Annons

Dimage A1 och AWB

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag har läst rätt mycket på dpreviews forum om att AWB oftast inte är ett bra val vid inomhusfotografering och tom utomhus vid vissa förhållande. Ska man frångå AWB helt och hållet och köra tex Tungsten förval (lysrörbeslysning)
vid inomhusfotografering och de andra förvalen som finns istället.
Har sett prov på flera bilder som både blivit lite grönaktiga när man tagit på moln utomhus och sen gul/orange aktiga vid fotografering inomhus när den står på AWB.
Det finns ju en anpassad vitbalans på A1an men då måste man ju för varje tillfälle fotografera mot ett vitt papper i just det ljuset. Det räcker väl inte bara att göra det en gång?

Jag har precis köpt mrwformat plugin för
Photoshop och det funkar perfekt. Man kan ändra inställningen för vitbalans i efterhand men många bilder vill man ju ta direkt i JPG och då
har man inte samma möjlighet.

Tacksam för svar om denna lite krångliga inställning
 

KGS

Aktiv medlem
om du ofta är i samma lokal så kan du lagra den inställda vitbalansen för den lokalen... så slipper du göra om mätningen varje gång. Något som iofs bara tar ett par sekunder...
Eller så kör du raw
 

Lionheart

Aktiv medlem
Vad ska man använda att ställa in mot? Ett vitt papper? Jag hörde nåt om att använda ett papper med 16% grått.
 

Choke

Aktiv medlem
Lionheart skrev:

Jag har precis köpt mrwformat plugin för
Photoshop och det funkar perfekt.
Har labbat lite med mrwformat (gratisversionen) men tycker att resultatet inte blir helt bra. Vore kul och höra hur Du tycker den köpta versionen funkar. Vilken interpolation kör Du?

Hälsn
Choke
 

Lionheart

Aktiv medlem
Hej igen

Nu har jag testat att sätta anpassad vitbalans mot ett vitt papper i mitt vardagsrum kvällstid med ganska dämpad belysning. Det oroväckande är att när jag slog upp blixten och tog en bild på min son så blev det extremt blått över hela bilden,
Men tog jag däremot bort blixten så blev det normalt.

Fattar inte den inställningen att jag kan tänkas använda blixt i det anpassade vitbalansläget?
Eller måste jag fotografera med blixt när jag tar mot det vita pappret (men det har jag aldrig fått att fungera eftersom den säger WB Error när jag använder blixt)

Vad gör jag för fel?
 

.Z.

Aktiv medlem
Lionheart skrev:
Hej igen

Nu har jag testat att sätta anpassad vitbalans mot ett vitt papper i mitt vardagsrum kvällstid med ganska dämpad belysning. Det oroväckande är att när jag slog upp blixten och tog en bild på min son så blev det extremt blått över hela bilden,
Men tog jag däremot bort blixten så blev det normalt.
När du mäter vitbalans i ett visst ljus så ska det teoretiskt bli rätt när du INTE använder blixt. Blixten ger att ljus som har ungefär samma färgtemperatur som dagsljuset vid solsken, därför blir det fel för dig.

Vid blixtfotografering så ska du endera välja AWB eller solskensinställningen, då bör det bli rätt. Den manuella mätningen är enbart till för "ickeblixt"-bilder. Välj lämpligtvis AWB vid blixt eftersom kameran då automatiskt själv väljer solskensintällningen, jo så är det faktiskt.

Normalt sett utomhus så kan man köra AWB, jag gör det dock ej utan väljer oftast solinställningen i dom flesta lägena samt molninställningen i skugga eller när det är molnigt. Man får ett jämnare resultat då & ska betänka att solinställningen är ungefär samma sak som att använda en analog kamera med diafilm!

Vill du vara noggrann så mäter du mot vit yta, dock aldrig när du använder blixt.

När man mäter mot vit yta & tex ska fotografera en solnedgång så blir dock resultatet alltid för kallt, då får man med färgfiltret förskjuta färgtemperaturen åt det varmare hållet.

Krångligt, välj istället solläget så får du dom där härliga färgerna.

Det finns lägen när jag mäter mot vit yta & använder blixt men det är när jag blandar blixt samt befintligt ljus, då gäller det dock att förskjuta färgbalansen åt rätt håll med färgfiltret vilket oftast kräver ett visst experimenterande.

Larsa
 

Lionheart

Aktiv medlem
Ahha upplevelse fick jag nu. Nu förstår jag hur det hänger ihop. Blev smått nervös när jag försökte ta ett foto med anpassad vitbalans med blixt och allt blev blått men nu förstår jag.

Är det 100%-igt säkert att om man fotograferar i AWB-läget med blixt oavsett förhållande så väljer den solskensinställningen?

