Annons

nikon f75?

Produkter
(logga in för att koppla)

MadeleineM

Medlem
Hej

Ska köpa systemkamera (min första) Funderar (som säkert många andra nybörjare) på:
nikon f75, dynax 5, pentax MZ-6 och eos 300v

Har läst tidigare diskussioner om ung. dessa kameror också.
Jag fotar mest hästar och mina krav på kameran är mkt beroende på det. Dvs viktigt med korta slutartider, bra och snabb autofokus osv.
Har kollat och känt på dem lite i affärer, tyvärr inte så mkt på f75:an.

Nu är jag väldigt ny på systemkameror med automatik och sånt, har bara använt nästan helmanuella tidigare. Hur är ex skärpedjupskontrollen med dessda kameror?
Vill kunna få mkt korta skärpedjup men jag upplevde det svårt med de kameror jag testade på, kanske beror på att jag inte kan dem ordentligt. (de som var i butiken just då var inte heller så kunniga tyvärr) Eller kanske på obektiven (ungefär 28-80 eller -90 -100 de som säljs med kamerorna till paketpriser oftast)

Nån kanske har några bildexempel från gärna f75:an (med liknande objektiv) där du har kort skärpedjup både med skärpan nära och längre bort. Skulle vara bra att se!

Hur som helst...jag vet inte riktigt vilken kamera jag ska välja, känns som att jag är mest sugen på en nikon - några tips? för/nackdelar utifrån det jag främst fotar. Naturligtvis kommer jag att använda den till alltmöjligt annat också.Bästa objektiven? Nu är det de som ofta finns med kamerorna i paketpris ( ca 28-90 + 75-300) som är aktuellt för mej pga priset. Inser ju att det inte är det bästa man kan få tag på men om man jämför - vilken av märkena har bäst objektiv i den prisklassen?

Oj det blev många frågor det här, hoppas ni orkat läsa igenom det. Tacksam för svar på iaf några av mina funderingar!
 

Jeppe

Aktiv medlem
Nikon F75 är förmodligen en av de bättre, i den prisklassen.. Objektiven som sälj tillsammans är väl inte allra bästa om du vill ha kort skärpedjup. Naturligtvis kan då få hyffsat kort skärpedjup med ett 28-90/4-5.6 om du använder 90mm och avståndet inte är alltför stort. Men då uppstår ett annat problem, nämligen att dessa budgetgluggar aldrig är speciellt bra på full öppning. Du löser det hela med att handla ett billigt normalobjektiv.. Där får du möjligthet till kort skärpedjup och det är skarpt redan vid f2.8.
 

MadeleineM

Medlem
Jo, har tänk köpa till ett normalobjektiv sen när jag får råd, de är ju inte så dyra.
det som följer med f75:an är 20-80/3,3-5,6
 

martinl

Aktiv medlem
Skärpedjupet beror bara på objektivets inställda bländare, inte på kameran. Vill du ha kort skärpedjup bör du skaffa en så ljusstark lins som möjligt (låga f-tal, tex f/2.8 i stället för f/5.6) och undvika kamerans "P"-läge eller "grönafyrkantenläget på Canon" helt och hållet. Använd "A" (aperturprioritet, dvs bländarprioritet) och ställ en stor bländare (igen, litet f/tal). Ljusstarka linser är tyvär dyra, billigast men ändå bra är en vanlig 50/1.8, vill du absolut ha en zoom får du titta på tex Sigma 28-70/2.8, 24-70/2.8, Tamron 28-75/2.8 eller Tokina 28-70/2.8. Glöm inte bort begagnatmarknaden, många säljer nu kameror i din prisklass för att skaffa digitalkompakter. Även bra linser brukar gå att hitta till ok priser.

