Annons

Köpa nya Sony NEX 5n från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

dennis5

Ny medlem
Hej alla,
Har läst mig blind på ämnet men kommer inte fram till några slutsatser då åsikterna delar sig...

Jag funderar på att köpa en NEX 5 från USA som jag kommer att använda som både bild/videokamera.
Den filmar ju i 1080p (24fps NTSC samt 25fps PAL). Jag tänkte filma i full hd hela tiden och eftersom det inte finns någon "switch" (det råder delade meningar om detta men om jag känner sony rätt så låser de den till specifik region) mellan NTSC/PAL så antar jag att videon kommer att sparas i 24fps - NTSC format.
Till frågan:
Kommer jag märka av någon skillnad mellan PAL/NTSC när jag tankar ner mina videofilmer i AVCHD format på datorn och bränner ner de på dvd/blu-ray?

Jag har närmligen kört länge med en panasonic HDC-SD5 full hd som också är importerad från USA och märker absolut ingen "speed up" som vissa talar om.
Vad gäller egentligen?
De flesta TVs klarar ju att switcha mellan PAL/NTSC idag antar jag och därför märker man ingen skillnad kanske?
Kopplar man min SD5a till TVn direkt via HDMI så visas inte bilden rätt men det har jag ingen behov av ändå. Filmerna ska ju ner till datorn och sen brännas för att spelas upp i en blu ray spelare som ps3/datorn. Är det så att datorn inte bryr sig om PAL/NTSC?

Tacksam för alla svar!
 

Surgeon

Aktiv medlem
skiljer väl nästan inget i pris gentemot svenska affärer och jag tror att du måste skicka den till USA vid eventuella reparationer.

Med moms och tull så lär den väl nästan bli dyrare
 

dennis5

Ny medlem
skiljer väl nästan inget i pris gentemot svenska affärer och jag tror att du måste skicka den till USA vid eventuella reparationer.

Med moms och tull så lär den väl nästan bli dyrare
Hej Mikael,

Tack för ditt svar. Priskillnaden kommer att landa på 100% då jag reser i tjänst till USA och kan hämta den själv. Reparationer bryr jag mig inte om så mycket.
Det är snarare tidsaspekten. Den kommer inte börja säljas i Sverige innan november och så länge kan inte jag vänta. I usa lanseras den under nästa vecka förmodligen...
 

dennis5

Ny medlem
100 procent om du smugglar in den menar du? Men jag förstår inte hur skillnaden blir så stor, med 18-55 zoom går den på ungefär 5000 kr inkl lokalskatt på B H Photo i New York, och 7000 i Sverige (Netonnet som var den enda som hade den listad), det gör den knappt 30 procent billigare än i Sverige. Vilka priser räknar du på?
Jag kan få kameran för ca 4300:- ink. skatt i staterna. Netonnet pris var bra men det är inte som jag nämner tiden som jag inte orkar vänta ut. Vårt lilla land prioriteras långt ner i listan när det gäller lanseringsdatum.

Vidare så besvarar ju inte något ovan om PAL/NTSC frågan... Jag ser ingen anledning att betala 2700:- för en PAL variant om det kommer att fungera lika bra med en NTSC...

Finns det någon som vet vad som egentligen gäller? Någon måste ha köpt en nex-5 eller liknande i USA?
 

Kimster

Aktiv medlem
Hej alla,
Har läst mig blind på ämnet men kommer inte fram till några slutsatser då åsikterna delar sig...

Jag funderar på att köpa en NEX 5 från USA som jag kommer att använda som både bild/videokamera.
Den filmar ju i 1080p (24fps NTSC samt 25fps PAL). Jag tänkte filma i full hd hela tiden och eftersom det inte finns någon "switch" (det råder delade meningar om detta men om jag känner sony rätt så låser de den till specifik region) mellan NTSC/PAL så antar jag att videon kommer att sparas i 24fps - NTSC format.
Till frågan:
Kommer jag märka av någon skillnad mellan PAL/NTSC när jag tankar ner mina videofilmer i AVCHD format på datorn och bränner ner de på dvd/blu-ray?

Jag har närmligen kört länge med en panasonic HDC-SD5 full hd som också är importerad från USA och märker absolut ingen "speed up" som vissa talar om.
Vad gäller egentligen?
De flesta TVs klarar ju att switcha mellan PAL/NTSC idag antar jag och därför märker man ingen skillnad kanske?
Kopplar man min SD5a till TVn direkt via HDMI så visas inte bilden rätt men det har jag ingen behov av ändå. Filmerna ska ju ner till datorn och sen brännas för att spelas upp i en blu ray spelare som ps3/datorn. Är det så att datorn inte bryr sig om PAL/NTSC?

