Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto ska vara kul men vilken kamera är då bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

jocke.j

Medlem
Sitter och velar samt funderar på vilken kamera jag ska införskaffa. Just nu har jag en fuji x10 som jag har vuxit ifrån. Jag har tidigare haft en nikon d40 som jag i princip inte använde då jag aldrig var bekväm med den.

Som sagt är jag nu ute efter en ny kamera då jag tänkt att bli mer seriös i mitt fotande. Kommer fota olika sorters porträtt och även street, mycket kommer fotas i befintligt ljus så kameran bör klara lite sämre ljus förhållanden.

Jag var nyligen helt inne på att skaffa fuji x-e1 eftersom jag verkligen tycker om x-trans sensorn. Problemet här är dock priset samt att jag tycker att fuji sverige sköter sin kundservice otroligt dåligt. Sen så har vi väldigt högt pris på de äldre fuji kamerorna i sverige samt att de inte kommer några fuji deals här som är att jämföra med de som är i usa, kanada, england och australien vilket jag irriterar mig på.
Ett tag var jag nära på att köpa en x100 men nu när jag vill fota mer porträtt fungerar inte den lika bra.

Har även kikat på olympus omd em5 då den är väldigt prisvärd just nu då man får ett objektiv på köpet. Fördelen här är att det finns mycket objektiv att välja på och med bättre priser än fuji. Dock blir ju sensorn mindre, jag vet att det inte är stor storleksskillnad mot aps-c men oroar mig ändå.

Har även sneglat på sony och nex kamerorna men jag har inte fastnat för deras utseende samt att utbudet av objektiv inte är någon höjdare om jag förstått rätt?

Till sist så har jag även sneglat på olika dslr igen men frågan är om det fungerar bättre den här gången än den förra med d40!? Har bl.a. kollat pentax k30, nikon d7000 o.s.v.

Och det sista problemet är min budget. Jag pluggar nu och kommer göra så ett par år framöver vilket inte ger något speciellt stor klirr i kassan. Så det behöver vara kameror för en studentbudget. Helst skulle jag vilja ha kamera samt ett objektiv, helst 35mm, för 5000. Vet att det är väldigt tight budget men det är vad jag max kan lägga.

Jag har även 3 äldre leica m objektiv, 35, 50 och 85 eller om det är 90 mm som jag vill kunna använda på kameran.

För att sammanfatta så är jag ute efter en kamera med så bra bildkvalitet som möjligt. Bra och prisvärda objektiv samt adapter för leica m objektiv. Gillar utformningen på fuji kamerorna där man har möjlighet att ändra inställningarna på fysiska knappar. Budget ca 5000.

Nu har jag svamlat tillräckligt men alla tips uppskattas då jag just nu inte kommer någon vart i mitt velande.
 
Jag har även 3 äldre leica m objektiv, 35, 50 och 85 eller om det är 90 mm som jag vill kunna använda på kameran.


Sony Nex 7, den ska du ha!!
Bara komplettera Leicagluggarna med en Sigma 19/2,8 så har du även en bra vidvinkel.
Liten smidig och perfekt med adapter till dina Leicagluggar :)
90 mm är det nog, Leica gör inte många 85 mm.
Hälsn.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
Senast ändrad:
Genom att läsa din text så låter det ju som att det är Leica du suktar efter? En M8 kostar runt 12k begagnad nu och då får du en bra crop-sensor som givetvis tar M-gluggarna rakt av. Nu är ju det mer än dubbla din föreslagna budget, men det kan ändå vara värt att kolla på.

Annars är ju X100 mycket trevlig, om du kan leva med 35mm (motsvarande) även till porträtten...
 
Om jag skulle kolla lite mer på nex kamerorna är inte 6an bättre än 7an eller har jag fått det om bakfoten?
Nä det är ingen leica jag är ute efter p.g.a. priset plus att man kan få mer kamera för pengarna idag. Sen har jag redan nu en leica m5 liggandes här hemma ifall jag känner suget efter en leica :).
Just nu lutar det nog mest åt omd em5 ändå.
 
Sitter och velar samt funderar på vilken kamera jag ska införskaffa. Just nu har jag en fuji x10 som jag har vuxit ifrån. Jag har tidigare haft en nikon d40 som jag i princip inte använde då jag aldrig var bekväm med den.

Som sagt är jag nu ute efter en ny kamera då jag tänkt att bli mer seriös i mitt fotande. Kommer fota olika sorters porträtt och även street, mycket kommer fotas i befintligt ljus så kameran bör klara lite sämre ljus förhållanden.

Jag var nyligen helt inne på att skaffa fuji x-e1 eftersom jag verkligen tycker om x-trans sensorn. Problemet här är dock priset samt att jag tycker att fuji sverige sköter sin kundservice otroligt dåligt. Sen så har vi väldigt högt pris på de äldre fuji kamerorna i sverige samt att de inte kommer några fuji deals här som är att jämföra med de som är i usa, kanada, england och australien vilket jag irriterar mig på.
Ett tag var jag nära på att köpa en x100 men nu när jag vill fota mer porträtt fungerar inte den lika bra.

