Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstyrka Canon 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Höglund

Aktiv medlem
Hej!

Eftersom jag är nybörjare här så har jag några frågor jag skulle vilja ställa...

Jag fotar en del på kattutställningar och liknande och är därför beroende av att kunna använda kameran i "halvmörka" lokaler. Jag vill undvika blixt då den ger onödigt mycket röda ögon och skarpa kontraster mellan det som är belyst av blixt och det som inte är det.

Jag har precis skaffat en Canon 300D med "originalobjektiv". I jämförelse med min gamla Olympus Camedia Z-2020 kräver 300D:n betydligt längre slutartider, högre ISO-tal och gärna blixt för att prestera några hyffsade bilder.

Vad göra? Köpa nytt objektiv? I så fall vad bör man titta på för något? Gärna tips på märken och modeller!

/Thomas
 

sagan

Avslutat medlemskap
En Tamron AF 28-75/2,8 XR kanske skulle passa.
4163:- på cyber

Årets objektiv Tamron SP AF 28-75/2.8 XR Di LD 2003-2004 enligt EISA - "...Tamron SP AF 28-75/2.8 XR Di LD (IF) lyckas förena hög prestanda med enkelt handhavande,vilket gör den till ett perfekt val för både proffs och avancerade amatörfotografer..."

Toppklass enligt FOTO nr 9 - 2003:
- "...Ett fynd! Tamrons ljusstarka normalzoom är inte bara mindre och lättare än konkurrenternas utan även en av de skarpaste normalzoomar vi testat..."
 

RolandM

Aktiv medlem
Tomas> Det går utmärkt att plåta katter med 300D. Jag käörde på den bild jag har i portföljen av en katt med ett Canon EF 50/1.8 II. Kametran var inställd på ISO 200 ungefär klockan 16:00 idag 1/80 s f 4.5.
 

Thomas Höglund

Aktiv medlem
Ojj! Tack för de snabba svaren!