#1  
Gammal 2011-11-06, 12:14
xlxl67
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 286
SRGB, Adobe RGB, RGB
Läser lite om färgrymder men jag fattar inte mycket av det.
Man skall använda det en eller det andra men hur ställer man in detta?

Är det på kamerans grundinställningar och photoshops grundinställningar?
Var ställer man in rätt och vad är rätt?

Skall man ändra inställningen i Photoshop om man sparar för web eller sparar för annat bruk?
RGB skulle visst vara bäst för web?
  #2  
Gammal 2011-11-06, 12:50
Kijana
 
Medlem sedan: apr 2002
Inlägg: 4 546
Du kan göra din grundinställning både i kameran och i Photoshop. Fast när det gäller det senare så beror det i viss mån vilken profil du konverterade till senast.

Adobe RGB (vid sidan av många andra profiler) är bra för tryck, sRGB optimerar för webb och skärm.

Inte alla kameror har ett fotograferingsläge i Adobe RGB, men har du det så bör du använda det läget eftersom det är en fylligare färgrymd än sRGB. Förmodligen hittar du inställningen på samma ställe där du väljer raw.
  #3  
Gammal 2011-11-06, 13:08
Grevture
Administratör
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 5 880
xlxl67 skrev: Läser lite om färgrymder men jag fattar inte mycket av det.
Man skall använda det en eller det andra men hur ställer man in detta?

Är det på kamerans grundinställningar och photoshops grundinställningar?
Var ställer man in rätt och vad är rätt?

Skall man ändra inställningen i Photoshop om man sparar för web eller sparar för annat bruk?
RGB skulle visst vara bäst för web?
Färgrymder är inte helt lätt att sätta sig in i, det är fler än du som blir förvirrad över det :-)

Men enkelt uttryckt handlar färgrymder om ett sätt att beskriva vilka färger och färgnyanser man har tillgång till och kan använda. Med andra ord är det i princip alltid en bra idé att arbeta med en så stor färgrymd som möjligt. Men, i många sammanhang behöver vi faktiskt inte största möjliga färgrymd.

Adobe RGB och Prophoto RGB är stora färgrymder som skall rymma (ungefär) alla de färger en kamera kan återge eller fånga in. sRGB är en mindre färgrymd som (mycket ungefärligt) motsvarar vad majoriteten av normala bildskärmar kan återge.

Det fram till nyligen varit både dyrt och svårt att bygga bildskärmar som på ett rimligt korrekt sett kan återge färgrymder större än (ungefär) sRGB, så ofta begränsar man sig med flit till den färgrymden så man kan vara rimligt säker på att olika människor vid olika datorer får se ungefär samma färger när de tittar på din bild. Det är det här som gör att när man lägger upp bilder på webben är det oftast en mycket bra idé att spara den i sRGB och inte i en större färgrymd. Man tappar lite av de färgnyanser som finns i bilden, men man kan vara hyfsat säker på att bilden ser ungefär likadan ut oavsett vem som ser den (eller rättare sagt: oavsett med vilken bildskärm den visas).

Skickar du däremot bilder på tryck brukar man ofta skicka som Adobe RGB, i den professionella tryckvärlden brukar de flesta mottagare vara medvetna om färgrymder och då vill man bibehålla så mycket färginformation som möjligt genom hela kedjan (kamera -> bearbetning i din dator -> tryck).

Tar du in råfiler från din kamera så behöver du inte fundera på vilken färgrymd kameran är inställd på - då innehåller filerna ändå alltid all tillgänglig färginformation. Däremot kommer råkonverteraren du kör att hålla sig till en arbetsfärgrymd (t.ex. Adobe RGB eller Prophoto RGB) medan du arbetar med bildfilen, och sedan väljer du själv om den skall exporteras ut som en stor färgrymd eller som en mindre som sRGB. Skall du t.ex. lägga upp bilder här på Fotosidan så är det en bra idé att göra om dem till sRGB.

Fotograferar du i jpeg så spelar inställningen för färgrymd i kameran roll, då får bildfilerna den färgrymd du ställt in. Vilket du då väljer beror mycket på vad du vill göra med bilderna. Vill du arbeta vidare med dem är det en bra idé att arbeta i en så stor förgrymd som möjligt.

Det finns mycket, mycket mer att säga om det här, men det här var i alla fall en liten inledning.

Och: När man säger RGB (enbart de tre bokstäverna) så syftar det nog i allmänhet inte på en färgrymd, utan snarare på en färgmodell, alltså metoden med vilken färgerna beskrivs (i det här fallet som graden av rött (R), grönt, (G) och blått (B). Andra sätt att beskriva färger är LAB eller CMYK. Vill du läsa mer om färgmodeller:
http://learn.colorotate.org/color-models.html
  #4  
Gammal 2012-01-22, 16:55
freddelicious
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 6
Hej, jag ställer samma fråga här som i en annan tråd.
Är det verkligen nån ide att redigera i Adobe eller Pro om ens skärm inte kan visa dem?
Arbetar man inte i blindo då?

Fredde
  #5  
Gammal 2012-01-22, 19:04
erro.se
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 4 870
Jag har börjat skriva lite på en "artikel" om detta med Färghantering, färgmodeller och färgrymder

Korrigera gärna eventuella fel....
  #6  
Gammal 2012-01-22, 19:23
T.Risberg
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 538
Fråga Stämmer detta?
"Tar du in råfiler från din kamera så behöver du inte fundera på vilken färgrymd kameran är inställd på - då innehåller filerna ändå alltid all tillgänglig färginformation"

Har läst i manualen till både 5DII å 7D men där står det inget om detta, däremot att i "gröna rutan" så väljs sRGB med automatik.

