Annons

Natt bilder med 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
HAr inskaffat en 300D för ca 2 månader sedan.
En kamera som är ett lyckat köp nu när man börja känna den...
Det jag idag testat och fått mig att lätt förbryllas är följande..

Älskar att plåta när skymningen faller och natten kommer...
Därför blir det en del sådana bilder..
När jag plåtat med Olympus UZ 2100 så har jag fått kanon resultat med den automatíska vitbalansen..
Testade detsamma på 300 D men får ett markant gulstick..
Så frågan är... Övriga ed 300D hur jobbar ni??
Om ni plåtar nattbilder och skall ställa in kamera.. Vad välkjer ni för "program"???
Eller ställer ni helt manuellt??

Tips mottages med stor tacksamhet..
 

JalleS

Aktiv medlem
Jag har inte hunnit göra några seriösa försök

än, men när jag har provat så har jag kört RAW för att kunna justera bl.a. vitbalansen senare i efterbehandlingen.

--jalle


Maverick28 skrev:
HAr inskaffat en 300D för ca 2 månader sedan.
En kamera som är ett lyckat köp nu när man börja känna den...
Det jag idag testat och fått mig att lätt förbryllas är följande..

Älskar att plåta när skymningen faller och natten kommer...
Därför blir det en del sådana bilder..
När jag plåtat med Olympus UZ 2100 så har jag fått kanon resultat med den automatíska vitbalansen..
Testade detsamma på 300 D men får ett markant gulstick..
Så frågan är... Övriga ed 300D hur jobbar ni??
Om ni plåtar nattbilder och skall ställa in kamera.. Vad välkjer ni för "program"???
Eller ställer ni helt manuellt??

Tips mottages med stor tacksamhet..
 

Jeppe

Aktiv medlem
Om du fotograferar i jpg, så pröva sätt vitbalansen på "lysröret" eller sätter kelvin till ca 4-4500 grader (fast jag vet inte om ni kan ställa i kelvin på 300D).

Jag ställer alltid manuellt... Brukar försöka hålla tiderna runt 30" eller kortare..
 

jharmala

Avslutat medlemskap
Jag har samma erfarenhet med min 300D, den automatiska vitbalansen verkar inte klara av "utsidan" i jpeg format.

Jag var ute i lördags i grått mulet väder och körde med AWT och bilderna blev konstigt bruna. Efter att jag ställt om till "molnet" så fick jag helt naturliga färger i skogen bilderna.

Kolla in SKOGENS KRETSLOPP

Men jag får också erkänna att jag inte kan min kamera ännu, det finns massor av möjligheter.

Jörgen
 

Maverick28

Aktiv medlem
Vitbalanseringen funkar faktiskt BRA för min del FÖRUTOM igår kväll nerte i hbg..
Men det finns flera faktorer som KAN vara förklaringen till detta..

* Helt mörkt ute inget ljus från himmelen.
* "Gatbelysning#" som är rätt brun
* Det som var belyst med halogen funkade bra....
* MYCKET blandljus...

Så.. Det krävs mer tester innan jag kan säga hur det ligger till ,-)
 

Magnus77

Aktiv medlem
Precis som du, har jag haft en del problem med att hitta "rätt" vitbalans i längre exponeringar. Har testat auto, sol och skugga men inte med lysrör.. Kanske man borde göra. Tog dessa tre i fredags, men sitter på jobb nu, så jag kan inte kolla vilken inställning jag använde i respektive. Tycker dock att de olika ljusen ger lite krydda till atmosfären i bilderna.Ibland kan "rätt" inställning göra allting så kliniskt och platt. Första bilden är lite för "ren", men en liten brunton smög sig in, vilket gjorde den trevlig ändå tycker jag.


http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=147601

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=147886

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=147599
 
ANNONS