Annons

Tenn-Lars

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Hej.

Sitter och läser gamla nummer av tidningen Foto och i nummer 6/7 1976 dök det upp en artikel om en intressant gubbe. Som rubriken antyder så hette han, eller kallades för, Tenn-Lars och levde mellan 1878-1938 i Älvdalen, Dalarna. Vad som gjorde han så intressant var att han, utan utbildning, inte bara byggde sin egen kamera utan även sina objektiv genom att beställa optiskt glas från Tyskland och sedan slipa dessa.
Efter att första världskriget avslutats så fick Tenn-Lars möjligheten att åka på studiebesök hos Zeiss i Jena för att studera deras linsslipning. Det var dock inte så lätt att imponera på en klurgubbe och Tenn-Lars ska visst ha sagt efter hemkomsten någonting i stil med att "De där Tyskarna inte kunde visa honom något om slipning av optik som han inte redan visste."

Jag har försökt att söka efter "Tenn-Lars" på internet utan något resultat och är lite nyfiken om det är någon här på Fotosidan som känner till mer om honom. Eller så är det bara att pallra sig upp till Älvdalen...

/Niklas
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
oooo..... Svart bälte, coolt, själv har jag precis lärt mig katan för grönt... ;-) (verkar det som....)

Tack för länken, den boken ska jag låna.

/Niklas
 

knobloch

Aktiv medlem
Men..... om man söker på "tenn-lars" eller "tenn lars" (utan citationstecken) på google.se så kommer ju de där länkarna på plats 1 respektive 7 i träfflistan.

Vad sökte du på egentligen Niklas? :)
 

Lars_E

Aktiv medlem
Men..... om man söker på "tenn-lars" eller "tenn lars" (utan citationstecken) på google.se så kommer ju de där länkarna på plats 1 respektive 7 i träfflistan.

Vad sökte du på egentligen Niklas? :)
Det här visar på styrkan i Googles sökmotor.
Den lär sig. Hela tiden.
Träffarna fanns inte där när jag sökte på Tenn-Lars i morse.
La till årtalen, sökte alltså på "Tenn-Lars 1878-1938" och då kom länkarna till böckerna upp.
Google har fattat att Tenn-Lars är eftertraktad på något sätt och levererar det till nästa som söker.

Årtal is da shit när man ska jaga hembygdsgrunkor på nätet. Det skriver folk alltid med och utan dessa så är det omöjligt att sålla alla Per Erkson och Hindrik Persson som finns runtom i arkiven.
 

knobloch

Aktiv medlem
:D Men kul att du startade tråden. Har själv släkt från Älvdalen och min pappa bor däruppe, men jag har av någon oförklarlig anledning aldrig hört talas om Tenn-Lars. Ska nog också beställa den där boken.

Det här visar på styrkan i Googles sökmotor.
Den lär sig. Hela tiden.
Träffarna fanns inte där när jag sökte på Tenn-Lars i morse.
La till årtalen, sökte alltså på "Tenn-Lars 1878-1938" och då kom länkarna till böckerna upp.
Google har fattat att Tenn-Lars är eftertraktad på något sätt och levererar det till nästa som söker.

Årtal is da shit när man ska jaga hembygdsgrunkor på nätet. Det skriver folk alltid med och utan dessa så är det omöjligt att sålla alla Per Erkson och Hindrik Persson som finns runtom i arkiven.
Svarade ovanstående innan jag såg ditt inlägg. Så kan det förstås vara. I så fall är det imponerande. (Men ni sökte väl via google.se, för jag fick inte samma sökresultat när jag sökte via google.com?)

EDIT: Lustigt också att just den här tråden kommer på plats nr 2 när man söker på Tenn-Lars. :)
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Svarade ovanstående innan jag såg ditt inlägg. Så kan det förstås vara. I så fall är det imponerande. (Men ni sökte väl via google.se, för jag fick inte samma sökresultat när jag sökte via google.com?)

