Annons

Hemläxa retuschbild

Produkter
(logga in för att koppla)

novis

Medlem
Helt otroligt vad man kan göra i det digitala mörkrummet!!

Har nu börjat förstå vad man kan göra med ett redigeringsprogram a´la PS. Kul att se för någon som ej i dagsläget har tillgång till denna möjlighet.

Fortsätt gärna att inspirera!!
 

Estethia

Aktiv medlem
restaureringsarbete med bilder är kul.
här kommer mitt lite försenade bidrag.
nån snygg färgläggning fick jag inte till, så det fick bli gammal hederlig sepia.
 

Bilagor

kreatören

Aktiv medlem
Hallojsan,
Många fina arbeten ni gjort därute. Dom varierar lite i ljus och mättnad, vilket jag tror kan bero på lite olika skärminställningar.
Det här är ju ingen tävling , men om jag ändå skall välja ut den jag tycker bäst om så måste det bli Christels (There can be only one), mycket beroende på att hon arbetat lite mer än ni andra med ljuset bla på fonden vilket tilltalar mig mycket. Det ger lite mera djup i bilden. Och som ni tidigare antagligen sett av hennes bidrag till de andra hemläxorna så skall vi vara tacksamma här på fs att få ha ett riktigt bild/retusch/digitalproffs i vår skara och som vi kan lära oss mycket av.
Men jag sänder er alla minst fem kramar för att ni lagt ner tid på min bild.
Bilden är från våren 1972, och min dotter fyllde nyligen 33 år.
 

Karlington

Aktiv medlem
Daniel!

Tack så mycket! Nä jag har faktiskt aldrig hört talas om den sidan! Var inne och kollade, och det verkade ju vara en rätt kul grej! Tack för tipset! :)

//Karl
 

kreatören

Aktiv medlem
Karl, jag ber om ursäkt. Även fast jag gillade Christels bild bäst så borde jag naturligtvis talat lite om din bild eftersom du var den enda som jobbat med färgläggning. När jag kopierade den och sedan öppnade den i Photoshopen så såg den mycket bättre ut än vad den gjorde i forumet där jag tyckte att den såg alldeles för blek ut. Jag jobbar på Mac, och jag har märkt att bilderna jag lägger ut på fs blir ofta för bleka om jag inte mörkar ner dom lite innan jag spar dom för webben. Jag brukar dra ner ingångsnivån i mellanregistret från 1,00 till ca 0,90-0,92 innan jag jpg:ar dom för att få samma resultat på bilden på fs-sidan som mitt original.
Jag har nu gjort justerat din bild lite och lägger upp den igen. Hoppas du tycker det är ok!
Hadé – å colorera mera!
/Bernt

PS. Jag skall försöka få till en egen restaurerad variant i helgen och om jag hinner även en färgläggning! DS.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Daniel Lindholm

Aktiv medlem
Jag får väl göra detsamma. Jag tycker verkligen att alla bidragen var bra, var och en var egentligen bäst på sitt sätt. Jag pysslar en del med retuschering själv, fast mest på skojj för att se hur långt man kan gå. Just Karls bidrag tyckte jag var extra intressant i och med att han hade gått ett steg längre och förutom att han restaurerat fotografiet (mycket bra dessutom) så hade han även gjort något som jag själv inte kan (men gärna skulle vilja lära mig), dvs att färgsätta bilden.

Bra gjort allesammans. Mycket imponerande! Du får gärna berätta mer, Karl. Om inte här på forumet så via mail. Kortfattat vilken teknik du använder när du färglägger svartvita kort. Bara om du har tid över, någon gång :)
 

Estethia

Aktiv medlem
kreatören skrev:
Jag jobbar på Mac, och jag har märkt att bilderna jag lägger ut på fs blir ofta för bleka om jag inte mörkar ner dom lite innan jag spar dom för webben.
om du vill se exakt hur din bild kommer se ut på webben på både windows och mac, så har du möjligheten att se hur din bild kommer bli om du klickar på pilen ovanför och i höger hörn vid din förhandsvisning i "spara för webben"fönstret.
där kan du välja windows-standardfärg eller macintosh-standardfärg bland annat.

du kan även medans du arbetar i ps kolla emellanåt hur din bild kommer se ut i windows om du går upp i menyn på "visa" och "korrekturfärger". där kan du välja windows eller mac så du kan hålla dig nånstans däremellan ifall du vill ha ett medelvärde så både mac- och pc-användare får en okej bild att kika på.
när du inte längre vill använda dig av någon korrekturinställning så ser du bara till att korrekturfärger i visa-menyn är avbockad. kringla+Y.

på det här sättet slipper du gissa dig till hur du ska mörka din bild för att den ska se bra ut även på pc. :eek:)

tack förresten för fina ord! *glad*
och själv har jag oxå hunnit bli 33. ;o)
fast det finns inga så fina bilder på mig och min mamma från den tiden.
faktum är att det egentligen är ett mysterium hur jag och min bror kunde bli så pass bra fotografer som vi är, när vår pappa (eller mamma heller för den delen) knappt fick med utvalda motiv i bild ens. *ler*
 

kreatören

Aktiv medlem
Hallojsan alla bildretuschare!
Som jag tidigare skrev skulle jag komma med en egen bild också...så här kommer den! Jag har sen ett halvår besvär med "musarm" och knaprar därför i mig smärtstillande 2 ggr om dagen, att göra det här arbetet gjorde inte läkningen bättre precis.
Jag tackar alla för den tid ni lagt ner på min bild, och skulle om det var möjligt bjuda er alla på varsin nybakad lussebulle, eftersom jag just nu känner doften av dessa från köket.
Hadé
Bernt
 

Bilagor

ANNONS