Annons

300D + produktfoto + studio

Produkter
(logga in för att koppla)

mattek_mattek

Aktiv medlem
Hej!
Jag är ett semiproffs, eller vad man ska kalla det, som har fått erbjudandet att fota ett möbelföretags hela sortiment. Stolar, bord, sängar och allt möjligt.
Bilderna ska användas i tryck och på deras hemsida.

Jag har en 300D på ingång men skulle behöva komplettera den med lite studiobelysning. Har ni några tips på detta? Jag är helt grön på området. Vilken typ av utrustning är lämlig? Macro blixt? Paraplyer? Ny optik (beställde med 18-55)?
Vad är ett lämpligt "grundpaket" att införskaffa?

Tack tack.
 

muster

Aktiv medlem
Det är kul med folk som ger sig in i projekt utan rädsla tycker jag! Men som kontrast får väl en fegis som jag komma med lite brasklappar då.

Om du ska göra detta proffsigt, eller åtminstone semi-proffsigt som du utrycker det, behehöver du nog investera i utrustning för åtminstone 10 000:- Då tänker jag bara på kostnanden för allra enklaste blixtar och dess tillbehör. Sedan kanske du vill ha några olika bakgrunder, rekvisita osv och då drar det iväg. Lägg därtill ljusmätare, fjärrutlösare, objektiv, kanske ett prduktbord så ska du se till att få BRA med pröjs för att det ska ihop sig. Men kanske har du fria händer från företaget att skaffa vad du behöver, vad vet jag.

Mitt tips är att du införskaffar en bok som behandlar ljussättning, finns flera på amazon.com. För det andra besöker du tex www.photax.se som har hyffsat billiga studioutrustningar. Sen funderar du igen om du vill ge dig in i detta. =)
 

mattek_mattek

Aktiv medlem
Tack för ditt svar...

Jo, jag har insett att det kommer krävas utrustning för minst 15.000:-. Det är ett minimum. Om man inte ska hyra förstås. Går det? Vart kan man göra det?

Ska kolla upp lite böcker. Projektet startar inte förrens i februari ungefär så jag har tid att överväga mitt beslut samt läsa på lite.

Om det är någon som vet vart man kan hyra dylik utrustning så hör gärna av er. Tack.
 

kuisma

Aktiv medlem
Hm. Jag vet inte riktigt om jag håller med dig där. Som profs skaffar man utrustning för att det betalar sig i form av att man kan producera bilderna snabbare och enklare.

Som amatör, kan man mycket väl med lågbudgetutrustning (byggspottar, bakplåtar, småblixtar, gardintyg och gud vet vad man nu har liggandes) producera lika bra bilder, men inte lika effektivt som med en komplett studio med tillhörande utrustning.

Det är ju trots allt inte prylarna som tar bilden, utan fotografen.

En dålig fotograf misslycks med hur mycket utrustning som helst, men en bra fotograf lyckas med även spartanska medel.
 

mattek_mattek

Aktiv medlem
Intressant...

... poäng du gör där! Hmm.. Det är ju faktiskt också en möjlighet. Jag får se till att läsa på och bedömma min egna fotografiska förmåga i förhållande till projektet.

Tack för era svar. Det hjälper verkligen!
 

.Z.

Aktiv medlem
Fin poäng Mikael hade där. En viktig sak är att du ser till att du inte får tidsbrist, du har ju några månader på dig så experimentera dig fram till ett bra resultat så att du är redo när fotograferingen ska ske.

Det är lätt att ta på sig uppdrag som ligger långt fram i tiden för att när det närmar sig känna pressen hårdna (jag vet av egen erfarenhet).

Se därför till att ha allt klart innan det är dags.

Larsa
 
ANNONS