Tacksam för alla svar!
En dator och skärm, även platt-TV skiter i NTSC och PAL.
PAL/NTSC är analoga system som inte påverkar en datorskärm som i princip är helt digital. För tjock-tv är det en annan sak, men vem har sånt idag? :)

Det som skiljer idag en kamera i NTSC va PAL läge är bildhastigheten, och ibland även hur den kopplas till AC/ström. Främst handlar det om 30 vs 25 vs 24fps ...och en dator bryr sig inte om detta alls.
Uppspelning spelar roll, t.ex. vid vissa DVD-apparater som är gjorda för 25fps.
Man ska även se upp med flimmer vid filmande inomhus, med en kamera som är gjord för NTSC-marknaden. Detta pga. att NTSC är gjord för belysning i 60Hz och PAL för 50Hz.
BluRay har stöd i grunden för 24fps så där ska det fungera alldeles utmärkt.

BluRay standarden kan följande
1920×1080 29.97-i 16:9
1920×1080 25-i 16:9
1920×1080 24-p 16:9
1920×1080 23.976-p 16:9
1440×1080 29.97-i 16:9 (anamorphic)
1440×1080 25-i 16:9 (anamorphic)
1440×1080 24-p 16:9 (anamorphic)
1440×1080 23.976-p 16:9 (anamorphic)
1280×720 59.94-p 16:9
1280×720 50-p 16:9
1280×720 24-p 16:9
1280×720 23.976-p 16:9
720×480 29.97-i 4:3/16:9 (anamorphic)
720×576 25-i 4:3/16:9 (anamorphic)

Men detta är i teorin. Olika spelare kan ibland prestera olika, och bästa tipset är att testa först.
Man kan spela in i en hastighet och sen exportera i en annan med lite kunskap och trix bland redigeringsprogrammen. Finne tonvis med info om hur ute på nätet.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Hej Mikael,

Tack för ditt svar. Priskillnaden kommer att landa på 100% då jag reser i tjänst till USA och kan hämta den själv. Reparationer bryr jag mig inte om så mycket.
Det är snarare tidsaspekten. Den kommer inte börja säljas i Sverige innan november och så länge kan inte jag vänta. I usa lanseras den under nästa vecka förmodligen...
OK, har man bråttom så är kanske inte garantin viktig, men enligt de siter jag kollat på så kommer den i oktober.

Köp den i USA om du har bråttom, men det kan bli en dyr affär om den börjar krångla, men hur ofta krånglar kameror, har aldrig själv behövt lämna in ett kamerahus på service (knack,knack ta i trä)

Lycka till och ha en bra USA resa
 

dennis5

Ny medlem
En dator och skärm, även platt-TV skiter i NTSC och PAL.
PAL/NTSC är analoga system som inte påverkar en datorskärm som i princip är helt digital. För tjock-tv är det en annan sak, men vem har sånt idag? :)

Det som skiljer idag en kamera i NTSC va PAL läge är bildhastigheten, och ibland även hur den kopplas till AC/ström. Främst handlar det om 30 vs 25 vs 24fps ...och en dator bryr sig inte om detta alls.
Uppspelning spelar roll, t.ex. vid vissa DVD-apparater som är gjorda för 25fps.
Man ska även se upp med flimmer vid filmande inomhus, med en kamera som är gjord för NTSC-marknaden. Detta pga. att NTSC är gjord för belysning i 60Hz och PAL för 50Hz.
BluRay har stöd i grunden för 24fps så där ska det fungera alldeles utmärkt.

BluRay standarden kan följande
1920×1080 29.97-i 16:9
1920×1080 25-i 16:9
1920×1080 24-p 16:9
1920×1080 23.976-p 16:9
1440×1080 29.97-i 16:9 (anamorphic)
1440×1080 25-i 16:9 (anamorphic)
1440×1080 24-p 16:9 (anamorphic)
1440×1080 23.976-p 16:9 (anamorphic)
1280×720 59.94-p 16:9
1280×720 50-p 16:9
1280×720 24-p 16:9
1280×720 23.976-p 16:9
720×480 29.97-i 4:3/16:9 (anamorphic)
720×576 25-i 4:3/16:9 (anamorphic)

Men detta är i teorin. Olika spelare kan ibland prestera olika, och bästa tipset är att testa först.
Man kan spela in i en hastighet och sen exportera i en annan med lite kunskap och trix bland redigeringsprogrammen. Finne tonvis med info om hur ute på nätet.


Tackar så mycket på den utförliga förklaringen! Det får nog bli en nex 5a i usa då jag filmar enbart utomhus. Tacl ännu en gång!
 

mattias.ranbro

Aktiv medlem
Men hörrni. Om en Sony kamera går sönder så kan jag väl skicka den till Sonys auktoriserade reparatör här i Sverige. Jag är ganska säker på att det funkar så.
 

Björn_

Aktiv medlem
Javisst kan man det, men garantin gäller inte i Europa, så man får betala själv. Man kan i USA köpa till garanti för Europa, men den kostnaden brukar jämna ut priset en del.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Hm, NEX-5 med standardzoom säljs idag för 4000 hos ex Elgiganten. Måste vara en av de mest prisvärda prylar som går att köpa idag. Bara ett tips...
 

mattias.ranbro

Aktiv medlem
En annan sak som jag såg det blivit ett missförstånd om...

NTSC är 30fps och inte 24fps. 24fps är biostandarden. PAL är 25fps.

Vidare så säger man att NTSC är 30fps men egentligen är det 29.97.
 
ANNONS