Annons

10D + Tamron 28-75

Produkter
(logga in för att koppla)

kuisma

Aktiv medlem
Med risk för att bli lynchad ... fokusproblem!

Har idag slösat bort sex personer gånger tre timmar pga kamerafel. Visade sig att en EOS 10D med ett Tamron 28-75 fokuserar fel, riktigt fel, vid 28mm, men bara 28mm. Motiv 5 meter bort, fokus hamnar på 2,5 meter. Ställer man om till 35mm med samma optik, hamnar foukus inom några centimeter från det AF-sensorn pekar på. Har någon hört om något liknande?

Kameran eller optiken som behöver ett besök hos leverantören?
 

Numeric

Aktiv medlem
Jag har tyvärr ingen aning! Men jag vill bara poängtera att det finns fler (nämligen jag!) som vill att någon svarar på detta inlägg! Jag planerar nämligen att köpa just den utrustning som du har! Och man vill ju att det ska funka ju!

//Eric
 

foxll

Ny medlem
jag vet inte heller varfor det ar sa, men jag skulle inte vilja kopa en objektiv som jag har inte last en bra recension om.. sjalv har jag kopt en 28-135 is usm till min 300D.. och den funkar hur bra som helst
 

Rocky

Aktiv medlem
Denna bild ett tagen på ca 5m och i 28 läget med fokus på silen.(direkt ur kameran)
Jag tycker det är helt ok.

Kamil: Det finns bara bra recensioner om detta
objektiv, vad jag vet.
 

Bilagor

foxll

Ny medlem
thomas: ok, jag har inte kollat upp det
men det ar klart att cannons objektiv funkar best med canons kameror...
vart har du kopt objektivet?
 

kuisma

Aktiv medlem
foxll skrev:
jag vet inte heller varfor det ar sa, men jag skulle inte vilja kopa en objektiv som jag har inte last en bra recension om.. sjalv har jag kopt en 28-135 is usm till min 300D.. och den funkar hur bra som helst
Hehe, EISA årets optik 2003-2004, FOTO "toppklass", Foto Magazin "Super 5+" kallar iallafall jag bra recensioner. :)
Sedan finns det ju måndagsexemplar av även bra saker. Jag är mest nyfiken på om detta är det bekanta 10D-felet, eller om det är optiken. Har skrivit till leverantören, så vi får se vad de svarar i veckan.
 

Rocky

Aktiv medlem
Jag köpte mitt på cyberphoto och kan helt klart rekomendera det.

Att canons objektiv fungerar bäst är helt klart och jag kan bara hålla med dig kamil, men ett motsvarande canon ef 24-70/2.8 kostar ca 16000kr
och tamrons 4200kr
 

kuisma

Aktiv medlem
Cyberphotos service var exemplarisk, och efter att tagit in och testat optiken var det bara att konstatera att min EOS 10D lider av det alltför bekanta frontfokusproblemet. Så jag vänder mig till Canon för att då det justerat. Läs själva;

Incident # 615173

Tack för din förfrågan beträffande din Canon produkt.

EOS 300D är kompatibel med samtliga EF objektiv men rekommenderas inte med andra objektiv (manualen samt produkt tidningen)
även om de skulle passa så garanteras inte samtliga funktioner. Du kan höra med komponenttillverkaren om funktionerna
garanteras med 10D men vi rekommenderar att du använder Canon EF objektiv med din kamera.

Vi hoppas att denna information är till hjälp. Om du emellertid skulle behöva ytterligare teknisk assistans, vänligen
kontakta oss och återge er referensnummer.

Notering: vänligen svara inte på denna e-post genom att använda "SVAR" knappen.
Du kan nå oss via adressen nedan:
https://self-service.canon-europe.com/se/pages/

Med Vänlig hälsning

Canon Sverige



Canon EOS 10D (fw 2.0.0, body 0730303278) frontfokuserar tillsammans med Tamron SP AF 28-75 F/2.8 XR Di.

