Annons

Kompletterande kamera: X100s vs X-E*

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej.
Jag är ute efter ett komplement till mitt DSLR-system, och just nu ligger X100s bra till. Men med alla firmwareuppdateringar har jag inte koll på hur den ligger till jämfört med X-E1 och X-E2, två andra alternativ som också lockar. Men det har säkert ni!
Så alltså, under förutsättning att man trycker in nyaste firmware -

1: Autofokus.
Ligger X100s närmast X-E1 eller X-E2? Jag har förstått att det är en märkbar skillnad till fördel för X-E2, framför allt i dåligt ljus.

2: EVF.
Samma fråga - ligger X100s närmast X-E1 eller X-E2? Även här har jag förstått att X-E2 leder märkbart över X-E1 i dåligt ljus.

3: Fokuspunkt.
På min DSLR brukar jag köra enpunktsfokus, och välja punkt genom att klicka runt den med tummen. Är det lika eller nästan lika enkelt att välja fokusområde på X100s?

Tacksam för upplysning!
 

azus

Aktiv medlem
Jag skulle säga att X100s är närmare X-e2 på samtliga punkter. Men jag har inte jämfört de sida vid sida, så du får ta mitt påstående med en nypa salt.
Jag har en X100s som komplement till min D7000, mycket smidig och snygg kamera.
Eftersom x100s har bladslutare, så har den en rad fördelar jft med x-e2, främst att den är helt tyst och frmågan att synca blixtar på väldigt korta tider.
AF-punkterna ändras genom att trycka uppåt på 4-vägs kontrollen på kameran, och därefter ändra punkt. Inte lika smidigt som på valfri systemkamera, men det fungerar.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Hej.
Jag är ute efter ett komplement till mitt DSLR-system, och just nu ligger X100s bra till. Men med alla firmwareuppdateringar har jag inte koll på hur den ligger till jämfört med X-E1 och X-E2, två andra alternativ som också lockar. Men det har säkert ni!
Så alltså, under förutsättning att man trycker in nyaste firmware -

1: Autofokus.
Ligger X100s närmast X-E1 eller X-E2? Jag har förstått att det är en märkbar skillnad till fördel för X-E2, framför allt i dåligt ljus.

2: EVF.
Samma fråga - ligger X100s närmast X-E1 eller X-E2? Även här har jag förstått att X-E2 leder märkbart över X-E1 i dåligt ljus.

3: Fokuspunkt.
På min DSLR brukar jag köra enpunktsfokus, och välja punkt genom att klicka runt den med tummen. Är det lika eller nästan lika enkelt att välja fokusområde på X100s?

Tacksam för upplysning!
Min röst går till X100S.
Jag har inte heller jämfört kamrorna sida vid sida men tycker att du ska satsa på en x100s. Jag har för övrigt en XT-1 vilket har en fantastiskt EVF. Om inte pengar är ett problem för dig så skulle en XT-1 + en 18mm pankak objektiv vara en mycket bra alternativ som du kan växer med.
När det gäller focuspunkter så har jag aldrig flyttat de. Jag bruka kör med manual focus och bakknappen. Bakknappen gör att även med kameran inställt på manual så focusera de automatiskt med en snabb tryck. Detta fungera utmärkt när man vill re-compose bilden.
För övrigt så är focus peaking mycket hjälpsam också vid manual focus.
 

horvendile

Aktiv medlem
Tack för svar!
Jag skulle gärna ha ett helt Fuji-system, jag tycker det är väldans läckra kameror. Om pengar inte var någon begränsning skulle jag köpa... ja, någon av systemarna, kanske X-E2, och typ samtliga primes.
Men ja, nu är pengar en halvtrång sektor; min DSLR ska fortsätta vara mitt huvudsakliga system och dit de stora pengamängderna går, så på sätt och vis är det nästan en fördel att X100s inte kan byggas ut så mycket. Fast den där nya konvertern till ~33 mm är väldigt lockande.
Stort plus för att den borde gå ned i vanlig jackficka (utom kanske med konvertern då).

Om det bara krävs ett knapptryck för att sedan stega runt fokuspunkten - nå, det hade förstås varit bättre om det krävts noll knapptryck, men jag kan leva med ett tryck.
 

horvendile

Aktiv medlem
Förresten, jag har en kompletterande fråga om X100s.
Anta att jag vill fota manuellt. Slutartiden kan bara justeras i hela steg ser det ut som. Är det samma sak för bländaren, eller finns det halvstegsklick mellan de hela stegen?

Och att ändra iso, hur smidigt är det? Och är det också bara i hela steg?

Jag skulle förstås kunna plöja recensioner, men jag tänker mig att saker kan ha ändrats med ny firmware.
 

Sebjee

Aktiv medlem
Slutartiden kan bara justeras i hela steg ser det ut som. Är det samma sak för bländaren, eller finns det halvstegsklick mellan de hela stegen?

Och att ändra iso, hur smidigt är det? Och är det också bara i hela steg?
Bländaren går att justera i 1/3 med den bakre toggle-knappen vid tummen. Slutaren justerar du i 1/3-steg på hjulet runt OK-knappen genom att snurra.

ISO kan du sätta till funktionsknappen och ändra lätt i 1/3 steg. Jag själv kör Auto-ISO 200-3200 och längsta slutare på 1/125. Jag har fått skarpa bilder på 1/4 utan problem med ett litet stöd bara.

Sen kan jag rekommendera ett tum-grepp, en soft-shutter samt en handledsrem.
 

R00S

Aktiv medlem
X100s Har inte fått den senaste uppgraderingen än, det har xe2. Det har hänt en del på af och evf-fronten. Jag gissar dock att det kommer snart på x100s också, nyheterna brukar sippra ner till de kameror vars hårdvara stödjer dem förr eller senare hos fuji. X100s har också inbyggt nd-filter och centralslutare medan x-e2 har wifi.
 
ANNONS