Annons

Skyddande filter till 300D:ns lins?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Vill slänga på nått sorts filter på mitt 300D objektiv (18-55 mm) för att undvika repor på själva objektivet.
Farsan säger att man skall ha ett "UV skydd". Men gör inte detta nått med ljuset då oxo?

Skall man bara ha ett "rent" filter, eller ett "uv filter"? Skillnad?

Vad kostar de? Vart kan man köpa de?
Bör man köpa Canon original, eller är andra märkens billigare(?) alternativ lika bra?

(Skall ha 3 st sådana skydd, ett till original objektivet, och två till objektiv som jag har sen gammalt)!


/Jocce
 

Anderzon

Aktiv medlem
Japp din far har rätt!

Köp skylight, det kommer att bryta UV strålarna. Inget som en vanlig fotograf kommer att märka av. Men det fungerar som ett bra skydd för linsen. Köp tex. Hoya filter, finns på SP !

Värnligen // Martin
 

Graal

Avslutat medlemskap
Dagens optik har så pass bra färgkorrektion och antireflexbehandling att filter typ skylight och Uv vanligtvis inte är nödvändiga. Dock har de en skyddande effekt men själv använder jag då hellre objektivlock eftersom ett filter alltid betyder ytterligare en glasyta som ljuset ska passera genom med viss försämring av kontrast mm som följd.
 

Anderzon

Aktiv medlem
Det är sant Nils,
men jag tror knappast att detta gör någon större skillnad för Joacim. Men om vi börjar snacka om optik i >15000sek klassen så håller jag med dig till fullo! För en amatörfotograf så känns det nog viktigare att skydda linsen... som är dyyyr att byta ut.

Vänligen // Martin
 

müsli

Avslutat medlemskap
Gör ett enkelt test, ta två bilder med infallande solljus, en bild med filter och en utan. Då inser du snabbt att hur billigt objektiv du än har så försämrar du kontrasten i bilden märkbart med ett filter.

Vad är det du gör med kameran när locket är av? Springer du in i väggar? står bakom crossmotorcyklar? barn som sputar matrester? barn med snoriga fingrar? har du svetsare i närheten? står du nära en aktiv vulkan?
Då skulle jag kanske placera en extra glasbit framför objektivet, annars inte.
 

Jocce

Aktiv medlem
müsli skrev:
Gör ett enkelt test, ta två bilder med infallande solljus, en bild med filter och en utan. Då inser du snabbt att hur billigt objektiv du än har så försämrar du kontrasten i bilden märkbart med ett filter.

Vad är det du gör med kameran när locket är av? Springer du in i väggar? står bakom crossmotorcyklar? barn som sputar matrester? barn med snoriga fingrar? har du svetsare i närheten? står du nära en aktiv vulkan?
Då skulle jag kanske placera en extra glasbit framför objektivet, annars inte.
..hehe...
Jo, kanske inte såna grejer (eller ibland kanske, gillar att fota bilar "in action" på nära håll bland annat.
Men jag är extremt klantig vad det gäller att repa sakerna.

Skall köpa mig ett UV filter, så får jag helt enkelt prova, blir jag missnöjd är det inga så många pengar som gått till spillo!


/Jocce
 

Walle

Aktiv medlem
Jag hade tidigare UV-filter på mina gluggar. Har nu skruvat av dom, för som Nils och Roger säger så får man en märkbar kontrastsänkning i vissa ljussituationer. Testade faktiskt att plåta med en 50/1.8 med ruskigt repig frontlins (proffskörd) samt med en likadan utan en enda repa på frontlinsen, men med ett UV-filter på. Infallande ljus på filtret/frontlinsen. Det objektivet som var repigt presterade betydligt bättre än det med UV-filtret...
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag tycker det är dumt att INTE använda UV- eller Skylightfilter. Själv använder jag UV eftersom det har en mindre filterfaktor. Dvs den gör ingen skillnad alls.

Jag har aldrig märkt någon större skillnad på bilderna om det funnits filter på objektivet eller inte. Däremot råkade jag tappa ett objektiv i marken en gång och det jag kvaddade var filtret. Det är billigare att ha sönder ett filter för 500 kr än ett objektiv för 5000 kr.