I princip alla kameror idag klarar korta slutartider och har snabb AF. Skärpedjupskontrollen är normalt en knapp man håller nertryckt för att i sökaren se vilket skärpedjup man kommer få med inställd bländare om det var det du menade, om du undrade hur man justerar skärpedjupet på moderna kameror så är svaret att man normalt gör det genom att ändra inställd bländare med en ratt på kamerahuset i aperturprioritet eller manuellt läge.

/Martin
 

Lotus

Aktiv medlem
F75 är ett utmärkt val, mycket bra kamera att starta med. Den har helt klart den bästa ljusmätningen av de kameror du har räknat upp. Dessutom är den trevlig att hålla i, är lättarbetad och har bra sökare. Dynax 5:an har några fler finesser, men har inte lika exakt ljusmätning som F75.
I mitt tycke är rättexponerade bilder viktigare än finesser. Det är iallafall mellan de två kamerorna du ska välja tycker jag. Jag hade valt F75. Men kika på båda och se vilken som ligger bäst i handen, och välj sen.

Angående objektiv, 28-80/3,3-5,6G eller 28-100/3,5-5,6G fungerar bra som startobjektiv.
Men har du råd så köp 28-105/3,5-4,5 AF-D eller Tamrons nya SP28-75/2,8D XR, de kostar lite mer och är aningen tyngre, men ger mycket fina bilder. Begagnat kanske är ett alternativ.

Gör i vilket fall som Jesper skrev, komplettera med ett bra normalobjektiv, exempelvis 50/1,8D som är ett av Nikons skarpaste. Det är prisvärt och litet och lätt att ta med sig.

Lycka till!

/Dan
 

MadeleineM

Medlem
Jo det verkar vettigt!
Som sagt känns det som att jag lutar mest åt f75
Och finesser är nog inte det jag främst är ute efter heller. känner mej mest bekväm med nicon också, är det jag har använt mest! är kanske en vanesak...
Jo det där med objektiv är ju svårt, men hur jag än letar jämför och funderar så kommer jag tillbaka till dom där paketen, måste inse att det är det enda jag har råd med, tyvärr, man får väl köpa till bättre såsmåningom. Har ju inte tänk bli proffsfotograf heller....
men ett normalobjektiv blir det nog ganska snart ändå!
Tack!
 

altrax

Aktiv medlem
801 har säkert 10 år på nacken, det är en bra kamera men som sagt det är inte den nyaste tekniken i den jämfört med f75. plus att f 75
är betydligt lättare att handskas med.
 

martinl

Aktiv medlem
MadeleineM skrev:
Vad är nikon f801 för en kamera?
Det finns mängder av fina begagnade prisvärda Nikons som du kan läsa om här: http://www.nikonlinks.com

Med äldre AF-kameror kan det dock bli vissa inkompatibilitetsproblem med AFS (snabb & tyst AF) VR (bildstabilisering) och AF-G-linser (utan bländarring, bländaren ställs på huset). AFS fungerar från F4/F90x och framåt, VR & AF-G fullt ut från F5 och framåt.

/Martin
 
Senast ändrad:

lion-62

Aktiv medlem
"Nicon F75?"

Hej, Madeleine! Jag skulle i Din situation STARKT "luta åt Minolta Dynax 5-hållet"...Så länge det rör sej om NY-investering!!! ScandinavianPhoto HADE/har(???)erbjudande med 28-1oo och 75-3oo för "nå'nstans vid" 45oo:-
KLART PRISVÄRT!!! I sec-hand marknaden finns en hel "guldgruva" alternativt "djungel" beroende på om Du är en pos/neg människa...
Oavsett h-u-r Du gör: "Tänk efter, FÖRE"...
STORT lycka till!!!
Mvh: Stefan S
 