Sedan har jag en fråga om inomhusfotografering igen. Vad är lämpligt när det är dämpad belysning som exempelvis såna där 2 meters golvlampor som riktar ljuset rakt upp mot taket och är inställd på ganska svagt ljus?
Ska man välja de förinställda nattläget med blixt eller ska man köra nån manuell historia.
Dessutom tycker jag det är svårt att få en bra blixtbild i svagt ljus, blir alldeles för upplyst på motivet och det runt om kring syns inte alls.

Kan man vid svagt ljus ta en bra bild utan blixt
med ett förhöjt iso värde och högre exponeringsvärde? Eller blir det aldrig riktigt bra?


Herregud vad många frågor. Jag blir helnöjd om du svarar på några av dom =)

Tack än en gång för dina utförliga svar!
Kanske dags för en IRL (In Real Life) träff där vi snackar A1 och digitalkameror och har roligt.
 

.Z.

Aktiv medlem
Lionheart skrev:
Är det 100%-igt säkert att om man fotograferar i AWB-läget med blixt oavsett förhållande så väljer den solskensinställningen?
Ja, åtminstone i A1:s fall.

Blixten ger samma färgtemperatur som en normal dagsljusfilm, dvs ca 5500 Kelvingrader. Därför så ställer dom flesta digitalkamerorna in dagsljusläget (sol) vid blixtfoto.

Lionheart skrev:
Vad är lämpligt när det är dämpad belysning som exempelvis såna där 2 meters golvlampor som riktar ljuset rakt upp mot taket och är inställd på ganska svagt ljus?
Ska man välja de förinställda nattläget med blixt eller ska man köra nån manuell historia.
Dessutom tycker jag det är svårt att få en bra blixtbild i svagt ljus, blir alldeles för upplyst på motivet och det runt om kring syns inte alls.

Kan man vid svagt ljus ta en bra bild utan blixt
med ett förhöjt iso värde och högre exponeringsvärde? Eller blir det aldrig riktigt bra?
Denna fråga har jag svarat dig tidigare på & den är inte lätt...

Du bör blanda blixt & befintligt ljus.

Kameran har ett litet exponeringsomfång, jämför med vad du ser framför dig inomhus i ett normalljust rum. Du ser allt från det mörkaste till det ljusaste, kameran kan bara fånga ett visst omfång av detta. Därför så kan man med blixten fylla ut dom mörka partierna som kameran inte kan registrera.

Man kan även som du säger ta en bra bild utan blixt, man får förmodligen dock då ta att dom partier som i dina ögon såg "skumma" ut på bilden är helsvarta.

Detta är i & för sig lite av tjusningen med fotografering, att man skapar skuggor (mörka partier) som inte fanns på samma sätt i verkligheten.

Foto har inte alltid så mycket med verklighet att göra, det måste man inse. Om du vill skapa bilder inomhus i befintlig belysning så får du endera leva med att skuggorna blir svarta eller an vända blixt & få den där lite konstgjorda känslan. Om du blandar blixt & befintligt ljus genom att använda en så lång tid samt stor bländare så att även det befintliga ljuset registreras så kan du uppnå ett mer naturtroget resultat.

Man får då dock tänka på att tiderna blir långa vilket kan medföra rörelseoskärpa, Ok du kan ställa upp känsligheten men det medför som du vet brus.

Jag brukar ofta ställa in kameran på S samt öka känsligheten till 400 Asa. Sedan så förlänger jag tiden tills jag ser att bländaren börjar stänga, där stoppar jag & går tillbaks lite med tiden. Den inställningen ger oftast en naturligare blandning av ljus men även en högre grad av brus pga den högre känsligheten. Den stora bländaren ger även ett kortare skärpedjup som dock bara märks vid lite längre brännvidder.

Testa dig fram med detta, man ska dock veta att det inte är lätt...

Lionheart skrev:
Tack än en gång för dina utförliga svar!
Kanske dags för en IRL (In Real Life) träff där vi snackar A1 och digitalkameror och har roligt.
Jag tycker också det är förbaskat kul!Du är mycket välkommen upp till Bohuslän & hälsa på, jag har plats...

Här har du en blixtbild som är tagen på det sätt jag beskrev, förhållandevis platt ljus men klart mer äkta än bara P rakt av.
 

Bilagor

Senast ändrad:

KGS

Aktiv medlem
tjusig bild! tufft att få modellen att stå blickstilla o hålla sitt anlete i 4 sekunder... min Aette kan kompensera för mina skakningar, men rörelseoskärpekompensation kommer nog inte förrän i nästa modell ;-)
 

.Z.

Aktiv medlem
Jo hon ansträngde sig allt, hon ser ju dock lite spänd ut också...

Blixten har ju fryst hennes ansikte men inte det som syns nere vid ljuskällan som för övrigt är en mashall.
 
ANNONS