Vid 28mm fokuserar (af) kameran för 5m till motiv på ca halva (sic) avståndet.
Vid övriga brännvidder är felet mycket mindre.

Vad göra?

Vänliga julhälsningar,
Mikael Kuisma
 

Numeric

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har jusst köpt en Canon 10D och ett Tamron 28-75 till den, och jag vill bara säga att jag inte upplever några fokuseringsproblem! För visst är de problem som ni berskiver så stora att man kan se det i sökaren när man fokuserar?

Tycker inte att man ska bli avskräckt för att kombinera den aktuella kameran med det aktuella objektivet! Funkar skitbra tycker jag.

//Eric
 

KarlVI

Aktiv medlem
Fick svar från Cyberphoto att mitt Tamron-objektiv är felaktigt och att jag får en ny så snart de kommer in. (Jag hade liksom Mikael frontfocus vid framförallt 28mm, men inte 2,5m som Mikael, men tillräckligt fel för att bilder med F2.8 blev ordentligt suddiga)
 

kuisma

Aktiv medlem
Jag fick svar från Cyberphoto att de visst hittade frontfokus på det, men inte så allvarligt som jag hade, och att det var kameran som felade..!

Får tillbaka samma Tamron nu.
 

kuisma

Aktiv medlem
Numeric skrev:
Tjena!
För visst är de problem som ni berskiver så stora att man kan se det i sökaren när man fokuserar?

//Eric
Jag ser inte fokus alls i sökaren med autofokus påslaget. Det beror nog på att jag litar på AF och inte tittar efter. Däremot om jag kör med manuell fokus, får jag bilderna skarpare än om jag kör med autofokus.
 

Leffson

Avslutat medlemskap
Fokuseringsproblem

Hej
Jag har precis svarat i ett annat foruminlägg men tycker det är angeläget med ett svar här också. Problemet du beskriver är ganska vanligt och tidigare hade IT-service i Stockholm inte kunskap/utrustning att fixa detta problem. Dom säger sig nu kunna åtgärda det hela.
Jag har samma kombination, 10D och Tamron 28-75 och fick problem på direkten. Höll på att sumpa ett jobb. En musikalföreställning som inte fanns någon möjlighet att ta nya bilder på. Som väl var tog jag många bilder med mitt 70-200 f2,8 och här upplevde jag inte något problem. För mig slog det på så mycket som 3-4 meters fel (för kort skärpa) på ett avstånd på ca 9-10 meter. Jag fick en skarp scenkant men artisterna var oskarpa. Jag tycker det är otroligt dåligt av Canon att inte justera detta fel som dikuterats i olika forum det sista halvåret. På bilar tar man in och justerar när det är fabrikationsfel och det tycker jag verkligen detta är!
Det ska bli spännande att se om de lyckats fixa till det hela om någon vecka. Annars blir det Nikon!!!

Leif
 

kuisma

Aktiv medlem
Serviceproblem

Jag var uppe på Canon IT-service, men då de hade mycket att göra, rekommenderade de SM Kamera Support Center i Huvudsta som auktoriserad verkstad. Tyvärr blev jag mycket oproffesionellt bemött. Redan innan han tittat på kameran, hävdade han att det var handhavandefel. När jag fick tillbaka kameran, som var "utan anmärkning" fick jag veta saker som;

Vid extremt vidvinkel kan man inte förvänta sig bra skärpa

28mm är inte extremt, och flera meter fel i fokus, är fel hur man än vrider och vänder på det.

Jag har använt fel AF-punkt

Jag låser alltid Af-punkt.

Vid motivprogram bryr sig kameran inte om vald AF-punkt

Jag har aldrig tagit en enda bild med motivprogram.

Bilderna blir inte skarpa när man blåser upp dem flera hundra procent

Bilderna blir inte ens skarpa i 10%

Autofokus är en komplex proces som tar med färgtemperatur och annan sensordata med i beräkningarna, det blir inte alltid perfekt

Sensorn är svart när AF arbetar, eftersom spegeln inte är fälld.


