Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans vid utskrift och fotopapper.

Produkter
(logga in för att koppla)

Joppe61

Aktiv medlem
Jag har en EIZO 24" skärm som jag brukar kalibrera med en Spyder ex3 ( som var med skärmen ). Nu tänkte jag kalibrerar ett läge för utskrift. På Crimsons hemsida står det att skärmen ska ha 6500k för bästa resultat men Colornavigator 7 ställer skärmen på 5000k när man väljer utskriftsläge, vad är rätt? och när jag skriver ut hemma blir utskrifterna för mörka trots att skärmen står på 66 cd/m2, vad jag kunnat läsa mig till ska man ligga mellan 120-150 cd/m2, men då är utskrifterna riktigt mörka, skrivaren jag har är en Epson Xp 960.
Tar tacksamt emot hjälp i ämnet.

Nästa fråga, kan man använda papper från andra tillverkare när skrivaren inte finns med på listan för icc profiler? (det är ju ingen proffsskivare precis) skulle vilja använda matta papper.
Hoppas på hjälp även här. :)
Johnny
 

Mats G

Aktiv medlem
6500k, är det som rekommenderas, oftast, för webb och "enklare" utskrifter i sRGB.
5000k är den rekommenderade färgtemperatur hos tryckare som betraktningsljus.
Då ska bilden på skärmen och den betraktade utskriften i stort vara lika, förutsatt att ljusstyrkorna på skärm och ljus harmonierar.
66 cd/m2 , är väldigt lågt på skärmen, få skärmar visar rätt färger med så mörk skärm.
Jag har min ställd på 120cd/m2, det är inte samma skärm som din (NEK referens).

Ditt problem är även pappersprofiler. Skriver du ut från PS, måste även PS ha en pappersprofil, specifikt för det aktuella papperet. Min enkla skrivare har inte dden möjligheten, så jag låter skrivaren hantera färger (använder papper som står angivet i mjukvaran för skrivaren.
 

Joppe61

Aktiv medlem
6500k, är det som rekommenderas, oftast, för webb och "enklare" utskrifter i sRGB.
5000k är den rekommenderade färgtemperatur hos tryckare som betraktningsljus.
Då ska bilden på skärmen och den betraktade utskriften i stort vara lika, förutsatt att ljusstyrkorna på skärm och ljus harmonierar.
66 cd/m2 , är väldigt lågt på skärmen, få skärmar visar rätt färger med så mörk skärm.
Jag har min ställd på 120cd/m2, det är inte samma skärm som din (NEK referens).

Ditt problem är även pappersprofiler. Skriver du ut från PS, måste även PS ha en pappersprofil, specifikt för det aktuella papperet. Min enkla skrivare har inte dden möjligheten, så jag låter skrivaren hantera färger (använder papper som står angivet i mjukvaran för skrivaren.
När det gäller 6500k så är det bara Crimsons rekomendation, så det kanske är bäst att köra på det om jag ska beställa därifrån.
Och papper så har jag också kommit fram till att det bara är Epsons egna som funkar, lite trist när man skulle vilja ha lite finare papper ibland.
Tackar för info.
 

