Annons

Hur backuppar jag på resan?

Produkter
(logga in för att koppla)

UlrikaC

Medlem
Backup fråga från en total nybörjare;
Jag har köpt en ny kamera inför en längre resa och räknar med att fota mycket och fota saker (eller djur snarare) som jag aldrig kommer att få chans att se igen. Därför är jag mycket angelägen om att på något sätt säkra upp att bilderna finns kvar även om en väska med minneskorten skulle bli stulen eller liknande. Hur gör jag enklast? Jag har inte planerat att ha med dator så om det går att fixa på något annat sätt vore det smidigast? Är en extern hårddisk enda sättet? Lite klumpigt att ha med känner jag. Jag kan inte heller lägga upp dem på en extern sida på nätet eftersom jag inte kommer att ha internetuppkoppling under resan.

Help!

Tack på förhand!
/Ulrika
 

UlrikaC

Medlem
Tack för ditt svar,
Men den bygger på att man också har med en dator eller hur? Jag vill undvika det om det går. Det ska finnas hårddiskar som man kan ladda över direkt från kameran till... (Min kamera är en Canon 600D)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tack för ditt svar,
Men den bygger på att man också har med en dator eller hur? Jag vill undvika det om det går. Det ska finnas hårddiskar som man kan ladda över direkt från kameran till... (Min kamera är en Canon 600D)
Colorspace Hyperdrive är en utmärkt och snabb sådan hårddisk. Finns bl a hos Dustin.
 

Per

Aktiv medlem
Som jag tipsade om i den andra tråden (länk ovan) är det du vill göra en utmärkt uppgift för en modern mobiltelefon med USB-värdfunktion ("USB-otg"). Den funktionen kommer på allt fler mobiler, och är otroligt värdefull för fotografer:

1. Mobilen har du ändå med dig, så du behöver ingen extra utrustning förutom en decimeter sladd och ev en liten kortläsare. Om det inbygda minnet/minneskortet i mobilen räcker för dina behov behöver du inte ens ha någon extra hårddisk etc. att kopiera till.

2. Om du vill ha mer minne än det du redan har i telefonen, eller om du vill komplettera t.ex. under en resa blir du mycket mer flexibel än om du har en speciell backupenhet. Minneskort och USB-minnen går att få tag på billigt stort sett överallt, och de externa hårddiskarna blir rymligare och billigare hela tiden.

3. Med mobiltelefonen tillkommer också möjligheten att ladda upp bilder till nätet mha wi-fi/mobilnätet, och på såvis säkra dina mest värdefulla bilder ytterligare. Det blir allt vanligare hela tiden att restauranger och caféer erbjuder sina gäster gratis Wi-Fi, då kan man passa på att ladda upp bilder till Dropbox eller sin nät-backup medans man äter middag, och uppdatera bloggen och Facebook-sidan med bilder från det senaste äventyret medans man sippar på kaffet! Smutt! :D

Funkar med alla Nokia's Symbian^3-modeller, för Android finns åtminstone Samsung Galaxy S2 och några till.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Som jag tipsade om i den andra tråden (länk ovan) är det du vill göra en utmärkt uppgift för en modern mobiltelefon med USB-värdfunktion ("USB-otg"). Den funktionen kommer på allt fler mobiler, och är otroligt värdefull för fotografer:
Jag vet inte riktigt om jag förstår dig rätt -- om jag gör det så är det här bättre än jag trodde. Men jag måste alltså fråga:

Menar du att du samtidigt kan ansluta en minneskortläsare (eller din kamera) och en extern hd i din telefon och på så sätt lägga över bilderna på en hd?

Ger telefonen verkligen tillräckligt med ström för att driva en hd? Och finns det någon begränsning i storlek, t ex att telefonen bara klarar diskar upp till 500 GB?
 

iSolen.se

Guest
Backup fråga från en total nybörjare;
Jag har köpt en ny kamera inför en längre resa och räknar med att fota mycket och fota saker (eller djur snarare) som jag aldrig kommer att få chans att se igen. Därför är jag mycket angelägen om att på något sätt säkra upp att bilderna finns kvar även om en väska med minneskorten skulle bli stulen eller liknande. Hur gör jag enklast? Jag har inte planerat att ha med dator så om det går att fixa på något annat sätt vore det smidigast? Är en extern hårddisk enda sättet? Lite klumpigt att ha med känner jag. Jag kan inte heller lägga upp dem på en extern sida på nätet eftersom jag inte kommer att ha internetuppkoppling under resan.

