Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av objektiv till filmning

Produkter
(logga in för att koppla)

Pajaspojken

Aktiv medlem
Jag ska (försöka) filma en musikvideo till ett par kompisar om några veckor. Vi kommer troligen låna en lokal och lite discoljus (för fast sken) och sedan filma med en Canon 550D.

Jag kommer troligen att köra på 1080p/25p och slutartid på 1/50. Därutöver föreställer jag mig att jag kommer ställa på så stor bländare som jag klarar av att hantera med tanke på fokuseringen samt anpassa ISO därefter.

Jag har ett skraltigt stativ som borde fungera så länge man inte hoppar bredvid det och jag tänkte också göra nån enkel form av motviktskonstruktion att ha som "steadicam".

Det jag däremot inte kan bestämma mig för är vad jag ska välja för objektiv. Jag har ganska många ljusstarka fasta gluggar och en normalzoom med fast bländare. Men sen har jag märkt hur jädrans mycket stabilare bilden känns då jag slänger på den billiga 18-55 mm kitoptiken - som råkar vara den enda gluggen med IS av de jag har. Det är inte särskilt skarpt och har ingen imponerande ljusstyrka, men sen kom jag på, att filmning innebär relativt låg upplösning och alltför stor bländare med alltför kort skärpedjup skulle göra det svårt att få till skärpan. Så kommer kanske kitoptiken göra nästan ett bättre jobb än de andra gluggarna, just för stabiliseringens skull? Eller skulle resultatet vara mest förtjänt av skarp optik med hög ljusstyrka? Eller kanske både och? Eller kanske min bättre normalzoom utan IS? Jag kanske t o m måste skaffa ett tyngre och stabilare stativ?

Hur skulle ni resonerat?

Jag är som kanske märks lite ofokuserad i mina tankar. Antar att jag är lite stressad över uppgiften.

All form av hjälp och reflektioner är mycket uppskattat!
 

magnusvons

Medlem
Hej!

Jag har filmat lite med en Nikon D90 med gluggar som 35 1.8, 50 1.8 och 18-70 3.5-5.6. Jag gillar verkligen "bakgrundsoskärpan man får med 1.8. Min kamera är inte den bästa på inställningar så den fick mycket problem med "rullande slutare" eller "flimmer" men din verkar ju kunna ändra slutartid och då kan man få bort det vad jag förstått. Vid filmning i dåligt ljus är verkligen 1.8 bra att ha.
Vid handhållet blir det ju så klart lite darrigare utan bildstabilisering men det finns många bra lösningar på det.
Det jag märkt är ett problem (för mig) är att om man filmar på 18mm 3.5 är det svårt att få till skärpan (manuellt) med en så liten skärm på kameran då det är stort skärpedjup så man inte riktigt vet var det är fokuserat. Jag har många gånger haft dåligt fokuserade filmer när jag kollat på dator. Då hjälper det med 1.8 så ser man tydligare om det är ur fokus, men så klart svårare att hänga med om motivet rör sig mycket.
Använd stativ!

Lycka till med filmningen!

//Magnus
 

Pajaspojken

Aktiv medlem
Hej!

Jag har filmat lite med en Nikon D90 med gluggar som 35 1.8, 50 1.8 och 18-70 3.5-5.6. Jag gillar verkligen "bakgrundsoskärpan man får med 1.8. Min kamera är inte den bästa på inställningar så den fick mycket problem med "rullande slutare" eller "flimmer" men din verkar ju kunna ändra slutartid och då kan man få bort det vad jag förstått. Vid filmning i dåligt ljus är verkligen 1.8 bra att ha.
Vid handhållet blir det ju så klart lite darrigare utan bildstabilisering men det finns många bra lösningar på det.
Det jag märkt är ett problem (för mig) är att om man filmar på 18mm 3.5 är det svårt att få till skärpan (manuellt) med en så liten skärm på kameran då det är stort skärpedjup så man inte riktigt vet var det är fokuserat. Jag har många gånger haft dåligt fokuserade filmer när jag kollat på dator. Då hjälper det med 1.8 så ser man tydligare om det är ur fokus, men så klart svårare att hänga med om motivet rör sig mycket.
Använd stativ!

