Annons

Vitbalansering och 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Då var man en registrerad användare efter att ha "smygläst" detta forum under en längre tid.
Jag är en amatörfotograf som nyss bytt upp mig från min gamla G2 till en 300D
Det jag försöker "fnula" lite på är angående den manuella vitbalanseringen.
På min G2:a så riktade jag sökaren mot ett vitt objekt och tryckte av för att göra en vitbalansering som sedan användes vid fotograferingen under detta ljusförhållandet.
Men med 300:an så ska jag alltså fota en bild som jag sedan skall referera som manuell vitt, denna bild skall jag sedan "plocka" fram vid senare tillfälle när jag vill använda min manuella inställning.
Min fråga är nu denna ...Hur vet jag att min sk. vita bild som jag fotade tidigare verkligen är just VIT, och när jag fotar den....vad skall jag då ställa vitbalanseringen i för läge, AUTOMAT eller måste jag ta en manuell vit bild för att kunna ta min manuella vitbild (hoppas nån förstår vad jag menar för jag försöker förklara det på enklaste sätt).
Jag kan ju aldrig använda min manuella vitbild för att justera vitbalansen med om inte denna bild är verkligen vit.

Ni som har mer pejl på detta får gärna skriva och förklara det för mig.

Tack på förhand
//
AnteV
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hehehe.. det går bra att ta referensbilden i AWB-läget.. Sedan gör du precis som du säger.. talr om för kameran att detta..det är vitt i denna belysningen. Tänk på att det vita måste täcka åtminstone utsnittscirklen, gärna hela.

Ett vitt A4 funkar utmärkt..eller ett gråkort..
 

AnteVante

Aktiv medlem
Men hur blir det då om jag ska göra en "vitbalanserings-bild" med AWB och råkar skjuta denna bild med blixt, blir alltså en underexponerad bild med 2/3 på grund av blixten (som jag förstått det i den andra tråden jag la ut).
Och då är väl eg. inte vitt så vitt som man vill ha det. (Nu krånglar jag till det igen, men hoppas nån förstår vad jag menar).
//
AnteV
 

Jeppe

Aktiv medlem
Du ska inte råka... Du tar bara bilden av ett papper och säger till kameran att detta är vitt i det här ljuset.. ingen blixt..råkar du ta med blixt så får du väl ta om den.

Vitbalanserar du med blixt så får man oftast väldigt kall ton i bilderna.
 

daniel1337

Aktiv medlem
man tar ju sin referensbild i samma ljusförutsättningar som man tänker fota i sedan.

ska man fota med blixt tar man ju bilden man ställer in vitbalans efter med blixt

men, det viktiga är att man fotar en vit sak i exakt den belysning man skall fortsätta at fota i.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Nej.. använder du blixt när du ska ställa in vitbalansen så får bilderna ett kraftigt blåstick. Man bör vitbalansera utan blixt, sen är det bara att köra med blixt efter det..

OM man vitbalanserar med blixt så kan det bli såhär tokigt:
 

Bilagor

ANNONS