Help!

Tack på förhand!
/Ulrika
Ta med DVDR skivor och en kortläsare. Bränn på internetcafe. Posta hem.
 

Per

Aktiv medlem
Menar du att du samtidigt kan ansluta en minneskortläsare (eller din kamera) och en extern hd i din telefon och på så sätt lägga över bilderna på en hd?
Jag tror inte att det går att ansluta en USB-hub till N8'an som jag har i alla fall, så det blir till att först kopiera över till telefonen, och sedan vidare till nästa minne eller disk. Med 48 GB minne i mobilen har jag inte haft några problem med mellanlagringen. ;)

Däremot kopierar den i ett svep till mina WebDAV-kopplade nätlagringsytor, så att jag bara markerar, kopierar och klistrar in från den USB-kopplade systemkameran för att ladda upp till nätet.

Ger telefonen verkligen tillräckligt med ström för att driva en hd? Och finns det någon begränsning i storlek, t ex att telefonen bara klarar diskar upp till 500 GB?
Det säkraste är förstås att använda en hårddisk med egen strömförsörjning (den variant jag testat) eller rymliga USB-minnen som inte kräver någon ström alls. Finns knappast någon storleksbegränsning, däremot ska man se till att ha enheten FAT32-formaterad.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ta med DVDR skivor och en kortläsare. Bränn på internetcafe. Posta hem.
Eftersom Ulrika skrev att hon "inte kommer att ha internetuppkoppling under resan" kan man kanske gissa att det är ganska långt mellan internetkaféerna där hon ska vara?

För övrigt är det ganska få internetkaféer jag sett som är utrustade med snabba dvd-skrivare. Och ska man bränna ett halvdussin skivor varje gång man är där gäller det att de är hyfsat snabba...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag tror inte att det går att ansluta en USB-hub till N8'an som jag har i alla fall, så det blir till att först kopiera över till telefonen, och sedan vidare...

Det säkraste är förstås att använda en hårddisk med egen strömförsörjning (den variant jag testat) eller rymliga USB-minnen ....
Tack för svaret! Men då var det alltså inte riktigt så bra som det först lät. Dels måste man kopiera i två steg, dels måste man ha ström till hårddisken. Vilket gör metoden värdelös för min del. Och det är iofs bra -- då slipper jag byta mobil!

(För övrigt har jag ingen aning om vad "WebDAV-kopplade nätlagringsytor" är men förutsätter att det inte hade med min fråga att göra.)
 

Mashavet

Aktiv medlem
En länk till bärbara hårddiskar hos en av de större fotohandlarna. Om jag har fattat saken rätt går dessa att använda utan dator för att kopiera filer från minneskort.. Jag är övertygad om att andra handlare har samma eller liknande diskar.

Lagingsmedia - Bärbara hårddiskar
 

Per

Aktiv medlem
Dels måste man kopiera i två steg, dels måste man ha ström till hårddisken.
Om du vill använda en hårddisk som kräver mer ström än telefonens USB-jack levererar (ca 200mA) så krävs en sådan källa, ja. Men det finns många alternativ. (vad är det hiskeliga problemet med att göra det i två steg?)

(För övrigt har jag ingen aning om vad "WebDAV-kopplade nätlagringsytor" är men förutsätter att det inte hade med min fråga att göra.)
Det finns en skärmdump från min mobil i den andra tråden, "WebDAV" innebär bara att dina lagringsytor på internet ("molnet", om du så vill) dyker upp som vilka enheter som helst i telefonens filhanterare. Det gör det väldigt enkelt att ladda upp filer genom att bara kopiera och klistra in i filhateraren.
 