MadeleineM

Medlem
hm, du låter väldigt bestämd =)
jo och på cyberphoto kostar samma ca 4000
Vill gärna höra varför du rekommenderar dynax 5 framför F75

och jo, jag har kollat på annonser en hel del, men jag vet inte om jag ids leta och så ska det skickas (skulle inte tro jag hittar nåt i den här staden som vanligt)
Fick liksom bråttom med att köpa en ...
(inte så att jag tänker göra nåt förhastat men jag har ingen lust att leta annonser nå länge till)
 

martinl

Aktiv medlem
Även om Minolta Dynax 5 helt klart verkar vara en av de mest prisvärda billigare systemkamerorna så skulle inte jag satsa på ett Minoltasystem idag. Man köper inte bara en kamera, man köper in sig i ett helt system. Förutom att begagnatmarknaden för Minolta är mycket mindre än för Nikon/Canon så saknar Minolta idag en digital systemkamera (och visar inga tendenser till att släppa någon den närmasta tiden). Även om en digital systemkamera kanske inte lockar idag så kan det ju bli aktuellt om något år.

/Martin
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej Madeleine

Det Martin skriver är SANT! Det är NU du väljer system(tillverkare) och troligtvis för all framtid.

Digitalt så släpar Minolta och Pentax efter. De har heller inte visat några tendenser att ta upp kampen med Canon och Nikon.

I dag säljer Canon mest av alla märken och det borgar för en säkrare och större begagnatmarknad för dig i framtiden.
Nikon hänger inte riktigt med Canon men personligen så har jag en känsla av att Nikon försöker hålla en mer långsiktig produktutveckling.

Jag tycker att Nikons blixtbilder blir lite bättre än Canons, men skillnaden är inte direkt stor. (Hur mycket blixt använder du?, En bra blixt är DYR!)

Sedan skall man trivas med sin kamera, den ska liksom "ligga rätt i handen". Det enda man kan göra här är att testa.

Du har ett klart mål med ditt fotograferande, det är en stor fördel och jag tycker du skall utnyttja det i ditt val av optik. För att få ner skärpedjupet så måste du tyvärr ner till de dyrare 2,8-optikerna. Vilken brännvidd är mest viktig för dig?

På vilket avstånd fotograferar du hästarna? Är det ngn som håller åt dig? Räcker en 50'a, då har du en billig lösning på dina problem.

Oavsett vilket märke du väljer så tycker jag att du skall köpa ett billigare begagnat hus och begagnad bra optik. Leta upp en gammal annons på nätet, ring och PRUTA. Det är kanske bättre för personen att få en liten peng än ingen alls.

801'an är inte så modern men det är en mycket stryktålig kamera. Jag använder en själv som hus till svartvitt och reserv.
Till Nikon bör du ganska lätt kunna finna ett 35-70/2,8 D för 3000-4000 kr begagnat. Jag tycker det är lite känsligt för ströljus men OK.

Det finns en stor fördel att köpa de lite ljusstarkare optikerna och det är att de är säljbara.

Har också för mig att Nikons 28-80 std-zoom är en av deras sämsta någonsin.

Det finns inga dumma frågor!

Lycka till!
/Erik
 

MadeleineM

Medlem
martinl skrev:
Även om en digital systemkamera kanske inte lockar idag så kan det ju bli aktuellt om något år.

/Martin
Är inte så insatt i digaitala systemkameror, men använder man samma objektiv till dem?

Och jag förstår ju hur ni resonerar när det gäller objektiv och att man borde satsa på ett dyrare osv. Men om inte pengarna finns så hjälper det inte att det är mer prisvärt eller mkt bättre, eller att man kommer vilja ha ett bättre om ett tag.
Foto är bara en hobby, och hästen är mitt stora intresse och kostar pengar! (måste köpa sadel för ca 10000 snart...)
Jag tänker också som ni men hur jag än bär mej åt har jag inte råd med nåt dyrare objektiv tyvärr.

Ja hästarna fotar jag både porträtt och när de rör sej i hagen och då går det fort och man kan inte hänga med utan måste ofta fota på större avstånd om man har en stor hage (har massor av bilder med en liten "prick" i mitten)

Tack alla som tar sig tid att svara på mina frågor!! Inte lätt det här...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad använder du för brännvidd idag när det blir en liten prick?
Vill du fota hela hästen under tiden den rör sig eller står den still?