När det gäller lite mer tekniska saker kan jag säga att det inte är någon skillnad mellan baksidan och framsidan. Den största nackdelen med ett filter är att man alltid har en reflektion och därmed en försämring av ljusstyrkan. Lyckligtvis så finns det något som heter antireflexbehandling som tar bort större delen av den effekten. I ett obehandlat filter försvinner 3% av ljuset i varje yta.
 

RolandM

Aktiv medlem
Det går ju att vara rädd om linserna åxå. Okej om man rör sig i lerig, sandig, grusig miljö eller i en tät skog, så kan det vara idé att skydda linsen om den betingar ett högt återanskaffningspris. Jag har skruvat av filtren sedan jag köpte digitalkamera. Med ett filter på linsen är det två nya ytor som ska vara rena och nya ljusbrytningar uppstår.

De två filter som jag anser kan behövas är dels ett avtonat gråfiletr och dels ett polaroidfilter.Resten kan man fixa genom att kalibrera vitbalans vid fotografering och justera i efterbehandlingen. Slaskbilder kör jag i JPG och verken i RAW.

Lycka till!
 

Jocce

Aktiv medlem
Hm, kommer som sagt köpa UV-Filter i vilket fall, mest som skydd dåra.
Är inte så mycket pengar det rör sig om!

Dock så undrar jag skillnaden på dem
Har kollat på lite olika nätbutiker, och hittat UV-Filter (oftast ingår oxo ett skylight filter), och det skiljer enormt i pris. Allt från 180:- upp till över 500 kr för filtret. Är det märkbar (för en amatör) skillnad på dem??

Tänkte köpa filter för runt 250 kr kanske, eler bör man lägga mer pengar?

Bör man köpa Canons original filter, eller går det bra med andra märkens?


/Jocce
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
En viktig sak när du köper filter är att dom ska vara belagda med flera antireflexskikt. Ett prisvärt filter är Hoya HMC. MC i namnet betyder multicoating. Sen kan man ju köpa orginal om man är märkesbög (som jag). Har du alltid filtret på blir det inget damm mellan. Blev förvånad när jag efter tio års flitigt användande av ett objektiv tog av filtret och konstaterade att frontlinsen var lika fräsch som första dagen jag ägde objektivet. Filtret var dock lite halvgrumligt pga många års rengörningar.
 

Jocce

Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
En viktig sak när du köper filter är att dom ska vara belagda med flera antireflexskikt. Ett prisvärt filter är Hoya HMC. MC i namnet betyder multicoating. Sen kan man ju köpa orginal om man är märkesbög (som jag). Har du alltid filtret på blir det inget damm mellan. Blev förvånad när jag efter tio års flitigt användande av ett objektiv tog av filtret och konstaterade att frontlinsen var lika fräsch som första dagen jag ägde objektivet. Filtret var dock lite halvgrumligt pga många års rengörningar.
Vad ligger HoyaHMC i för prisklass ca?


/Jocce
 

KGS

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Slaskbilder kör jag i JPG och verken i RAW
Hur vet du vad som ska bli vad? går du ut en dag o tänker dej att bara ta slask? Jag gillar raw, speciellt som min kamera t o m behandlar dem snabbare än bästa jpg... men sen... i datorn... är det en massa fnul med rawfiler innan man kan visa dem för glada allmänheten osv... inte alltid jag har tålamod till det. Nästan aldrig faktiskt.
 

müsli

Avslutat medlemskap
Det har sagts tidigare, men det är ju på sätt och vis bra att många stöder våra fotohandlare genom att lägga några hundra på en glasbit för varje objektiv dom har.
Om det är så att man använder noll-filter för att skydda objektivet mot stötar är ett bättre alternativ att istället skruva dit någon form av t ex step-up ring. Inget glas, och du får förstärkningen av objektivets kant. Sen förutsätter vi att objektivlocket är på när man fipplar med objektiven, vilket ju skyddar linsytan.
 
ANNONS