Annons

Bildskärm och betraktningsvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Byråkrat

Aktiv medlem
Hej alla,
På mitt skrivbord har jag en Samsung-bildskärm SyncMaster 226BW. Medioker bildskärm men den duger åt mig. Däremot har jag upptäckt en egenskap som förbryllar mig: bilden blir "bäst" när man har en betraktningsvinkel där man tittar lite "ner" på bildskärmen några grader. Bilden blir sämre om man har skärmen i ögonhöjd och rät vinkel?!?

Jag upptäckte det här när jag satt och tittade på en DVD från Moderskeppet där presentatören hade en svart tröja mot ett svart bakgrund. Effekten blev att det huvud, hals och händer svävade fritt men när jag sträckte på mig så såg jag konturerna av tröjan.

Ganska lätt fixat för det är bara att vinkla ner skärmen men (till saken) hur funkar det här egentligen med skärmkalibreringsprylar, som t ex Spyder? Jag har själv en Spyder 3 som jag hänger på och kör igenom en guide lite då och då, men sonden går ju direkt mot skärmen och inte i den "bättre" vinkeln.

Innebär det att jag då gör en felaktig kalibrering som sedan leder till att jag har fel förutsättningar när jag redigerar mina bilder? Eller funkar det ändå?

Hur funkar andra skärmar när det gäller betraktningsvinklar, ska man kolla på skärmen lite "från ovan"?

/Anders
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Nej (modifierad sanning) - så är det inte med "andra" skärmar.

Anledningen till braklappen "modifierad sanning" är att jag pratar om skillnaden mellan TN-skärmar och PVA/IPS-skärmar.

Din skärm är en TN-typ. I grunden en 6-bit skärm, med en flicker-teknik som ökar detta till "fuskade" åtta bitar tonupplösning. Detta är den billigaste typen av skärmpanel man kan hitta.

Den största nackdelen med denna typ av skärmar är som du själv märkt att minsta lilla förflyttning på huvudet ger ganska stora skillnader i färg och kontrast. MYCKET större skillnader än förändringen av en bra skärmkalibrering. Flytta huvudet 5cm så är kalibreringen värdelös - den stämmer inte det minsta med det du ser i verkligheten. Detta gör det lite svårt att redigera bilder - man är ALDRIG riktigt säker på vad man egentligen ser.

Gör dig själv en tjänst och BYT SKÄRM!

22-23" 1600kr:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974361
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=802685
22" 2000-2100kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961109
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=580586
 

Byråkrat

Aktiv medlem
Gör dig själv en tjänst och BYT SKÄRM!
Bra, så långt hänger jag med för det låter begripligt. Med vad ska jag säga när jag står på Expert, Elgiganten (eller var det nu blir): en skärm med IPS-teknik, tack. Funkar det?

Jag sitter och bläddrar på Netonnet:s hemsida och det finns ganska mycket att välja mellan:
TFT-teknik = LS24A350HS/EN (???)
TFT-teknik = LED-bakgrundsbelyst LCD (???)
TFT-teknik = 90LMA5101T01041C- (???)

eller en LED istället för LCD? Och sedan har vi Apple som har både LED och IPS...

Är det IPS som är nyckelordet?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jupp. Och tråkigt nog får man ofta söka ganska djupt för att hitta specar på billigare skärmar. Jag har sett nån lista någonstans, prova googla "cheap IPS screen" eller nåt.

"LED" betyder egentligen bara att man har bytt ut bakgrundsbelysningen från lysrörsvarianter till LED. Det måste inte vara en fördel - ofta är det en direkt nackdel bildmässigt. Men det låter häftigt i annonserna, och skärmen drar mindre ström (kan kvitta kanske, men den blir ju mindre varm också).

Samtliga normala LCD-skärmar är "TFT" - TN, IPS, MVA och PVA är samtliga bara olika varianter av TFT.
 

plåtson

Avslutat medlemskap
Bra, så långt hänger jag med för det låter begripligt. Med vad ska jag säga när jag står på Expert, Elgiganten (eller var det nu blir): en skärm med IPS-teknik, tack. Funkar det?

Jag sitter och bläddrar på Netonnet:s hemsida och det finns ganska mycket att välja mellan:
TFT-teknik = LS24A350HS/EN (???)
TFT-teknik = LED-bakgrundsbelyst LCD (???)
TFT-teknik = 90LMA5101T01041C- (???)

eller en LED istället för LCD? Och sedan har vi Apple som har både LED och IPS...

