Annons

Canon EOS 300D blixtsynk 2:a ridå

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
HAr experimenterat med EOS 300D och en "Sigma EF-500 DG Super" och fått den kombinationen att förutom fungera med blixtljuskompensation, så fungerar även synkning av blixten med 2:a ridån. Se den bifogade bilden och bilddatat:
IMG_2140.JPG
Camera Model Name
Canon EOS 300D DIGITAL
Flash
On
Flash Exposure Compensation
0
Shutter curtain sync
2nd-curtain sync
 

Bilagor

RolandM

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Ja? Skulle den inte det?
Kameran i sig saknar funktion att ställa in både blixtljuskompensationen och synk på 2:a ridån. Tydligen skickar kameran den signalen för synken så att en extern blixt kan lösa ut på 2:a ridån, samt signalera blixtljuskompensationen till kameran. Som svar på din fråga så är det inte självklart att kameran ska kunna göra detta utan yttre hjälpmedel.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Hmm...då kanske det bara finns synk på 2:a ridå då? Knapppast någon nackdel.Min 10D har jag ställd så och har aldrig haft anledning att ändra till normalsynk.
 

mganga

Aktiv medlem
Detta går fin fint med min 500N och 430EZ, dvs i den kameran har man inget val för vare sig blixtkompensation eller att synka på andra ridån, men väljer man på blixten går det fin fint. Funktionerna finns väl i mjukvaran även om valen inte finns där.
 

RolandM

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Hmm...då kanske det bara finns synk på 2:a ridå då? Knapppast någon nackdel.Min 10D har jag ställd så och har aldrig haft anledning att ändra till normalsynk.
EOS 300D i kamerahuset har endast 1:a ridå som synk. Bilddatat ser då ut så här:

Flash
On
Flash Type
Built-In Flash
Flash Exposure Compensation
0
Red-eye Reduction
Off
Shutter curtain sync
1st-curtain sync
 

mganga

Aktiv medlem
Tja... det måste väl finnas där ändå, eller? I protokollet mellan blixt och kamera. Eller smurfar jag på okänt vatten?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nikons blixtsynk funkar så att mittstiftet sluter till jord när slutaren öppnar och bryts när slutaren stänger. TTLen sköts av en egen oberoende krets.

Förmodligen är det något liknande på på Canon och då är det ju enkelt att göra blixtar som kan synka på valfri ridå även om kameran inte klarar av det. Nikons äldre kameror hade inga blixtkontroller alls, allt gjordes på blixten.
 

RolandM

Aktiv medlem
mganga skrev:
Tja... det måste väl finnas där ändå, eller? I protokollet mellan blixt och kamera. Eller smurfar jag på okänt vatten?
Jovisst finns det två ridåer i kamerans slutare. Tyvärr så har Canon valt att beskära inställningsmöjligheterna i kameran, så att det finns inga menyval eller knappar för val av blixtsynk vid 1:a eller 2:a ridå, ej eller blixtljuskompensation i kameran. Värderna som är inställda i kameran är 1:a ridå och 0 i kompensation för blixtljuset.

Storebror 10D har dessa funktioner valbara i kameran och för dessa får man betala några kronor till för att få. Tydligen har Canon tack och lov inte strukit denna signalering till och från kameran så det går att komma runt det med hjälp av externa blixtagregat som kan kommunicera kamera och däred ge instruktioner och förstå signaler från kameran.

Underligt är det dock att denna funktionalitet inte är helt strypt i programvaran, vilket kan vara en miss från Canon att inte göra det. Vid köp av extern blixt, som Sigman, som försvinner behovet av att köpa 10D för att få dessa funktioner i 300D.
 

RolandM

Aktiv medlem
jimh skrev:
Nikons blixtsynk funkar så att mittstiftet sluter till jord när slutaren öppnar och bryts när slutaren stänger. TTLen sköts av en egen oberoende krets.

