Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter L37 vs. L37C, vad skiljer?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaKarin

Aktiv medlem
Jag har fått låna två ganska gamla Nikon UV-filter 52mm (tills jag hunnit köpa mig egna). Ett L37 och ett L37C.

Jag har en teori om att C i L37C skulle kunna stå för Coated. Det syns inte någon skillnad på dem, men något borde det väl vara eftersom de heter olika.

Finns det kanske någon här på Fotosidan som har koll på detta och som har lust att dela med sig av gamla kunskaper?

/AnnaKarin
 

objernulf

Aktiv medlem
Din teori är helt riktig. Att det inte syns någon skillnad beror säkert på att ditt L37 också är behandlat inte är märkt så. Jag tror att Nikon införde coating först och senare ändrade beteckningen av "marknadsskäl".
 

AnnaKarin

Aktiv medlem
Då bör det inte spela någon roll om jag skulle råka förväxla dem mitt i en rulle. Skönt. Skulle inte vara så kul att sumpa en kollektion pga annorlunda färgton i en av bilderna. Och till alla er som nu i kör sa -det går ju justera i PhotoShop- , nej, jag kan inte justera en diakollektion i PS ;).

Tack för kunskapen Olle!

/AnnaKarin
 
ANNONS