Senast ändrad:

ebermark

Avslutat medlemskap
Därför är jag mycket angelägen om att på något sätt säkra upp att bilderna finns kvar även om en väska med minneskorten skulle bli stulen eller liknande.
Det är väl lika stor risk att en extern hårddisk blir stulen som en väska med minneskort? Nånstans ska du ju förvara disken ändå.

Enklast är väl ändå att ha med sig ett stort antal minneskort och förvara dom där du nu hade tänkt ha backupen.
 

iSolen.se

Guest
Eftersom Ulrika skrev att hon "inte kommer att ha internetuppkoppling under resan" kan man kanske gissa att det är ganska långt mellan internetkaféerna där hon ska vara?

För övrigt är det ganska få internetkaféer jag sett som är utrustade med snabba dvd-skrivare. Och ska man bränna ett halvdussin skivor varje gång man är där gäller det att de är hyfsat snabba...
Om hon kommer vara ute i bushen är det klart att det inte finns internetppkoppling. Eller ens ström :) Jag tolkade det dock som att hon inte kunde/ville använda telefonens uppkoppling 3G eller Wifi. Det kan hon bara svara på själv.

Om hon fotar någorlunda konservativt är det kanske bara ett 16-gigs kort som ska brännas vid varje tillfälle. Dvs två-tre skivor. Och det kan vara ett bra tillfälle att gallra. Och ta en kaffe :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Har man inte tillgång till internet så är det extern hårddisk som gäller. En 2.5" extern disk är ganska smidiga saker och dom finns numera upp till 1GB till överkommligt pris. Viktigt att tänka på är att en extern härddisk inte är oförstörbar och att man bör ha den externa disken som backup och även ha bilderna lagrade på sin laptop.

Nu för tiden brukar väldigt många hotell och vandrarhem ha internetanslutningar. Jag brukar JPG:a mina filer och FTP:a hem dom och sedan köra över best-of av RAW-filerna. Det brukar gå att fixa på en natt även på en långsam uppkoppling.

/Karl
 

PMD

Aktiv medlem
Det är väl lika stor risk att en extern hårddisk blir stulen som en väska med minneskort? Nånstans ska du ju förvara disken ändå.
Kan kanske vara klokt att inte förvara minneskorten och disken tillsammans.

Enklast är väl ändå att ha med sig ett stort antal minneskort och förvara dom där du nu hade tänkt ha backupen.
Hur kopierar man från ett minneskort till ett annat utan dator eller någon liknande mackapär?
De flesta kameror har inget inbyggt minne.
 

p.cole

Aktiv medlem
Ja kör min iPad 32gb + Apple camera connection kit.. Inte det billigaste kanske, men funkar väldans bra.

Använder man bara ipaden till att flytta över bilder o inte surfar o så, då är batteritiden tokbra med
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det mest praktiska och klart lättaste och minsta att släpa på som jag funnit är en dedicerad hårddisklagringsenhet, som kan ta emot bildfilerna direkt utan att man behöver ha med sig någon dator. Eller näst lättaste, då - man kan ju alltid köpa en bunt med minneskort (men då får man ju ingen backup och det kan bli ganska dyrt).

Jag skaffade mig en sådan minneslagringsenhet för att lösa back-up-problemet vid en ev. resa. Tänkte ta med mig flera minneskort också, och när ett kort blev fullt så kunde jag ladda ner innehållet till lagringsenheten samt även spara minneskortet och stoppa i ett oanvänt. Detta är det lättaste och smidigaste system jag hittills funnit som funkar utan problem vid praktiskt bruk.

Letade länge innan jag till slut lyckades hitta en lagringsenhet som var tillräckligt liten, och där man inte behövde släpa med sig en massa sladdar o.d. Batteriet räcker för flera resor, och USB-sladden rullas in i enheten, så att man blir av med den. Hela grunkan är så liten att den inte syns när man sluter handen om den... :)

Nåväl, jag har bara provat att det funkar, men jag kom aldrig iväg på någon längre resa för egen del. Och lär nog inte göra det heller under överskådlig tid (pga ebb i kassan), så jag skulle kunna tänka mig att gräva fram den och sälja av den (blir då betydligt billigare än den Epson P-2000 som länkades till i början av tråden).
 
Senast ändrad:
ANNONS