Annons

Manuell Canon som funkar med EF gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)

eccentric

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en 10D och ett antal trevliga objektiv. Jag skulle dock vilja kunna använda mina objektiv på en manuell kamera. Det räcker inte att det är en analog kamera utan det bör vara en analog kamera som kan fungera utan batterier.. alternativt en analog kamera som inte drar batterier när den exponerar filmen.

Finns det någon sådan Canon-kamera? Eller finns det någon typ av adapter som gör att jag kan använda ur-gammla canonkameror med morderna ef-objektiv?

mvh

david

astro.rinnan.com
 
Mig veterligen så finns det ingen EOS kamera som är helt manuell i den bemärkelsen att dom inte behöver batteri för att fungera. Ej heller så har jag hört om en EF-FD konverter (det finns från FD objektiv till EF kamera).

Har du någon speciell anledning som du tänker på att den måste användas utan batteri? Du kanske ska ta och göra en litet besök till nordpolen?

Du kan få en ganska häftig utrustning om du köper gamla FD kameror och objektiv för nästan ingenting (några tusen). Det är vad du får betala för ett beg. EOS hus.

Men annars så klarar dom tuffare modellerna av EOS modellerna extrem kyla och värme. Men klart, det är inte mycket som klarar sig på nordpolen osv..
 

eccentric

Aktiv medlem
Hej,

Tack för ditt svar!
Jag vill kunna ta väldigt långa exponeringar. Ofta i samband med Svensk vinter (-10 som mest i mitt fall). Jag vet att vissa kameror inte drar batteri under tiden som exponeringen pågår.. men jag vet inte hur det är med just Canons modeller.

Jag vet att det finns en manuell canon för EFobjektiv som inte har autofokus :) Den slutade göras 1994. Vet också att den har elektronisk slutare men det framgår inte huruvida den drar batterier när den exponerar.

mvh
david
 

berga

Aktiv medlem
EOS-objekiven, Electronic Objectiv System, behöver tyvärr ström från kameran för att fungera.

Du får pröva mekaniska kameror om du har problem med ström. Fast då blir det till att skanna in bilderna.
 
Ja just det, det stämmer att det fanns en kamera, men den såldes i väldigt få exemplar och jag tror att den inte ens finns med i "Canon Camera Museum". Har aldrig sett en sådan, tror att den specialtillverades för personer som gärna besökte vår mer extrema väderstreck.

Men -10 grader och långa slutartider är inga problem för dom flesta semi-/pro kamerorna. Dom tar så lite ström.
 

eccentric

Aktiv medlem
Tror du en EOS kamera funkar för 3-6 timmars exponering? :)

Håller med att den där EF-M nog inte går att få tag på.

mvh

david
 

objernulf

Aktiv medlem
Flera EOS-modeller (bl a 1, 10, 600, 620, 650) har semimekaniskt B-läge. Det behövs ström för att öppna och stänga slutaren men inte för att hålla kvar den i öppet läge.
 

eccentric

Aktiv medlem
Hej Olle,

Det är nog något sådan modell jag är ute efter! Man får bara hoppas inte batterierna "drar" slut pga kyla och att den inte kan stänga slutaren ;)

Såg en EF-M begagnad i sverige.. 2,500 tror det ingick ett objektiv med, men jag ska nog kolla in de lite mordernare analoga modellerna som du nämnde i din post istället.

mvh

david
 

berga

Aktiv medlem
Snapphaneledaren skrev:
Ja just det, det stämmer att det fanns en kamera, men den såldes i väldigt få exemplar och jag tror att den inte ens finns med i "Canon Camera Museum". Har aldrig sett en sådan, tror att den specialtillverades för personer som gärna besökte vår mer extrema väderstreck.

Men -10 grader och långa slutartider är inga problem för dom flesta semi-/pro kamerorna. Dom tar så lite ström.
Den finns om du söker under "Other" kamera modeller. Du hittar andra rariteter som 110E där också, eller Dial35
 

Jeppe

Aktiv medlem
EOS 10... bör gå att hittas för max 1500:-

Dock, precis som Olle påpekar.. den behöver spänning för att öppna slutaren.. men inte under exponeringen..
 

finarfin

Aktiv medlem
eccentric skrev:
Hej,

Tack för ditt svar!
Jag vill kunna ta väldigt långa exponeringar. Ofta i samband med Svensk vinter (-10 som mest i mitt fall). Jag vet att vissa kameror inte drar batteri under tiden som exponeringen pågår.. men jag vet inte hur det är med just Canons modeller.

Jag vet att det finns en manuell canon för EFobjektiv som inte har autofokus :) Den slutade göras 1994. Vet också att den har elektronisk slutare men det framgår inte huruvida den drar batterier när den exponerar.

mvh
david
Kan du inte göra multixponeringar vid många tillfällen?
 

eccentric

Aktiv medlem
mja det är möjligt att jag skulle kunna ta 1 timme i taget och byta batterier emellan :p

men jag tror som sagt att jag klarar 6 timmar med en eos10 eller liknande som då alltså inte drar någe batteri under exponeringen

mvh
d
 

LCF

Avslutat medlemskap
Eos 10

Jag har en eos 10 (håller på att sälja den i ett paket) med den har jag gjort 2h exponeringar med ett använt batteri i ungefär -10- -15. Det var inget problem kunde använda batteriet till kanske ett tiotal andra rullar. Med andra ord drar inte 10:an speciellt mycket ström.

lcf
 

eccentric

Aktiv medlem
objernulf skrev:
Flera EOS-modeller (bl a 1, 10, 600, 620, 650) har semimekaniskt B-läge. Det behövs ström för att öppna och stänga slutaren men inte för att hålla kvar den i öppet läge.
ugh... måste till affären igen :) Visst har säkert EOS650 semimekaniskt läge men den verkar ju inte ha någon fjärrutlösare.. lite jobbigt att stå i 6 timmar och hålla på avtryckaren ;)

Har EOS 10 det? Den är dock lite dyr.. tror den gick på 2600 kanske någon hundring till på L-foto.

mvh

d
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Skall du exponera i sex timmar är det ju bara att trycka av med linsskyddet på och sen mecka dit en gummisnodd som håller avtryckaren innan du tar bort linsskyddet. Lite knepigare dock vid de där 1/4-sekunds-exponeringarna, då är trådutlösaren bra.
 

Jeppe

Aktiv medlem
EOS 650 leverarades som standard med ett grepp som hette GR-30. EOS 620-modellen hade GR-20 greppet som hade uttag till trådutlösare..(Eller om det nu var tvärtom). Har man tur, så kan man ibland hitta ett sådant på beg.marknaden.

EOS 10 har en trådlös fjärrkontroll vid namn RC-1. Ett tryck för att öppna slutaren.. ett nytt för att stänga den.
 

LCF

Avslutat medlemskap
Det finns en fjärrkontrol till 10:an. Funkar bra ett tryck för att öppna slutaren och ett tryck för att stänga den. Fjärrkontrollen heter
RC-1 och kostar ett par hundra har jag för mig.

Klarar ett avstånd på ungefär fem meter tror jag.

lcf
 

Silverlod

Aktiv medlem
Ett tipps David är att koppla en "Övervaknings CCD" till ditt teleskop och sedan försöka hitta en videokamera med video in, jobbigt att bära batterier doch om man inte har bil.
 
ANNONS