Lycka till med filmningen!

//Magnus
Tack för svaret! Verkligt nyttigt att höra!

Intressant det där med skärpan och bländarstorlek. Har aldrig tänkt på det på det viset förut, men det känns självklart när jag nu hör det. Jag funderar på om jag ska hålla mig till stativet i de fall det passar och då kommer jag enkelt kunna välja kort eller långt skärpedjup beroende på vad scenen innehåller. När jag handhåller är det alltså troligen bättre med kort skärpedjup både vad gäller det praktiska och snyggheten det innebär.

Stilmässigt... Kommer det se underligt ut om man blandar fasta klipp på stativ med handhållna (och inte fullkomligt stadiga) närbilder t ex på sångaren? Borde jag hellre köra enbart stativ eller handhållet raktigenom?

Tack igen!
 

magnusvons

Medlem
Tack för svaret! Verkligt nyttigt att höra!

Intressant det där med skärpan och bländarstorlek. Har aldrig tänkt på det på det viset förut, men det känns självklart när jag nu hör det. Jag funderar på om jag ska hålla mig till stativet i de fall det passar och då kommer jag enkelt kunna välja kort eller långt skärpedjup beroende på vad scenen innehåller. När jag handhåller är det alltså troligen bättre med kort skärpedjup både vad gäller det praktiska och snyggheten det innebär.

Stilmässigt... Kommer det se underligt ut om man blandar fasta klipp på stativ med handhållna (och inte fullkomligt stadiga) närbilder t ex på sångaren? Borde jag hellre köra enbart stativ eller handhållet raktigenom?

Tack igen!
Nej, "vanligt folk" (och andra) märker oftast inte om det är handhållet såvida man inte studerar filmen, man tänker ju på att inte skaka allt för mycket. Man kan även tänka på att ha många olika klipp (med både stativ och utan) med olika vinklar m.m. så märker man det ännu mindre.
Många filmer jag sett, "riktiga" och youtube innehåller klipp med stativ och utan.
Det är ju såklart svårt i vissa situtationer att använda stativ då kan man ju som dom du använda någon slags steadicam.
Jag har tyvärr ingen sådan men jag har löst det på ett finurligt sätt. (tycker jag) Jag har ett 200-kronors plaststativ som jag fäller ihop och sätter kameran på och riktar den rakt uppåt. Sedan kan man ta stativet och lyfta det och rikta det med kameran fastskruvad (!!) framåt sedan bär jag det under armen! Det går även att ha den på axeln. Man kan även spänna kameraremmen runt halsen för att få ännu mer stabilitet. (detta kallas av kompisar för "kanonen" för det blir ju det)
För mig funkar det oftast väldigt bra.Men man ser ju inte skärmen lika bra.
Hoppas du fattade :)
 

Tokoza

Aktiv medlem
Om du har tid kanske du kan finna något zoomobjektiv som inte ändrar fokusering vid brännviddsföränding. Dessa objektiv kallas för parfocal lens.

Bara att söka på nätet vilka objektiv som är parafocal och förhoppningvis hitta ett sådant som går att köpa. Ett zoomobjektiv med denna egenskap ger ju fördelen att det är mycket enklare att skapa en svepande inzoomning där fokus hålls vid en specifik punkt.
 

