Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

[Attach] bild ger tråkig ram i förstorat läge

Produkter
(logga in för att koppla)

GunnarW

Aktiv medlem
Jag provade med (ATTACH)bildnummer(/ATTACH) men med hakparenteser, för att kunna skriva text efter bifogad bild och mellan flera bilder. Tyvärr blev visningen i förstorat läge så ful att jag ändrade och körde utan ATTACH-taggar. DÅ blir visningen å andra sidan riktigt tilltalande. Liten kodfix antar jag.

Dessutom fungerar inte ESC för att stänga den stooora ramen när man har ATTACH-taggat
 

GunnarW

Aktiv medlem
Det har kommit kommentarer i en tråd jag besöker (säkert flera trådar) om detta beteende. Att det blir konstigt. Någon uppskattande för att bilden känts större fast det bara är ramen som är jäättestor.
(tråden är "Sony över axeln")

Vad säger FS?
(Jag trodde att om man postar i FS eget forum så skulle man få någon respons. Nå't lite. Adressaten är ju ni som driver FS. Ni svarar ju i helt andra trådar och det uppskattas.)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det har kommit kommentarer i en tråd jag besöker (säkert flera trådar) om detta beteende. Att det blir konstigt. Någon uppskattande för att bilden känts större fast det bara är ramen som är jäättestor.
(tråden är "Sony över axeln")

Vad säger FS?
(Jag trodde att om man postar i FS eget forum så skulle man få någon respons. Nå't lite. Adressaten är ju ni som driver FS. Ni svarar ju i helt andra trådar och det uppskattas.)
Greppar inte hur du menar att du attachar. Länka till inlägg så kan jag kika.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Greppar inte hur du menar att du attachar. Länka till inlägg så kan jag kika.
Om jag minns rätt så är det om man bifogar en bild i ett foruminlägg, och sedan använder den lilla menyn vid gemet uppe till vänster i redigeraren för att lägga bilden på annan plats i inlägget än sist. Då blir det fult när man klicka på den för att förstora.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, det är när man lägger bilderna inline med texten som det blir knas ...
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det är lite CSS som måste justeras, så loggar det. Det blir inte så snyggt med inline men det är inte panikfult så jag prioriterar inte upp det.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Det har kommit till en (i mitt tycke) ful grej till.
Om man inte gör ATTACH enl. ovan så får man en tjock svart linje till vänster om bilden, som om man hade citerat den från ett annat inlägg. Fult och ger associationer till citat. En felaktig signal.

Om man däremot använder ATTACH så slipper man citatmarkeringen men när man klickar på bilden så blir det lika stort som tidigare. En stooor vit ruta med en liten bild i ena hörnet.

På mobilen (Android 4.4.4) blir det som ovan m.a.p citatlinje. Vid förstorad ATTACH-bild blir fönstret tvärtom för litet och man får sidscrolla i detsamma.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det har kommit till en (i mitt tycke) ful grej till.
Om man inte gör ATTACH enl. ovan så får man en tjock svart linje till vänster om bilden, som om man hade citerat den från ett annat inlägg. Fult och ger associationer till citat. En felaktig signal.
tack! Detta är iallafall fixat och kommer ut under dagen!
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Nu ser jag i tråden Sony över axeln att de bidrag som ser bra ut vid förstoring har texten Bifogade miniatyrer. Jag provade således att lägga in en ny bild och då inte använda gemet och få Attach och \Attach. Det blev ju bra men trist med miniatyrtexten och att inte kunna styra var bilden skall komma om jag vill skriva något om varje bild i ett inlägg med flera bilder. Detta funkar alldeles utmärkt på ett annat forum som jag ibland skriver i.

Men det är väl bara att leva med det och se det som ett ilandsproblem.
 

GunnarW

Aktiv medlem
I bloggarna kan man ha bilder och text blandat. Nu tycks det vara olika underliggande teknik på olika håll här på FS och med det olika sätt att bidra, med tex foruminlägg eller blogg, och olika upplevelse som läsare.
 

ztenlund

Aktiv medlem
I bloggarna kan man ha bilder och text blandat. Nu tycks det vara olika underliggande teknik på olika håll här på FS och med det olika sätt att bidra, med tex foruminlägg eller blogg, och olika upplevelse som läsare.
Du kan lägga bilder mitt i texten i ett foruminlägg också.

DSC_0524_red.jpg

Nu ser det här väl ut som skrot i och med att forummjukvaran fått skala om den, men jag orkar inte fixa till det. Bilden ligger i alla fall inblandad i texten.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Problemet är inte att placera bilder inne i texten så som du gjort. Det är när du förstorar genom att klicka på bilden som det blir konstigt.
Jag vet, men det var inte det jag svarade på. Detta är bara en av ett antal buggar i forumet, varav flera påpekats femtioelva gånger. Vid det här laget har jag tröttnat och påpekar oftast inte ens buggarna längre, eftersom utdelningen är ungefär lika god som att spela på lotto.

(En annan är t ex att menyn som kommer upp när man klickar på ett användarnamn hamnar lite hursomhelst. Ibland till och med utanför skärmen.)
 
ANNONS