Förmodligen är det något liknande på på Canon och då är det ju enkelt att göra blixtar som kan synka på valfri ridå även om kameran inte klarar av det. Nikons äldre kameror hade inga blixtkontroller alls, allt gjordes på blixten.
Har inte en susning hur Canon fungerar, men en gissning av interfacets funktion är att blixten och kameran pratar med varandra över de 4-5 stiften som finns i blixtkontakten. Dels sker det en signalering från kameran tll blixten om vilken brännvidd, filmkänslighet och förmodligen fokuserat avstånd kameran har inställt. Med förblixt så bör kameran mäta och sinalera till blixten hur mycket ljus som ska doseras ut.

Blixten kan signalera till kameran på vilken ridå den vill lösa ut. Sannolikt får kameran då begäran om att lösa ut på andra ridån, alternativt kommer begäran om blixt vid första resp. andra ridå men blixten löser ut först på andra.

Vid både första och andra ridån klarar blixten av förblixt för ljusmätning för E-TTL innan ridån öppnas.

Blixtljuskompensationen ställs in på blixten som signalerar detta till kameran.

Värdet för blixtljuskomensation och vilken ridå som används till att generera blixt sparas i bilddatat till bildfilen. Fotografeiet avspeglar väl de inställningar som finns beskrivna i bildfilen.
 

RolandM

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
Det är knappast någon miss..men meningen är nog att du ska köpa Canons externa blixtar.
Kanske det..., men då borde väl det framgå i instruktionsbokebn att mer blixtfunktion kan fås med Canon original tillbehörsblixt?

/Roland - Vågar inte uppdatera mjukvaran i kameran längre....
 

RolandM

Aktiv medlem
Även Highspeed läget som gör att blixten kan synka på kortare tider än 1/200 fungerar. Jag har tagit bilder med 1/4000 med blixt med Sigman. Ett snyggt blixttecken med "H" visas i sökaren på min EOS 300D.

Kombinationen EOS 300D + Sigma EF-500 DG Super blir allt roligare.


Camera Model Name
Canon EOS 300D DIGITAL
Shooting Mode
Manual
Tv( Shutter Speed )
1/4000
Av( Aperture Value )
4.5
Flash Type
External E-TTL
Flash Exposure Compensation
0
Red-eye Reduction
Off
Shutter curtain sync
1st-curtain sync
 

glz

Medlem
Som kuriosa kan nämnas att en snabb titt på 300D specen på svenska canons site visar att det numer står Synk med andra ridån - Ja. Vilket det inte stod från början och fortfarande inte står på canons europa site.

Att det fungerar ypperligt med en 550EX, kan jag intyga. Plus att uppgraderingen till 1.1.1 var totalt smärtfri. But your milage may wary.

Specarna finns på

http://www.canon.se/canon/webconfig.nsf/obkey/tekneos?OpenDocument

resp

http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/SLR/EOS_300D/index.asp?specs=1

/glz
 

Jeppe

Aktiv medlem
Men allt detta ni nämner här är ju BLIXTENS funktioner.. Det hr inget med vilken kamera du använder..
 

RolandM

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Men allt detta ni nämner här är ju BLIXTENS funktioner.. Det hr inget med vilken kamera du använder..
Helt riktigt. Normalt kan dessa funktioner sytyras/begäras från kamerahuset, så icke fallet med 300D som är beroende av att dessa funktioner kan begäras från den externa blixten. Det går således inte att få den interna blixten att kompensera blixtljuset eller synka på 2:a ridån och ej heller använa highspeed synkronisering.

Inte ett ord om att de skulle kunna påkallas från externa källor i bruksanvisningen heller. Däremot står det i reklambladet att 2:a ridå synk finns i kameran, vilket underförstått innebär att den ska kunna begäras i kameran till kamerans interna blixt, vilket inte är möjligt, då inga sådana val finns i kameran för vare sig intern eller extern blixt.

Om jag förstått brukarna av 10D så kan dessa funktioner styras från kameran.
 

mganga

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Men allt detta ni nämner här är ju BLIXTENS funktioner.. Det hr inget med vilken kamera du använder..
Är det verkligen så? Roland skrev "Ett snyggt blixttecken med "H" visas i sökaren på min EOS 300D" t ex. Och kompenserar upp eller ner måste väl kameran styra det, den mäter ju ljuset och inte blixten?
 
ANNONS