/Erik
 

MadeleineM

Medlem
Erik Schalin skrev:
Vad använder du för brännvidd idag när det blir en liten prick?

/Erik
Hoho! säg de du, har bara en billig kompaktkamera, går inte få nåt vettigt alls med den. Man får springa fort ... =)´därför blir det oftast en liten prick.
Har inte haft nån egen systemkamera, bara lånat skolans (har ju gått ut nu så det är slut på det)
Men som sagt...hästhagar är stora och hästarna snabba!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En kompakt..... Då är det nog ett 35mm.

Jag tycker du bör satsa på ett beg. 80-200/2,8.

Det är ett mycket månsidigt objektiv som innehåller hela porträttregistret.
För att hela hästen ska vara med så behöver du nog stå på en 10 m avstånd, man får väl slänga fram en sockerbit.
10m borde hästen känna sig komfortabel med.

Nu är det så att Canons 80-200 eller 70-210 är rätt dyra även beg, har för mig att de går för från 6-7000. har för mig att Canon också har en bländare 4-variant som bör vara billigare.

Nikons 80-200 utan D-ring bör du kunna hitta för från 2500-4500 kr, priset följer skick och ålder.
Ett enklare beg. lite äldre hus bör du kunna hitta för från 1000-2000 kr i mycket bra skick. 601 eller 801s.

Som andra objektiv så letar du upp en beg. standardzoom och betalar ett par hundralappar.

Jag kan vara behjälplig vid Nikonfrågor om objektiv men är inte rätt person för de andra märkena.
/Erik
 

MadeleineM

Medlem
Nikon F90 då? Har sett en del annonser på den, inte så dyr heller.
Vad är det för kamera? Gammal?
Är F90 och F90X olika kameror?
 

lion-62

Aktiv medlem
"Nicon F75?"

Jo, Madeleine! För att: NYTT g-å-r det "knappast" att finna/hitta varken NÅ'T eller ens ETT bättre köp!("k-a-p"...)
Oerhört prisvärt, tar "Cyber" 4ooo:-, handla där!
Det är sant som nå'n påpekar: Canon&Nicon är "bredare" vad beträffar sec-hand marknaden.
ALLRA b-r-e-d-a-s-t är dock Pentax, som dessutom ligger avsevärt bättre/lägre till i prishänseende utan att för den skull på nå't vis va' sämre än "C&N"!
Gå in till ett bibliotek(nära Dej...)och läs tidningen FOTO:s "mellanklassystemkameratest"(det blev ett l-å-n-g-t ord det...)för "nå't nummer se'n", där står att läsa "allt" Du behöver veta inför ett eventuellt Nykameraköp!!!
Mvh: Stefan S
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
601 Var dagens motsvarighet till F75 (min första över 10 år gammal funkar än efter en bakstyckesreparation).
801 var halvproffsvarianten av 601.
801s har spotmätning också.
F4 Var proffsvarianten, mycket slö AF.

Sedan kom F5 för proffs och mycket dyr.
Eftersom F5 blev dyr så gjordes F90.
F90 saknar ngt som F90X har (är det blixtsynkkontakt? Hjälp mig Jim!)

Men jag har för mig att F90 bygger på samma teknologi som 801 men har lite snabbare AF.

Sedan vet jag inte så mycket fram till F100.

Mitt 80-200/2,8 har jag ägt i över 10 år. Skärpan är jättebra. bra upplösning i bilden. Stryktåligt och tungt. Lätta att sälja om man ångrar sig.

Den gamla skjutzoomen har 2 saker som bör uppmärksammas.

1 en skjutzoom använt i manuellt läge blir lite problem med exakt fokus.
2 Skjutzoomens motstånd mot tuben består av filt. När filten har slitits så kommer zoomen att lite för lätt. Man kan inte luta objektivet på stativet.

/Erik
 
ANNONS