Roger Vikström

Aktiv medlem
När det gäller 6500k så är det bara Crimsons rekomendation, så det kanske är bäst att köra på det om jag ska beställa därifrån.
Och papper så har jag också kommit fram till att det bara är Epsons egna som funkar, lite trist när man skulle vilja ha lite finare papper ibland.
Tackar för info.
Epson har även bra papper, det viktiga är att ha allt syncat, rätt papper rätt profil, samt kalibrerad skärm då blir allt bra vid utskrift. ock skippa sRGB använd minst Adobe RGB OBS Kolla färgrymden i kameran.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Salige stefohl är saknad i dessa frågor. Dock så är det ju så att allt hänger ihop. Det finns ingen absolut sanning, eftersom hur du upplever skärmen kontra utskrifterna beror på förhållandena där skärmen står, liksom i vilket ljus utskriften betraktas. Om vi nu bortser från problemet med att få skrivaren i sig att leverera det den borde, vilket är en aspekt till.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har en EIZO 24" skärm som jag brukar kalibrera med en Spyder ex3 ( som var med skärmen ). Nu tänkte jag kalibrerar ett läge för utskrift. På Crimsons hemsida står det att skärmen ska ha 6500k för bästa resultat men Colornavigator 7 ställer skärmen på 5000k när man väljer utskriftsläge, vad är rätt? och när jag skriver ut hemma blir utskrifterna för mörka trots att skärmen står på 66 cd/m2, vad jag kunnat läsa mig till ska man ligga mellan 120-150 cd/m2, men då är utskrifterna riktigt mörka, skrivaren jag har är en Epson Xp 960.
Bry dig inte om utskriftsläget. Det viktiga är att din skärm är inställd utifrån ljuset i ditt rum och hur du ser bilden på skärmen relativt utskriften. 66 cd/m2 betyder, om allt är rätt inställt, att du har ett väldigt mörkt rum där du redigerar dina bilder. Normalt ska ljusstyrkan ligga någonstans 80-160 cd/m2 enligt ISO-standarden.

Det är viktigt att betraktningsljuset, alltså det ljus du jämför utskriften och skärmen vid, ligger runt 5000K med en ljusstyrka runt 500 lux. Normalt innebär det att man får kalibrera skärmen något högre, typ 5500-5800K för överensstämmelse mellan skärm och print.
 

Falumas

Aktiv medlem
En skärm och ett papper skiljer sig åt på följande sätt:

En skärm lyser av sig självt och visar alltid färgerna på sättet du kallibrerat den till oavsett av omgivningsljuset.

Ett papper lyser inte alls, det reflekterar bara omgivningsljuset och vad som kommer till dina ögon beror alltså på vilket färg (vitbalans) ljuset som reflekterades hade.

Detta gör att om du har ett rum med varierande ljus, vilket dom flesta rum har eftersom fönster är ett stort gissel i detta falllet. Solljuset ändrar nämligen vitbalans om det träffar på moln och annat på sin väg från solen tills det studsar på ditt papper. Det spelar också roll hur mycket atmosfär det åkt igenom också, dvs vitbalansen är inte samma när solen står som högst som när den står lägre.

När man redigerar bilder som man vill skriva ut så vill man oftast att skärmen skall visa samma färger som pappret som skrivaren spottar ut.

För att uppnå detta vill du därför ha samma vitbalans på skärmen som ljuset i ditt rum.

Enklaste metoden är att skaffa bra belysning i rummet du har skärmen och tittar på utskrifter i och sedan jobbar när solen lyser på andra ställen av jorden än du själv befinner dig på. I Sverige är det lätt att lyckas med det så här års. Helst skall du dessutom ha så jämngrå väggar, möbler, golv, kläder etc som möjligt också.

Den lite tråkigare metoden är att jobba i ett rum dit solen aldrig når.

När det kommer till bra belysning i rummet kan man nörda ner sig hur mycket som helst. Det är inte endast vitbalansen som kan ställa till det, vitbalansen är bara ett medelvärde. Det gäller också att ha ett ljus som är väldigt jämngrått och som har rätt ljusstyrka.

Lampor har trevärden du vill titta på.

Lm = hur starkt lampan lyser
T = vitbalansen
Ra = hur jämnt ljuset är (100 = perfekt)

När du har fått ordning på rum och lampor, så kommer du även märka att det går att kalibrera skrivaren (utskrifterna) på samma sätt som skärmen.

Min egna erfarenhet säger dock att det sällan är jätteviktigt att få till detta helt rätt för foton (ser utskriften bra ut, så är den oftast bra), men lite jobb på att få till det brukar ge en possitiv effekt. Skall du jobba med trycksaker, där det är specificerat ner till minsta detalj exakt vilken färg en logo har, så blir det dyrt och en fruktansvärt tråkig arbetsmiljö.