EDIT: Lustigt också att just den här tråden kommer på plats nr 2 när man söker på Tenn-Lars. :)
Jag sökte nog via .com tror jag... nåja, din edit visar verkligen styrkan i dagens sökmotorer då ju mer vi skriver och söker desto högre upp kommer denna tråd och desto enklare blir det för sökmotorn att hitta relevant material...
 

Fotografica

Aktiv medlem
Tenn-Lars boken

Hej!
Om Du är intresserad av boken om Tenn-Lars så kan Du köpa den via www.bokborsen.se för bara 60:-

Tenn Lars - den självlärde tusenkonstnären i Älvdalen. (Tenn Lars Persson)
ISBN: 9187064049 Lagerqvist, Lars O. m.fl. 1987 Häftad. 60 kr

Hälsningar från Kameramuseet i Olofström
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net
 

tobbe1

Aktiv medlem
Blev nyfiken och köpte ett ex via bokbörsen. Intressant läsning. Men jag kan tänka mig att låta den gå vidare för självkostnadspris om någon är intresserad. Maila mig i så fall.
 

Mamaya

Aktiv medlem
Tenn Lars

Jag har nyss pratat med min mor om Tenn Lars och därför googlade jag om honom. Han är min mormors morbror och var en riktig tusenkonstnär på sin tid. Förutom att han kunde det här med optik som inte ens Zeiss kunde så var han en otroligt duktig fotograf. Jag har sett många bilder på min mormor som han har tagit. Han var både tekniskt och konstnärligt begåvad.

Han dog av brusten blindtarm, han hade inte råd att ta sig till Mora lasarett men när han väl fick skjuts dit så var det försent.

Den här artikeln om honom 1976 i Foto var starten för mitt fotointresse som sedan blev mitt yrke.

Mvh Berit
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Cool

Jag var precis (ja nu i höst) på en släktträff på min sambos sida där utgångspunkten var Gröt Anders och Tenn Anna och om jag inte är helt ute och cyklar så nämndes Tenn Lars det föredrag som vi fick ta del av. Han hade tom en ateljé. Det var dessutom flera i släkten som har jobbat på Porfyrverken som nämns länkarna. I föredraget talades det om porfyrslipare som arbetat på den enorma garberg/porfyrsarkofagen i riddarholmskyrkan som innehåller Karl XIV Johans kvarlevor. Släkten är dock mest känd som liesmedsmästare i bland annat älvdalen.

Gröt betyder i detta fall stenrik mark och tenn har inget med metallen att göra utan syftar på tjärn.

Släkten i fråga heter numer Tiger eller Thiger.

Jag ska försöka hitta namnet på han som gjort föredraget (jag har minne som en guldfisk vad gäller namn) då han troligen sveriges bästa koll på den släkten. Hans arbete skall tydligen bli en bok så småningom och det var riktigt intressanta levnadsöden.

/M
 

Mamaya

Aktiv medlem
Cool

Jag var precis (ja nu i höst) på en släktträff på min sambos sida där utgångspunkten var Gröt Anders och Tenn Anna och om jag inte är helt ute och cyklar så nämndes Tenn Lars det föredrag som vi fick ta del av. Han hade tom en ateljé. Det var dessutom flera i släkten som har jobbat på Porfyrverken som nämns länkarna. I föredraget talades det om porfyrslipare som arbetat på den enorma garberg/porfyrsarkofagen i riddarholmskyrkan som innehåller Karl XIV Johans kvarlevor. Släkten är dock mest känd som liesmedsmästare i bland annat älvdalen.

Gröt betyder i detta fall stenrik mark och tenn har inget med metallen att göra utan syftar på tjärn.

Släkten i fråga heter numer Tiger eller Thiger.

Jag ska försöka hitta namnet på han som gjort föredraget (jag har minne som en guldfisk vad gäller namn) då han troligen sveriges bästa koll på den släkten. Hans arbete skall tydligen bli en bok så småningom och det var riktigt intressanta levnadsöden.

