Annons

Uppgradering eller nergradering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Darren

Aktiv medlem
Hej,

Funderar på att byta min EOS 300 mot en gammal hederlig Canon A-1. Bra eller dåligt?

Tacksam för alla svar och förslag jag kan få.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Jag är ingen Canon-expert, även om nog ingen på fotosidan hade någon Canon systemkamera så tidigt som jag (Canon VI-T 1958, jodå, jag har den kvar och den funkar).
Canon A1 är en 70-talskamera som hade och har ett mycket bra rykte. Det påstås att det är en av de bästa SLR Canon gjort, men tydligen var T50 och ffa T6o något mera robusta.
Du får en slitvarg till kamera med tillgång till en uppsjö begagnad optik som är mycket billig jämförelsevis.
Du förlorar en visserligen nyare kamera som har en massa "finesser" av mycket tveksamt värde.
Men om du behöver dem kan bara du själv avgöra.
Du skall veta att bara mycket kraftlösa och synsvaga personer behöver motorframmatning och autofokus. Andra kan tycka att det är bra men har naturligtvis inget regelrätt b e h o v av dem.
Det är inte kameran som tar bilder, aldrig någonsin. Lika litet som hammaren slår i spiken.
Men en hammare i plast är inget att stå efter egentligen. Även om den har lysdioder.....
Us
 

Darren

Aktiv medlem
Tack Ulf. Ungefär så resonerar jag också.

Autofokusen använder jag inte på EOS 300 idag då jag tycker att kameran för det mesta gör annorlunda än jag vill (kan iof bero på dålig hantering).

Det andra var, som du själv sa, optiken som går att hitta vart man än vänder sig. Och det till lite förmånligare priser än nyare af-optik.

Motorn kan ju vara bra att ha men o andra sidan om behovet dyker upp så kan man ju köpa en sådan till A-1 också.

Fortsätt gärna diskutera för- och nackdelar med bytet. Något jag har glömt eller inte tänkt på?

Mvh
Darren
 

Jeppe

Aktiv medlem
Helt klart en uppgradering.. Har haft en A-etta och den är en mycket fin kamera. Du får stabilitet jmfrt med EOS300, T50 och T60 som Ulf nämner är inte enligt min synpunkt mer robust än en A1. Det enda jag aldrig riktigt kom överens med, var det lilla inmatningshjulet som ändrade Tid/Bländare.
 

Darren

Aktiv medlem
Vad tror ni om en A-1 med en 50mm/1.8 för 2300 kronor?

Priset gäller en kamera jag hittade hos den lokala fotohandlaren som då även var villig att ta min utrustning i utbyte. Ska gå förbi honom under morgondagen för att se vad jag får för mina grejor.

Mvh
Darren
 
ANNONS