Vid det här laget var jag ganska trött att bli idiotförklarad, och kan inte inse varför han inte ägnade en bråkdel av sin energi på att ifrågasätta hurvida kameran verkligen var felfri eller inte. Han ville helt enkelt inte tro på mig. Han ville inte ha Tamron-optiken att testa mot, och när jag hämtade kameran hade jag den med mig och sa att om han inte hittade något fel, var det bara att titta. Han vägrade sätta på Tamron-optiken. "Jag har inte tid att stå i butiken och göra sådant". Det var förövrigt folktomt.

Lätt uppgiven. Förslag?
 

Damocles

Aktiv medlem
Det mest intressante vore ju att klaga hos canon på att en auktoriserad verkstad vägrar åta sig klart tydliga fel och dessutom behandlar kunderna illa. Det är ju Canons namn som står på spel.
Frågan är ju hur någon som säger all den där smörjan ens kunde bli auktoriserad från början.

Om inte det hjälper, spräng skiten i luften. Butiken altså, inte kameran. ;)
 

kuisma

Aktiv medlem
NU ÄNTLIGEN har jag fått rätsida på mitt frontfokuserande Tamron 28-75!

För att göra en lång historia kort;

10D med Tamron 28-75 frontkokuserar grovt. Skickar in optiken för test, får den tillbaka "utan anmärkningar". Testar kameran och ser att den frontfokuserar även med EF-optik, fast inte lika mycket, dock mycket nog för att förstöra bilder. Åker in med kameran till auktoriserad verkstad A, får den tillbaka "testad utan anmärkning". Gör egna tester, dokumenterar testförfarandet och kontaktar Canon Svenska. Får av Canon veta att kameran helt uppenbart lider av det bekanta frontfokusfelet, och de förstår inte att verkstad A inte fixat, hänvisar till verkstad B. Åker in till verkstad B, som justerar kameran över dagen, hämtar nästa dag. Testar, kameran bättre, men fortfarande bara halvvägs rätt. Kontaktar verkstad B, tekniker ringer tillbaka inom en timme. Total förvirring uppstår, eftersom teknikern noterat att kameran inte frontfokuserade, utan backfokuserade, och att efter hans justering borde felet vara värre. Åkter in till verkstaden igen, får den justerad på en gång. Hemma igen fungerar kameran utmärkt med EF-optik. Tamron frontfokuserar fortfarande grovt, men nu bara vid 28mm. Vid 30-75 mm helt perfekt. Visar sig att vid 28mm säger EXIF-info att den står på 75mm! Fokuseringen t o m låter annorlunda vid 28mm jämfört med 30-75mm. Kör optiken på ett analogt hus, som inte alls kan fokusera vid 28mm, men vid samtliga andra. Returnerar optiken igen, får en ny i utbyte. Fungerar i det närmaste helt perfekt! Viss fokusförskjutning vid olika brännvidder kan jag påvisa, men nu bara någon procent av vad felet var tidigare och inom alla felmariginaler.

Pust! Det tog tid det här.

Kontenta: Även om det inte alltid blev rätt på en gång alla gånger, har Canon Svenska, Canon IT-service och Cyberphoto haft en alldeles utmärkt support med trevliga personer som verkligen ansträngt sig för att få utrustningen rätt! Det kontrasterar verkligen det bedrövliga bemötandet från den första verkstaden som insisterade på att allt var handhavandefel från min sida.

GLAD!
 

Asyvan

Aktiv medlem
Kul, skönt att det löste sig...
Men jag tycker gott du kan hänga ut verkstad A's namn här, så kanske de lär sig. Samt även verkstad B's namn så de får credit för sitt goda bemötande.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Skönt att Canon numera har accepterat det faktum att vissa kamerahus lider av fokusfel... Det gör bara folk glada, istället för sura och irriterade. Även om det i detta fallet även var optiken det var fel på.
 
ANNONS