/M
Det låter intressant med boken. Tenn Anna var min mormors mor och hon är också välfotograferad av sin bror. Han var inte bara fotograf utan också uppfinnare och jobbade på Porfyverket som du nämner. Han slipade den stora "statyn" som står intill fd tingshuset, numera bibliotek i Älvdalen. Vill man höra hans älvdalska dialekt är det bara att googla på honom. Man kan se många av hans bilder på arkivet på Skansen i Rot.

Mvh Berit
 

PMD

Aktiv medlem
Det förefaller lite osannolikt (inte omöjligt, men osannolikt) att en självlärd gubbe från Älvdalen skulle vara lika duktig på optik som Zeiss, Abbe och Schott.

Ni som har läst boken av Lars Lagerqvist som tipsats om här i tråden: finns det några evidenser i boken som talar för att Tenn Lars var ett optiskt geni av Abbe-klass?

(Jag ska nog läsa boken själv, men frågar här först ändå).
 

eskil23

Aktiv medlem
Det förefaller lite osannolikt (inte omöjligt, men osannolikt) att en självlärd gubbe från Älvdalen skulle vara lika duktig på optik som Zeiss, Abbe och Schott.
Det kan jag hålla med om. Däremot håller jag det för lika osannolikt att Tenn-Lars skulle hålla med. :)
 

millhouse

Aktiv medlem
Tenn-Lars och boken om honom

Denne Tenn-Lars är helt klart en intressant person för fotointresserade. Det har ju funnits ett antal personer som Tenn-Lars som när fotografin var i sin "linda" tog upp fotografin och då som nu "testade" dom fotografiska gränserna.
Vad han gjorde eller inte gjorde på detta område vill jag inte uttala mig om, för det kan jag inte. Så jag gjorde som så att jag igår beställde boken som är skriven om honom.
Den kan köpas för det minimala priset av 80:- plus porto från Elfdalens Hembygdsförening som har en "nätbutik" på denna länk
http://www.ehf.se/butiken/

Ser verkligen fram mot att läsa den boken.
 

millhouse

Aktiv medlem
Tenn-Lars och boken om honom.

Efter lite väntan kom boken om Tenn-Lars. Boken är lätt läst och dom 48 sidorna klarar man av på en kväll.
Tenn-Lars var utan tvekan en självlärd person. Och hans intresseområden blev uppenbarligen också lite av en livsstil. Han var som sagt kunnig men frågan är om han som andra menar har påverkat Zeiss med flera. Och tillfört avgörande kunskaper för deras arbete med optik.
I boken beskrivs hur han 1913 får ett stipendium med 425 kronor som i dag borde vara nära 10.000:- kronor. Pengar använder ha bl.a till resan 1913 för att besöka bl.a Zeiss. Enligt hans egna anteckningar så kan man inte dra slutsatsen att han tillförde dom något utan mer att dom "stängde" dörrarna för hon. Kikare och annan optik ansågs som krigsmateriell för tyska staten.
Bokens författare skriver att Tenn- Lars tolv år efter sitt besök i Tyskland i en intervju säger: "När jag kom till
Jena och fick se de imponerande Zeissverken, då insåg jag mitt amatörskaps litenhet. Jag tappade alldeles lusten att göra kikare och sedan dess har jag heller icke gjort någon fast jag sålt dem jag nämnt (tidigare i intervjun), då de ställde sig för dyrbara att behålla".
Boken behandlar inte något speciellt om Tenn-Lars som fotograf. Även om det beskrivs att han har ett mörkrum. Några bilder av Tenn-Lars finns i boken. Men tydligen finns det bilder av honom på Rot Skans.
Likväl tycker jag att han var unik, att med dåtidens utbildning kunna göra det ha gjorde av uppfinningar var enastående.
 

PMD

Aktiv medlem
Kanske ska ta och titta i brevlådan idag, då. Jag beställde boken den 20:e november. Beställde du den då också, Rolf? (Med tanke på datumet på ditt förra inlägg, alltså).
Ser fram emot att läsa den.
 
ANNONS