Sedan kan det också vara bra att kontrollera var fotot skall hänga i vissa fall. Skall det hänga någonstans där ljuset är väldigt färgat så kan det vara bra att kompensera för det. Att hävda att kortet är perfekt i perfekt ljus hjälper inte om kunden har helt fel ljus och är missnöjd.
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
En skärm och ett papper skiljer sig åt på följande sätt:

En skärm lyser av sig självt och visar alltid färgerna på sättet du kallibrerat den till oavsett av omgivningsljuset.

Ett papper lyser inte alls, det reflekterar bara omgivningsljuset och vad som kommer till dina ögon beror alltså på vilket färg (vitbalans) ljuset som reflekterades hade.

Detta gör att om du har ett rum med varierande ljus, vilket dom flesta rum har eftersom fönster är ett stort gissel i detta falllet. Solljuset ändrar nämligen vitbalans om det träffar på moln och annat på sin väg från solen tills det studsar på ditt papper. Det spelar också roll hur mycket atmosfär det åkt igenom också, dvs vitbalansen är inte samma när solen står som högst som när den står lägre.

När man redigerar bilder som man vill skriva ut så vill man oftast att skärmen skall visa samma färger som pappret som skrivaren spottar ut.

För att uppnå detta vill du därför ha samma vitbalans på skärmen som ljuset i ditt rum.

Enklaste metoden är att skaffa bra belysning i rummet du har skärmen och tittar på utskrifter i och sedan jobbar när solen lyser på andra ställen av jorden än du själv befinner dig på. I Sverige är det lätt att lyckas med det så här års. Helst skall du dessutom ha så jämngrå väggar, möbler, golv, kläder etc som möjligt också.

Den lite tråkigare metoden är att jobba i ett rum dit solen aldrig når.

När det kommer till bra belysning i rummet kan man nörda ner sig hur mycket som helst. Det är inte endast vitbalansen som kan ställa till det, vitbalansen är bara ett medelvärde. Det gäller också att ha ett ljus som är väldigt jämngrått och som har rätt ljusstyrka.

Lampor har trevärden du vill titta på.

Lm = hur starkt lampan lyser
T = vitbalansen
Ra = hur jämnt ljuset är (100 = perfekt)

När du har fått ordning på rum och lampor, så kommer du även märka att det går att kalibrera skrivaren (utskrifterna) på samma sätt som skärmen.

Min egna erfarenhet säger dock att det sällan är jätteviktigt att få till detta helt rätt för foton (ser utskriften bra ut, så är den oftast bra), men lite jobb på att få till det brukar ge en possitiv effekt. Skall du jobba med trycksaker, där det är specificerat ner till minsta detalj exakt vilken färg en logo har, så blir det dyrt och en fruktansvärt tråkig arbetsmiljö.

Sedan kan det också vara bra att kontrollera var fotot skall hänga i vissa fall. Skall det hänga någonstans där ljuset är väldigt färgat så kan det vara bra att kompensera för det. Att hävda att kortet är perfekt i perfekt ljus hjälper inte om kunden har helt fel ljus och är missnöjd.
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Man kalibrerar inte skrivaren utan man skapar icc-profiler (skrivarprofiler) från skrivaren och dess egenskaper. En skärm kan du styra genom kalibrering genom kalibratorns programvara och/eller grafikkortet men skrivaren är som den är och det du kan påverka är genom mediavalet är hur mycket bläck den ska använda vid utskrift.
ICC-profilen kan man säga är en "korrigerinsfil" för dess egenskaper och hur den ska skriva ut färgerna "rätt"
 

Joppe61

Aktiv medlem
Jag har nu bytt upp mig till en Epson 3880, så nu kan jag använda icc-profiler, det kunde jag inte på den andra skrivaren så nu är problemet löst. Nu är det bara och börja lära sig vilket papper som passar bäst för olika utskrifter.
Så tack alla för värdefull info.
//Johnny
 
ANNONS