villde inte att du ska fotografera så får du inte. De äger stället och de bestämmer över allt och skiter i dig och din kamera.

Så går du till en konsert för att fotografera bandet så ring managern innan du går ditt typ dagen innan och presentera dig. Om du mot förbodar glömmer detta så be arrangörerna visa var managern eller turneledaren är på konserten, dock är detta riskigt då de är stressade och har annat att göra. Men försöak duger. Vill du stå framför kravalstaketet på en konsert så frågar du arrangörerna om detta. Är man trevlig och snäll så går det alltid.

Konserter utomhus. Du har din fulla rätt att ta bilder hur du vill utan att någon kan göra något åt detta. Vill du så rigga upp 100 blixtar och synka dem på strobb :) Utomhus är en almänplats och därför får du göra vad du vill med din kamera. Observera att festivalområde är annorlunda då detta är ett hyrt område av arrangörerna. Fråga snällt.

Varför ska jag inte använda blixt.
Det blir inte så bra bilder helt enkelt
hårt och stelt ljus.

Bästa är att ha en snabb film och fixa det utan blixt. Finns dock de situationer där det är omöjligt utan blixt, då tiden är så lång.

För er alla Nikon användare finns det en liten fin lösning

Blixt på bakre ridå. Blixten går av precis innan ridån stängs. Du får din varma bild med alla lamport samt en lite blixt på artisten mycket förträffligt. Kan bli tuffa effekter om man lär sig funktionen ordentligt. Denna är att rekommendera till alla mörka situationer där du måste ha blixt.

Tänk dock på att du inte blixtrar för mycket. Ta de bilder du vill ha och var nöjd sedan. Klicka inte av 5 bilder i sekunden bara för att du vill verka märkvärdig för den snygga blonda tjejen som strå bredvid och skriker åt Excellence. Ta istället nån bild på henne då :)

Ha det bra hoppas detta hjälpte lite

MVH Jens C Hilner
 

Bilagor

Toste

Aktiv medlem
På musikfestivaler i sverige har jag hitintills alltid fått med mig kameran in. Däremot har jag några gånger nere i Europa tvingats lämna ifrån mig kamera. Tendensen är att man blivit mer restriktiv. Trist.
Vad har ni andra för erfarenheter av möjligheten att fota på konserter/festivaler?
 

Malm

Aktiv medlem
Toste :
På festivaler i Sverige brukar det gå bra att höra av sig till festivalen och be att få ett sk. foto-pass, så funkar det iallafall på t.ex Arvika Festivalen. Då kan du ostört springa in och ut som du vill med kameran. Ett litet tips bara :)
 

Jens C Hilner

Avslutat medlemskap
det visste jag inte

Kul att veta att Minolta och Cannon också har blixt på nakre ridå det hade jag ingen anning om.

Tack för upplyssningen
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Jag har plåtat på Sweden Rock Festival två år i rad med min Nikon F90X utan att få problem med vakter eller arangörer.
Jag har visserligen inte velat komma in bakom kravallstängsel eller liknande utan plåtat från publikhavet.
Men det har aldrig varit några problem att komma in. Förutom ibland när dom proppsar på att öppna varenda filmburk för att kolla så att jag inte har narkotika där i.

MVH
Greve Nickon:cool:
 
ANNONS