Annons

Hur återfå inspiration till ett mer aktivt fotograferande?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Broman

Aktiv medlem
Har ända sedan tidiga tonåren varit intresserad av foto. (Nu 60+)
Har en mer eller mindre komplett fotoutrustning (nikon fx).
Under några år gavs det inte tid till fota överhuvudtaget.
Har alltid varit intresserad av naturen och dess former.

Nu känns det som det ska finnas tid till att börja fota igen, men då finns inte inspirationen och bildseendet
som jag tidigare alltid hade med mig. Oavsett om kameran var med eller inte.

Försöker komma tillbaka till ett mer aktivt fotande med en bra kompaktkamera.
Tanken är att börja med den för sedan återgå till nikongrejerna.
Men det vill sig liksom inte..?
Så min fråga;
Är det någon som känner igen sig i min situation?
Och hur har du gjort för att återfå inspiration och bildseende tillbaka?
I övrigt är jag frisk och spelar inte golf☺
Nikonprylarna är inte till salu.

/L-G Broman
 

Emptydroid

Medlem
Hej Lars,

Jag tror inte att lösningen på din situation är att skaffa en bra kompakt och sedan gå tillbaka till nikonutrustningen. Däremot tror jag att det skulle kunna ge dig ett nytt perspektiv på allt vad fotografering innebär.

Mitt första konkreta förslag är gå ut i naturen och bara gå. Ta med dig kameran, men gå ut med inställningen att bara gå. Och så fort du ser något intresaant så fotograferar du det, även om det resulterar i en "dålig" bild.

Mitt andra konkreta förslag är att begränsa dig med din utrustning. Med andra ord så ska du välja ut ett objektiv (säg ett fast objektiv) som du monterar på kameran och sedan följer mitt första förslag. Att begränsa dig kommer att innebära att du måste tänka lite mer för att skapa en "intressant" bild, på ett annars kanske givet motiv.

Detta tror jag kommer att resultera i att du sakta men säkert kommer tillbaka till bildseendet och insprationen till fortsatt fotografering. Jag hoppas att mina tankar kan hjälpa dig på traven.

Mvh
Tom
 
ANNONS