Pajaspojken

Aktiv medlem
Nej, "vanligt folk" (och andra) märker oftast inte om det är handhållet såvida man inte studerar filmen, man tänker ju på att inte skaka allt för mycket. Man kan även tänka på att ha många olika klipp (med både stativ och utan) med olika vinklar m.m. så märker man det ännu mindre.
Många filmer jag sett, "riktiga" och youtube innehåller klipp med stativ och utan.
Det är ju såklart svårt i vissa situtationer att använda stativ då kan man ju som dom du använda någon slags steadicam.
Jag har tyvärr ingen sådan men jag har löst det på ett finurligt sätt. (tycker jag) Jag har ett 200-kronors plaststativ som jag fäller ihop och sätter kameran på och riktar den rakt uppåt. Sedan kan man ta stativet och lyfta det och rikta det med kameran fastskruvad (!!) framåt sedan bär jag det under armen! Det går även att ha den på axeln. Man kan även spänna kameraremmen runt halsen för att få ännu mer stabilitet. (detta kallas av kompisar för "kanonen" för det blir ju det)
För mig funkar det oftast väldigt bra.Men man ser ju inte skärmen lika bra.
Hoppas du fattade :)
Jag fattade! Smart lösning!

Och tack för alla inputs! Det kommer mig definitivt till nytta. :)
 

Pajaspojken

Aktiv medlem
Om du har tid kanske du kan finna något zoomobjektiv som inte ändrar fokusering vid brännviddsföränding. Dessa objektiv kallas för parfocal lens.

Bara att söka på nätet vilka objektiv som är parafocal och förhoppningvis hitta ett sådant som går att köpa. Ett zoomobjektiv med denna egenskap ger ju fördelen att det är mycket enklare att skapa en svepande inzoomning där fokus hålls vid en specifik punkt.
Hej!

Tack för svaret! Jag kommer troligen inte zooma under filmningen med tanke på svårigheten med fokus och sen har jag redan en normalzoom med fast bländare på 2,8. Den saknar dock stabilisering. Och det var det som lite var frågan. Vilket är viktigast? Skärpa in på minsta pixeln och stor bländare eller sämre objektiv men med stabilisering?
 

tommypeters

Aktiv medlem
Du har ingen kompis med kamera som också kan filma? Oj vad mycket resultatet ofta blir om man har två källor och kan klippa bort problem utan att korta ner låtarna. Och sedan separat inspelning av ljudet.
 

StaffanW

Aktiv medlem
En annan sak att tänka på med objektiv och filmning är dels IS som i vissa objektiv försöker stabilisera (hänga kvar) bilden så långt det går, när det inte funkar längre tar den nytt grepp, vilket blir väldigt hackigt vid filmningvoch panorering.

Det andra är om man har zoom, där zoomningen kan bli mju eller hackig beroende på vilket objektiv man har.

Exempel på bra zoom är 24-105 och 70-200/4 IS

Exempel på dåligt zoom vid filmning är 28-135/3.5-5.6 IS
 

Pajaspojken

Aktiv medlem
Du har ingen kompis med kamera som också kan filma? Oj vad mycket resultatet ofta blir om man har två källor och kan klippa bort problem utan att korta ner låtarna. Och sedan separat inspelning av ljudet.
Nej, det får nog bli bara jag som filmar. Då har jag koll på att det inte blir katastrofdåligt gjort också. Och blir det det ändå så finns ingen annan stackare jag kan bli förbannad på. ;)
 

Pajaspojken

Aktiv medlem
En annan sak att tänka på med objektiv och filmning är dels IS som i vissa objektiv försöker stabilisera (hänga kvar) bilden så långt det går, när det inte funkar längre tar den nytt grepp, vilket blir väldigt hackigt vid filmningvoch panorering.

Det andra är om man har zoom, där zoomningen kan bli mju eller hackig beroende på vilket objektiv man har.

Exempel på bra zoom är 24-105 och 70-200/4 IS

Exempel på dåligt zoom vid filmning är 28-135/3.5-5.6 IS
Jag kommer som sagt troligen inte zooma, främst för svårigheten med fokuseringen, men också för att jag inte har någon glugg med tillräckligt bra zoomkänsla (frånsett Tokina 12-24). Skulle tro att det mest blir Tokinan och sen ett knippe ljusstarka fasta gluggar (35/50/85/100 mm). Allting utan IS dessvärre.

Mitt stativ är för övrigt lite sladdrigt och dessutom aningen för lågt. Någon som har nåt stabilt och högt att sälja runt Sthlm för en prisvärd peng under tusen spänn?
 
ANNONS