Annons

Bygga/modifiera fotoväska

Produkter
(logga in för att koppla)

Marzocchi

Aktiv medlem
Innehar idag en helt perfekt Lowepro 25 AW. Lilla nackdelen är att den bara rymmer kameran, fyra batterier och en putsduk.

Vill ha plats för:
Olympus C-740 UZ
Telekonverter (7,5 x 8cm)
Ett par filter
Batterier/putsduk
fäste för monopod

+ lite småplock

Har eventuellt funderat på att köpa en Fjällräven Kånken och bygga inredning för utrustningen. Monopoden kanske man kan trycka ner i tidningsfickan på sidan och sedan fästa med något remliknande.

Väskan ska vara liten och behändig, ryggsäck.

Andra tips och idéer?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Har själv inrett en Storkånken som då rymmer två kamerahus 7 objektiv, variabelt motljusskydd kompendium, diverse filter, film mm. Byggde först en stomme i plywood med fack som sedan kläddes med mjukt material från ett billigt liggunderlag. Stativet med kulled bär jag men det går nog att spänna fast på sidan om man vill.
 

Marzocchi

Aktiv medlem
Jag har i och för sig mer tänkt mig att fästa kardborre på vissa ställen inne i ryggsäckens (om jag väljer att modda en Kånken) väggar och sen ha skiljeväggar av något slag.

Men det verkar ju onekligen vettigt att bygga ett "skelett" i plywood och klä in med något, exempelvis liggunderlag. En större del liggunderlag i botten och i toppen för ökat skydd också så blir det ju klockrent. Funderar vidare och tackar för tipset. Och förresten, du har inga inspirerande bilder på ryggsäcken?
 

Marzocchi

Aktiv medlem
Köpte en Kånken (normalstorlek) idag och började så smått pula lite.

Valde mellan riktig plywood och en billigare, brunare och fulare variant. Det blev den sistnämnda, mest för att jag inte kunde transportera plywoodskivan i bagaget på bilen, den var för stor.

Jag ska inom en snar framtid fortsätta bygget, och om jag blir missnöjd gör jag om det hela med riktig plywood.

Jag har byggt en ram som täcker ryggsäckens innerväggar, ska även ha bitar av liggunderlag mellan ramen och innerväggarna. Stativet ska vara i ryggsäcken, och kommer därför sticka ut någon decimeter på toppen.

Ska göra småfack för filter, batterier, objektivlock som inte används och plats för putsduk.

Lovar att återkomma med bilder när jag är klar, eller har kommit längre med bygget.

Nils, tack för tipset.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Jag har också lite funderingar på att pula i en ryggsäck, fast min tanke vara att bygga en "mjuk" inredning baserad på utskurna delar av kraftigt liggunderlag klädda med något tyg. Någon som provat det, och som kan komma med tips?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Fredrik.. Jag håller på att göra en egen rygga.. Kommer förmodligen en artikel om det. Jag har inhandlat:

1 st Everest Travel BP 650 (Toppenryggsäck med mycket justeringar för att få den att passa perfekt på ens rygg). Den har ett huvudfack, som jag ska inreda till kamerautrustning, samt ett underfack till termos och andra pryttlar. Stativet kan man fästa på sidan, utan modifering av ryggan. Stadium: 899:-

Kompakt skumgummi, Hittade lite "spillbitar" hos en handlare. 40:-

Tyg, vattenavvisande bordsduk (typ vaxduk, men i tyg). Jysk: 100:- (100x140)

Kardborreband (2 meter) för att kunna reglera innanmätet. Jysk: 100:-

Kommer att ta lite bilder på det och skriva ihop en artikel, så får vi se om det finns intresse för publicering.
 

JalleS

Aktiv medlem
Ser fram emot artikeln.

Everest tycker jag har en del intressanta modeller med ganska bra utrymme att göra saker i.

Det enda problemet jag märkt med min är att tyget blir mycket styvt i låga temperaturer.

--jalle


Jeppe skrev:
Fredrik.. Jag håller på att göra en egen rygga.. Kommer förmodligen en artikel om det. Jag har inhandlat:

1 st Everest Travel BP 650 (Toppenryggsäck med mycket justeringar för att få den att passa perfekt på ens rygg). Den har ett huvudfack, som jag ska inreda till kamerautrustning, samt ett underfack till termos och andra pryttlar. Stativet kan man fästa på sidan, utan modifering av ryggan. Stadium: 899:-

Kompakt skumgummi, Hittade lite "spillbitar" hos en handlare. 40:-

Tyg, vattenavvisande bordsduk (typ vaxduk, men i tyg). Jysk: 100:- (100x140)

Kardborreband (2 meter) för att kunna reglera innanmätet. Jysk: 100:-

Kommer att ta lite bilder på det och skriva ihop en artikel, så får vi se om det finns intresse för publicering.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Kommer att ta lite bilder på det och skriva ihop en artikel, så får vi se om det finns intresse för publicering.
Jag är klart intresserad! Låter precis som det som jag hade planerat. Fast då väntar jag, låter dig göra misstagen och så kan jag få det rätt från början! ;o)

Lycka till!
 

Jeppe

Aktiv medlem
Misstag??? :p

Jag är perfekt...jag gör inga misstag..







...utom den gången då jag tappade mitt EF 100/2.8 Macro USM i havet... ;)
 
ANNONS