Är det IPS som är nyckelordet?
Köpte för några veckor sedan från DUSTIN en HP ZR24W, E-IPS skärm vilket är den billigaste versionen av IPS-skärm(sägs det), bestyckad med lysrörspanel som drar betydligt mer ström än en LED dito. Skärmen är kanonbra, ger helt fantastiska färger å knivskarp skärpa - rekommenderas!
Pris:2990 sek.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Just nu sitter jag och dreglar på den här: http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24-tum/lg-ips235v-pn/167385.3020/

Men jag är lite misstänksam eftersom den kostar under 2000 kr. Man brukar ju få vad man betalar för men här står det "IPS" i specen och det var ju det som jag letade efter. Bra köp?

/Anders
Det finns numera (sedan två-tre år) hyfsat billiga ips-skärmar, de som ofta kallas e-ips, det här är en sådan. Bildskärmar används då och då som lockprodukter och kan då gå att hitta riktigt billigt.

Så hur stor är skillnaden stor mellan e-ips och mer påkostade ips-varianter (eller mer påkostade mva-/pva-varianter)? Vi kan säga så här: skillnaderna spelar ganska liten roll för hobbybruk, däremot är fördelarna jämfört med en TN-skärm mycket stora och tydliga.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Bra, så långt hänger jag med för det låter begripligt. Med vad ska jag säga när jag står på Expert, Elgiganten (eller var det nu blir): en skärm med IPS-teknik, tack. Funkar det?

Jag sitter och bläddrar på Netonnet:s hemsida och det finns ganska mycket att välja mellan:
TFT-teknik = LS24A350HS/EN (???)
TFT-teknik = LED-bakgrundsbelyst LCD (???)
TFT-teknik = 90LMA5101T01041C- (???)

eller en LED istället för LCD? Och sedan har vi Apple som har både LED och IPS...

Är det IPS som är nyckelordet?
Problemet med elektronikladorna är att säljarna där ofta inte har speciellt stora tekniska kunskaper. Ett tips är att leta upp skärmar hos handlare som Dustin, Komplett, Inwarehouse osv, där listas ofta paneltypen bland egenskaperna.

Sedan finns det en söktjänst som inte täcker alla skärmar (det finns så ohyggligt mycket modeller), men där man ofta kan hitta en skärm och se dess paneltyp:

http://www.flatpanels.dk/skaerme.php

Det här med förkortningar:

LCD - Liquid Crystal Display, alltså att en panel är byggd kring flytande kristaller.

TFT - Thin-film Transistor, en (av många) sorters LCD-skärmar, kallas ibland "aktiv matris". Så alla TFT är LCD-skärmar, men det finns även andra sorters LCD.

LED - att en skärm har diodbaserad belysning. Traditionellt har man lyst upp TFT-skärmar med lysrör (kallas ofta CCFL), idag har det blivit allt vanligare med dioder eftersom de drar mindre ström, håller längre, och inte innehåller kvicksilver. I början var diodbelysning rejält mycket dyrare, numera är det så vanligt att prisskillnaden ofta är försumbar. Alla "LED-skärmar" är alltså vanliga TFT-skärmar med en lite modernare belysning. Många (t.ex. säljare) hävdar att LED ger bättre bildkvalitet, men det beror på hur bra CCFL-belysning man jämför med. I de allra bästa skärmarna kör man fortfarande med CCFL, men då mer påkostade varianter.

TN, IPS, MVA/PVA - olika sätt att bygga upp en TFT-panel.
- TN är äldst, billigast och ger snabbast svarstider, men har stora problem med betrakningsvinklar.
- IPS var förr dyrt, men finns idag i mycket prisvärda varianter, har nästan inga problem med betraktningsvinklar.
- MVA/PVA är nyast och påminner mycket om IPS, ger överlägset högst kontrast (vilket inte är så viktigt - dagens skärmar har mer kontrast än vi behöver).
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Just nu sitter jag och dreglar på den här: http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24-tum/lg-ips235v-pn/167385.3020/

Men jag är lite misstänksam eftersom den kostar under 2000 kr. Man brukar ju få vad man betalar för men här står det "IPS" i specen och det var ju det som jag letade efter. Bra köp?

/Anders
Säkert lika bra som något annat; mycket bättre än det du har idag. Kom ihåg att stänga av den där hemska "auto-dynamic-range" funktionen bara så är du hemma.

Enkelt uttryckt: Det är mycket mer bildkvalitets-skillnad mellan net-on-net-skärmen du länkade till och skärmen du har nu
-än vad det är mellan skärmen du länkade och en som är tre gånger så dyr.
 

microo

Aktiv medlem
Säkert lika bra som något annat; mycket bättre än det du har idag. Kom ihåg att stänga av den där hemska "auto-dynamic-range" funktionen bara så är du hemma.

