Annons

Fuji X-transkameror och rawframkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ändå sedan Fuji började med sina X-transkameror så har man diskuterat resultatet från raw-bilderna.
En del är nöjda och andra däribland jag själv tycker att upplösningen i vissa motiv blir usel.

Med tiden och debatten har det visat sig att LR här svårt att hantera denna färgfilter-layout som inte är den vanliga Bayer-layouten. Många andra raw-framkallare som Aperture, Capture One och iPhoto lyckas bättre.
Fast bäst lär PhotoNinja och Iridient vara. Så idag skaffade jag Iridient för att kunna jämföra med LR5.4.

Iridient jobbar som plug-in till LR så det försvårar inte arbetsfödet särskilt mycket. Iridient har inte så många reglage och har nu också färgprofiler som efterliknar de som finns inbyggda i kameran.

LR 5.4 klarar idag X-trans klart bättre än den gjorde för några versioner sedan. Ser man på enskilda detaljer som ögonbryn, ögonfransar och liknande är det ingen stor skillnad.
LR har nu också profiler för X-trans inbyggda filmemuleringar.

Det är snarast där man har fina detaljer i lövverk, torrt gräs och vissa textilier det inte blir bra.

Vad man kan se på fotosidan är inte lika tydligt som man själv ser på skärmen. Så jag länkar till bilderna. Både LR och Iridient har fått färgprofil standard valt i programmen. Skärpa är pålagt i båda programmen till vad jag tycker är optimalt. Iriidient kan jag dåligt och har flera varianter av skärpa. Kanske kunde jag nå längre där med mer övning.

Den första bilden är gjord i LR 5.4.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/354962/3168167.htm?_p=3168168

Bild två är gjord i Iridient via LR och sedan som TIF tillbaka till LR med automatik via edit funktionen. Det är en kopia av raw som redigeras och inte en TIFF fil.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/354962/3168168.htm?_p=3168167

Kanske kan ni börja ana att bild 2 har mer detaljer i tjejens kofta och kjol.