Har även kikat på olympus omd em5 då den är väldigt prisvärd just nu då man får ett objektiv på köpet. Fördelen här är att det finns mycket objektiv att välja på och med bättre priser än fuji. Dock blir ju sensorn mindre, jag vet att det inte är stor storleksskillnad mot aps-c men oroar mig ändå.

Har även sneglat på sony och nex kamerorna men jag har inte fastnat för deras utseende samt att utbudet av objektiv inte är någon höjdare om jag förstått rätt?

Till sist så har jag även sneglat på olika dslr igen men frågan är om det fungerar bättre den här gången än den förra med d40!? Har bl.a. kollat pentax k30, nikon d7000 o.s.v.

Och det sista problemet är min budget. Jag pluggar nu och kommer göra så ett par år framöver vilket inte ger något speciellt stor klirr i kassan. Så det behöver vara kameror för en studentbudget. Helst skulle jag vilja ha kamera samt ett objektiv, helst 35mm, för 5000. Vet att det är väldigt tight budget men det är vad jag max kan lägga.

Jag har även 3 äldre leica m objektiv, 35, 50 och 85 eller om det är 90 mm som jag vill kunna använda på kameran.

För att sammanfatta så är jag ute efter en kamera med så bra bildkvalitet som möjligt. Bra och prisvärda objektiv samt adapter för leica m objektiv. Gillar utformningen på fuji kamerorna där man har möjlighet att ändra inställningarna på fysiska knappar. Budget ca 5000.

Nu har jag svamlat tillräckligt men alla tips uppskattas då jag just nu inte kommer någon vart i mitt velande.

I detta paketet får du Fuji X-Pro1 för ca 3000:- +10990:- för 18 och 35. Detta är väl inget "dåligt" pris om man jämför vad tex CaNikon och Olympus tar betalt för sina modeller.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xpro1_18_35
 
I detta paketet får du Fuji X-Pro1 för ca 3000:- +10990:- för 18 och 35. Detta är väl inget "dåligt" pris om man jämför vad tex CaNikon och Olympus tar betalt för sina modeller.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xpro1_18_35

Att man får xpro1 för 3000 i det där paketet är helt ok dock är själva paketet inte speciellt billigt. Men om man var ute efter både 18 och 35 mm så finns det ju anledning att köpa det.
 
För 5000:- skulle jag rekommendera Sony NEX-7 eller NEX-6, men sedan tillkommer förstås kostnad för adapter så du kan använda dina Leicaobjektiv. Gillar du inte designen eller greppet är det förstås heller ingen höjdare.

En M43-kamera kan förstås vara ett alternativ, men då ger alla dina Leicagluggar en bildvinkel som motsvarar 70-180 mm på småbild. Sätter du dem på en APS-C blir det från normal och uppåt vilket jag skulle föredra.

Fujis X-kameror är mycket trevliga, men ryms ju tyvärr inte riktigt inom din tajta budget, och då blir som jag ser det bara NEX kvar om du vill kunna använda Leicaobjektiven bäst. Både NEX-6 och NEX-7 är bra kameror (med en del egenheter); jag har sjuan, men tror jag skulle valt sexan om den funnits när jag köpte min (trots att den har färre pixlar).
 
Med tanke på att du vill kunna använda dina gamla leica objektiv, lär väl spegellöst bli bäst.
Välj någon med EVF sökare där du håller kameran till ögat, så blir det mindre strul med solljus. Det är även lättare att komponera bilden om man får bättre avskärmning av motivet från omgivningen.
Sony NEX6 eller möjligen NEX7 kanske skulle passa dig om du inte har råd med något roligare från Fujifilm.
 
Så var det ja, hade ju helt glömt att tänka på att leica objektiven inte får samma bildvinkel på m43 som på aps-c. Dock är inte leica objektiven de viktigaste utan det är mer ett plus att de ska gå att använda. Jag ska kolla in nex 6an lite mer. Hade x-m1 hos fuji haft sökare hade även den varit aktuell men att den bara har en display som aldrig går att stänga av och som drar batteri hela tiden är en dealbreaker.
 
Gå till en affär för lite kläm å känn! Du är ju inte nybörjare på foto, du vet ju ungefär vad du vill fotografera och hur du gillar att använda din kamera. Försök imitera den typen av fotografering i affären (det kräver lite fantasi för att ta "festbilder i stearinljussken" i en kameraaffär men det går!). Det är viktigt för fotoglädjen hur kameran ligger i handen och ditt huvud fungerar med menyer etc. Och finner du sann fotoglädje så lär du dig nog uppskatta kamerans utseende även om det är en Nex!
 
Det finns ju ingen anledning att köpa en Leica m3 när jag redan har en m5!

Jo jag ska ta mig in till någon av de större butikerna för att klämma och känna lite men jag vet sen tidigare att nex kändes sådär i handen, men man kan ju ändra sig :).

Tack för alla tipsen.
 
ANNONS