Enkelt uttryckt: Det är mycket mer bildkvalitets-skillnad mellan net-on-net-skärmen du länkade till och skärmen du har nu
-än vad det är mellan skärmen du länkade och en som är tre gånger så dyr.
Eizo 23" LCD Foris FS2331-BK Har jag bestält för att ersätta en gammal DELL 2005FPW skärm blir jag besviken?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Eizo 23" LCD Foris FS2331-BK Har jag bestält för att ersätta en gammal DELL 2005FPW skärm blir jag besviken?
Nej, troligen inte. Du byter ut en gammal IPS-skärm mot en modern PVA-skärm. Det du kommer att notera är att du med den nya skärmen får ett litet kontrastfall (bilden känns en gnutta ljusare) när du inte ser exakt rakt mot skärmen - medan färgerna däremot håller sig ganska konstanta. I gengäld slipper du att mörka ytor i bilder sotar igen och rent av "slår över" i lila eller blåbruna nyanser - ett problem hos en del äldre IPS-paneler. Troligen har den nya Foris-skärmen betydligt jämnare egenskaper över ytan. En del äldre skärmar, bland annat från Dell, hade lite problem med ljusläckage längs kanterna.

Eizo har i perioder byggt även proffsskärmar med PVA-panel, det är ett bra alternativ till IPS.
 

Byråkrat

Aktiv medlem
Tänkte bara återkoppla eftersom jag drog igång tråden och tacka för alla goda råd. Min gamla Samsung är nu ersatt med en Eizo 23" Foris FS2332 och det må ja säga: det var en viss skillnad. Visst finns det ännu vassare (och dyrare) bildskärmar men den här duger bra åt mig.

Nästan lite för mycket must i färgerna så jag känner knappt igen mina gamla bilder men det gick att ordna med lite skruvande bland menyerna.

Mitt i beslutsångesten så hittade jag den här sidan: http://www.nordichardware.se/testlabb/24-displays/40929-bildskaermar-din-guide-till-raett-bildkaella.html?start=0#content som jag tycker är rätt pedagogisk.

/Anders
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Allihop verkar vara byggda kring TN-paneler, vilket gör att jag är lite skeptisk till dem. Det finns idag skärmar med e-ips-paneler till liknande priser och det är rejält mycket bättre för bildbearbetning.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Tackar! Då lugnar jag mig litet. Synd att det där med panel inte visas tydligare... Men det kanske är med avsikt säljarna gör på det viset, så att vi ickenördamatörer på området skall hålla oss lugna ;-) Fast så lugna att vi inte handlar alls var kanske inte meningen...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tackar! Då lugnar jag mig litet. Synd att det där med panel inte visas tydligare... Men det kanske är med avsikt säljarna gör på det viset, så att vi ickenördamatörer på området skall hålla oss lugna ;-) Fast så lugna att vi inte handlar alls var kanske inte meningen...
Man skall ju komma ihåg att för sisådär 95% av kunderna är TN-paneler allt i från helt ok till rentav en fördel (vill man ha en snabb spelskärm är TN svårslaget). Vi bildmänniskor är ju en gnällig samling :)

Men i fackhandeln, hos företag som Dustin eller Inwarehouse listas ofta paneltypen.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Man skall ju komma ihåg att för sisådär 95% av kunderna är TN-paneler allt i från helt ok till rentav en fördel (vill man ha en snabb spelskärm är TN svårslaget). Vi bildmänniskor är ju en gnällig samling :)

Men i fackhandeln, hos företag som Dustin eller Inwarehouse listas ofta paneltypen.
Jo, det är väl det som är problemet. Makan och jag har ofta konstaterat att vi håller på med sådant som gör att man ofta hamnar i den dyra avdelningen när man skall skaffa grejor...

Bra tips att kolla hos fackhandlarna efter panel-info!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jo, det är väl det som är problemet. Makan och jag har ofta konstaterat att vi håller på med sådant som gör att man ofta hamnar i den dyra avdelningen när man skall skaffa grejor...
Har man någon form av hobby eller intresse så blir det ofta så. Se på de som kör datorspel, visst klarar de sig med billiga skärmar, men hur mycket lägger de inte på grafikkort istället? :)

Bra tips att kolla hos fackhandlarna efter panel-info!
Flera av skärmtillverkarna är hyfsat samvetsgranna att ha med den informationen på sina egna produktsidor.

Ett annat ställe där man ofta (men inte alltid) kan hitta paneltyp hos skärmar:
http://www.flatpanels.dk/skaerme.php
 

Byråkrat

Aktiv medlem
Har man någon form av hobby eller intresse så blir det ofta så. Se på de som kör datorspel, visst klarar de sig med billiga skärmar, men hur mycket lägger de inte på grafikkort istället? :)
Borde vi "bildnördar" även lägga pengar på bra grafikkort, eller innebär "bra" bara snabbhet och inget som man utnyttjar vid redigering av stillbilder?
 
ANNONS