Annons

Stativ till 300:an?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Skall införskaffa mig ett stativ till min 300D.
Kommer framförallt användas för att ta natt/mörkerbilder.
Skall helst vara smidigt, och lätt att ta med sig. Helst "vev" för upp/ner.
Axelrem så man kan bära.

Får man ett schysst för 500-600 kr?

Nån som vet nån i sthlm som kommer rea ut under mellandagarna?


/Jocce
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Varför är veven viktig? Jag tycker att ett Manfrotto 190 är det vettigaste budgetvalet, men det är lite dyrare och du får definitivt ingen vev. Däremot mer stabilitet än stativen med vev.
 

Jocce

Aktiv medlem
jimh skrev:
Varför är veven viktig? Jag tycker att ett Manfrotto 190 är det vettigaste budgetvalet, men det är lite dyrare och du får definitivt ingen vev. Däremot mer stabilitet än stativen med vev.
Känns skönt o smidigt med veven. kan dock vika mig på den punkten.
Ungefärligt pris?
Nån länk?


/Jocce
 

janne ö

Aktiv medlem
Köp dig du ett stadigt stativ. Jag har två Gitzo, ett Reporter och ett väldigt kraftigt. Själv använder jag mest det större stativet. Vev behövs inte utan det är mer viktigt med en bra kulled. Själv så har jag en spännkulled, ett som används på ett finmekanikerskruvstäd och det håller för en elefant om det behövs.
 

R_Aalto

Aktiv medlem
Pris prestanda?

Jag skulle absolut välja Manfrotto, ett bra stativ med hög kvalitet. Kolla runt på beg sidorna!
Jag har haft en hel del kassa billiga stativ genom åren och det kändes som ett riktigt lyft när jag tillslut "bet i det sura" och betalade ca. 2000:- för ett Manfrotto, men det har jag inte ångrat.

Om du absolut inte har råd så är välj Velbon som trots allt är rätt ok!

Ex. Velbon Cx-560 får du med vev för under 500:-, jag har ett som reserv och det funkar.

/R
 

Jocce

Aktiv medlem
Det vart ett Vanguard vt-158, för 395:-

Får se om jag e nöjd med det, än så länge e jag juh bara hobbyfotograf, så vill inte lägga ner några enorma pengar påg rejerna!


/Jocce
 

Jocce

Aktiv medlem
Jocce skrev:
Det vart ett Vanguard vt-158, för 395:-

Får se om jag e nöjd med det, än så länge e jag juh bara hobbyfotograf, så vill inte lägga ner några enorma pengar påg rejerna!


/Jocce
Tyvärr så kan jag redan säga att jag INTE är nöjd med det stativet :(

Skall åka in imorron (eller är väl stängt imorron så måndag då) och byta stativet mot nått annat. Får väl lägga till ett par hundra, så man får ett stabilt och bra!


/Jocce
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Köp ett stativ tillverkat i rör och inte av profiler. Jag har aldrig sett ett stativ tillverkat av aluminiumprofiler som är stabilt. Se också till att toppklumpen och skarvklumparna är i metall, inte plast. Jag tror att du kommer att upptäcka att Manfrotto är ytterst prisvärda.
 

JalleS

Aktiv medlem
Håller med...

Jag beställde en julklapp till mig själv: Manfrotto 190CLB (classic black) med kulled från Hegetorns och är mycket nöjd.

Det enda är att jag egentligen ville ha ett 190Pro men eftersom de inte hade något inne så nöjde jag mig med ett Classic för att få det levererat innan jul.

Känns väldigt bra!

--jalle (300D ägare)


myrslok skrev:
Höjer min röst för ett Manfrotto 190 i någon modell, tittar man tex på vissa nätbutiker finns det i paket med ett vettigt huvud med lite rabatt mot att köpa grejerna löst ( http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=32855&returnPath=par=233 ). Kostar såklart en del men är de få hundralapparna från 6-700kr ger så oerhört mycket i kvalitet och stabilitet.
 
ANNONS