Annons

EF 300/4L VS Sigma 300 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

vbg_snake

Aktiv medlem
Om man inte tittar till Ljusstyrka utan till Skärpa osv, vilket objektiv skulle ni satsa på?

ett EF 300/4 kan jag köpa för runt 7000, ett Sigma 300 2.8 kan jag köpa för runt 9 papp

Vad satsar jag på?

/Martin
 

Jeppe

Aktiv medlem
Canons är skarpare.. Mycket smidigt att jobba med (förmodligen mycket smidigare än Sigmas). Men 9000:- för ett 300/2.8 är jäkligt bra pris.. Är det den gamla versionen då ?
 

objernulf

Aktiv medlem
Det är säkert gamla Sigmaversionen, dvs inte nya "EX". I så fall är objektivet bra men inte alls lika bra som Canon 300/4. Dessutom är autofokusen bullrigare och långsammare än Canons USM. Dessutom är det tyngre, dyrare, sämre andrahandsvärde osv. Ska jag fortsätta?

Köp Canon. Du lär inte ångra dig.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Du vet egentligen vilken du ska välja. Det är bara om du ofta kommer i situationer då 2,8 eller 4,0 är skillnaden mellan bild eller inte. Alltså ofta om man plåtar sport. Om du är tveksam klarar du dig säkert med Canon som ger skarpare bilder.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Tackar, dock är det lite fördelar med 2.8 om man kör med converters osv, med en 1.4 eller 1.7x converter losar man inte lika mycket ljus som när man kör med en F4, Det är faktiskt lite halvsvårt att välja, jag har sett bilder tagna med Canon 300 4 L men inga med ett Sigma 300 2.8, så d lutar mer åt canon
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Jag har Canon 300/4 L och använder det tillsammnas med Canons ext 1,4x och bibehåller då auofokusen...objektivet är grymt skarpt och kul att arbeta med. Canon är det som gäller!
 

Jeppe

Aktiv medlem
vbg_snake skrev:
Tackar, dock är det lite fördelar med 2.8 om man kör med converters osv, med en 1.4 eller 1.7x converter losar man inte lika mycket ljus som när man kör med en F4.
Jodå.. du "loosar" precis lika mycket ljus...dvs 1 steg.. ;)
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Jo precis så menade jag, man får ju ett 480 F4 istället för ett 480 5.6 dock kanske inte så mycket skillnad, men jag kör en D60 så det blir ju typ 620 något F4 eller F5.6

/Martin
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hehe.. joo visst.. det bara lät så roligt.. :)

Martin.. tänk inte ens tanken att sätta en solisnor 1.7x på EF 300/4L.. det SKA vara EF 1.4x eller möjligen då Kenko pro300 1.4x.

Du får då motsv. 672mm på din D60.. Att det skiljer 1 steg mellan gluggarna fixar du lätt med ISO +1....

KÖP nu ett EF 300/4L...du KOMMER INTE att ångra dig :)
 

vbg_snake

Aktiv medlem
hehe Tjenare Jesper, jorå det lutar nog åt ett EF 300 / 4L med en EX Extender 1.4 faktiskt, hehe neh inge soligor skit eller andra budgetprismor för min räkning, jag kommer enbart köpa bra och beprövad optik i fortsättningen, nästa glugg efter min 300 blir nog antagligen ett 50 mm eller något sådant. gjorde ett "annat" B inköp
ett Sigma 24-70 Aspherical 3.5-5.6 tror jag
inte mycket skärpa i det :( så jag måste inhalda ett bättre senare :) Men som sagt, man får vad man betalar för, 2100 kr

/Martin
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
En annan aspekt är makaniken. Jag skulle inte lita på de äldre Sigma gluggarna. Har själv ryckt ur skruvarna till det fasta stativfästet på en Sigma 400:a.

Med Canon vet du att du får bra och tillförlitlig mekanik.

hastigheten i autofokus kan säkert skilja markant liksom ljudet till Canons fördel.
 

Paulo

Aktiv medlem
Hej Martin, har haft ett Tokina 300/2.8 som enligt ett test i FOTO är lika skarp som Sigmat. Jag upplevde att skärpan var ganska kass på full öppning och ska man släparunt på en så stor glugg så är det ju just för att man ska kunna använda största bländaren. Jag sålde och köpte ett Canon 300/4, det har jag aldrig ångrat MIndre,lättare,skarpare och dessutom behöver man inte ställa om från manuell till autofokus.

Mvh/Paulo
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Hej Paolo

Jasså? Så EF 300 har ingen omkopplare för Manuell / Auto fokus? Är det bara till att vrida på ringen eller? Det låter ju himla bra, Jo jag har hört / läst att 300 EF USM L är ett av d bästa objektiven i den klassen, Skärpan är sjukt bra även på full öppning, MTF mätningen ligger runt 4.3 som är bland dem högsta, samma som EF 300 2.8, Jag hoppas inte att jag ångrar detta köp, hur stort är det? längd? har du någon bild när det är monterat på din kamera?

/martin
 

Jeppe

Aktiv medlem
Nej, alltså, alla EOS-gluggar har AF/MF-switch.. Men eftersom EF 300/4L har en USM-motor av ringtyp så har den även FTM (FullTimeManual), vilket innebär att du kan fokusera manuellt oavsett hur AF/MF-väljaren står.

Det är 90x213 mm och väger 1165 gram.
 

Bilagor

ANNONS