ThomasR
  #7  
Gammal 2012-01-22, 19:37
erro.se
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 4 870
Färgrymden tilldelas först när du gör en konvertering från råformat till nåt "färdigt" som t.ex. JPG eller TIFF. Råfilen som sådan har ingen färgrymd. Den färgrymd du anger i kameran påverkar de JPG/TIFF som skapas i kameran, samt (kanske?) den tumnagel som skapas för råbilder.
  #8  
Gammal 2012-01-23, 12:36
Grevture
Administratör
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 5 880
erro.se skrev: Jag har börjat skriva lite på en "artikel" om detta med Färghantering, färgmodeller och färgrymder

Korrigera gärna eventuella fel....
Kul initiativ!

Ett enkelt förslag - tydligare styckeindelningar och lite underrubriker skulle öka läsbarheten markant :-)
  #9  
Gammal 2012-01-23, 15:42
stefohl
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 7 432
erro.se skrev: Färgrymden tilldelas först när du gör en konvertering från råformat till nåt "färdigt" som t.ex. JPG eller TIFF. Råfilen som sådan har ingen färgrymd. Den färgrymd du anger i kameran påverkar de JPG/TIFF som skapas i kameran, samt (kanske?) den tumnagel som skapas för råbilder.
Nej, färgrymden tilldelas inte när du konverterar från råformat till jpeg/tiff. Du tilldelar kameraprofilen och konverterar till arbetsfärgrymden. Profiler kommer alltid i par, du går från en till en annan.

Stefan
  #10  
Gammal 2012-01-23, 15:44
stefohl
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 7 432
freddelicious skrev: Hej, jag ställer samma fråga här som i en annan tråd.
Är det verkligen nån ide att redigera i Adobe eller Pro om ens skärm inte kan visa dem?
Arbetar man inte i blindo då?

Fredde
Eftersom bilder mycket sällan innehåller färger som är så intensiva som Prophoto RGB, så är det på en bra skärm oftast fullt möjligt att se alla färger korrekt när du arbetar i den färgprofilen. Om du har färger som ligger utanför omfånget ser färgerna något för bleka ut.
  #11  
Gammal 2012-01-28, 16:34
erro.se
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 4 870
Grevture skrev: Kul initiativ!

Ett enkelt förslag - tydligare styckeindelningar och lite underrubriker skulle öka läsbarheten markant :-)
Tack. Som sagt, det är "work in progress" än så länge...
  #12  
Gammal 2012-01-28, 16:35
erro.se
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 4 870
stefohl skrev: Nej, färgrymden tilldelas inte när du konverterar från råformat till jpeg/tiff. Du tilldelar kameraprofilen och konverterar till arbetsfärgrymden. Profiler kommer alltid i par, du går från en till en annan.

Stefan
Sant, misstag av mig. Kameran sätter ju sin profil redan i kameran. Och sedan konverteras det från den.
  #13  
Gammal 2012-01-28, 17:35
stefohl
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 7 432
erro.se skrev: Tack. Som sagt, det är "work in progress" än så länge...
I dagsläget är det ganska enkelt att skicka efter en testbild från t.ex. Crimson så man kan jämföra sina bilder på skärm och papper...

Skriver du. Men det är ju inget alternativ till att kalibrera skärmen. Det är ett utmärkt sätt att kolla att profileringen blivit bra, men det skapar ju inte en korrekt profil för din bildvisning.

Så visst är det rätt att man inte behöver ha så väl kalibrerad och profilerad skärm om man är nöjd med det man har, men antagligen läser väl inte personer som inte ser detta med färghantering denna artikel.
  #14  
Gammal 2012-01-28, 21:00
erro.se
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 4 870
Skriver jag ja. Som sagt, denna "artikel" är inte tänkt för proffs, utan för helt vanliga människor. Och det finns många sådana även här på Fotosidan. De som verkligen bryr sig om detta med färgprofiler och -hantering vet förhoppningsvis redan vad de gör. Men den stora massan bryr sig egentligen inte så mycket. De kommer inte att köpa en kalibrator, även om den skulle kosta 100 kr. Jag tror mycket på tesen "tillräckligt bra duger" och det blir oftast tillräckligt bra med ganska enkla medel. Har man högre krav så har man förmodligen också motsvarande högre kunskap. Eller så bör man se till att skaffa sig det.

Min "artikel" på temat tillräckligt bra duger: http://sprng.me/ch8lv
  #15  
Gammal 2012-01-29, 10:45
stefohl
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 7 432
erro.se skrev: Men den stora massan bryr sig egentligen inte så mycket. De kommer inte att köpa en kalibrator, även om den skulle kosta 100 kr. Jag tror mycket på tesen "tillräckligt bra duger" och det blir oftast tillräckligt bra med ganska enkla medel.

Jag håller med dig om detta. Men den stora massan tycker att det ser bra ut och börjar inte fundera över detta med färghantering och går inte ut och söker info på nätet om varför deras bilder ser olika ut när de tittar på den på en skärm och annorlunda när de ser den på en annan skärm. Inte heller varför deras bild ser annorlunda ut när de skrivit ut den.

Det är ju först när man börjar ställa sig dessa frågor som man börjar jaga information om färghantering.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:10.



Elinchrom ELB 500 TTL - Get the Right Shot