Annons

Rykte: Canon lanserar spegellös FF 5:e september. Med trevlig objektivpark

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
I normala fall tar jag info från ryktessidor med en grävskopa havssalt men det här ryktet låter ju helt makalöst intressant så går emot mina principer och skriver av mig lite. Det som kanske imponerar mest är vissa objektiv:

- EOS R body
•28MP full frame sensor
•Dual Pixel Auto Focus
•IBIS (In Body Image Stabilisation)
•10fps shooting
•4k@30fps
•1080p@60fps


- EOS R 24-105 kit
- RF 35 mm F 1.8 M IS
- RF 50 mm F 1.2 L USM
- RF 28 – 70 mm F 2 L USM

- RF 24 – 105 mm F4 L USM
- M adapter R

Känn på den. Hur sannolikt det är vet ju ingen, men jäklars vad nice om det stämmer. I normala fall så låter ju 28-70/2 som en nördig dröm som slås ner med "Näääh...skulle bli stor som ett 70-200" .... typ! Men vem vet. Med ny objektivteknik i kombination med spegellöst så... kanske.

Nåja, blir galet nöjd om det "bara" är 50/1.2 oavsett så... vi får se.
 

martinot

Aktiv medlem
Intressant! 😊

Viktig fråga, och mest nyfiken; vilken typ av kamerafattning blir det?

Kör vidare med EF, eller kanske troligare M? Eller något helt nytt?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Intressant!

Viktig fråga, och mest nyfiken; vilken typ av kamerafattning blir det?

Kör vidare med EF, eller kanske troligare M? Eller något helt nytt?
Enligt ryktet så blir det en kombination. Fattningen kommer heta RF men med någon form av inbyggd adapter så man kan montera EF rakt på. Exakt hur det skulle gå till vet jag inte
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag förstår att det blir jobbigt med 46MP att producera 4K@50 eller @60fps men för 28MPx borde det gå. Några tankar?
Njaee...skjuter aldrig video så vetifasen. Om det nu stämmer så är det väl då en klassisk Canon grej att snåla in på video. Detta skall tydligen vara en entusiast/semipro modell så vill man ha bättre video så kanske det kommer något senare (och förstås dyrare).
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
I normala fall så låter ju 28-70/2 som en nördig dröm som slås ner med "Näääh...skulle bli stor som ett 70-200" .... typ! Men vem vet. Med ny objektivteknik i kombination med spegellöst så... kanske.

Nåja, blir galet nöjd om det "bara" är 50/1.2 oavsett så... vi får se.
Det är ju faktsikt fysikens lagar som bestämmer här.
Så, ja, det kommer att bli rejält stort.

Enligt ryktet så blir det en kombination. Fattningen kommer heta RF men med någon form av inbyggd adapter så man kan montera EF rakt på. Exakt hur det skulle gå till vet jag inte
Canon har ett patent, på ett "uppdaterat kommunikationsprotokoll".
Rent tekniskt är detta fullt möjligt att implementera utan att ändra rent fysiskt i den nuvarande EF-fattningen.
Viktigt här är att förstå att det nuvarade protokollet är helt elektroniskt, samt seriellt.

Vilket är en enorm fördel för Canon i jämförelse med Sony och Nikon m.fl. som länge haft mekanisk bländarstyrning på äldre fattningar, vilket är den hvudsakliga orsaken till att de skapat helt nya fattningar.

Patentet talar om "bakåtkompabilitet", i form av att kommunikationen initialt sker med den nuvarande, klockfrekvensen. Om det visar sig att hus/obejktiv har stöd för den nyare versionen av protokollet.
Så går båda hus och objektiv över till en högre klockfrekvens.
(Det är klockfrekvensen som sätter gränsen för hur snabbt kommunikation kan ske).

Dessutom talar patentet om möjlighet till en högre spännng (Volt) från kamera till objektiv.

För att hålla det så enkelt som möjligt.
Så ger patentet möjlighet till följande, utan att behöva ändra det "fysiska gränssnittet", dvs fattningens fysiska utseende. Över huvud taget:
1. Högre hastighet i kommunikationen mellan kamera och objektiv, naturligtvis i båda riktningarna.
Då den nuvarande fattningen har 30+ år på nacken. Så snackar vi om möjlighet till väldigt mycket snabbara kommunikation.
2. Högre effektuttag i objektivet, (Genom den högre spänningen).
3. Full bakåtkompabilitet.

Rent praktiskt innebär detta möjlighet till att både snabba upp, AF rejält, samtidigt som man kan göra den mer precis.
Något som kommer att ha stor betydelse för AF-prestanda på spegellösa kameror.
Men också möjlighet att faktiskt införa nya kommunikationsprotokoll, parallelt med de gamla.
Allt i en och samma fattning.

Jag tänker inte spekulera i ändrade registeravstånd och liknande.
Men jag är tämligen övertygad om att vi får se en lösning där befintliga EF-objektiv fungerar ihop med de nya spegellösa husen. Antingen med bibehållet registeravstånd, eller med en adapter som anpassar registeravståndet.

Tillägg, källhänvisning:
https://www.canonnews.com/Canon-Patents/canon-patent-application-multiple-types-of-lenses-supported-in-a-single-mount
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Så ger patentet möjlighet till följande, utan att behöva ändra det "fysiska gränssnittet", dvs fattningens fysiska utseende. Över huvud taget:
1. Högre hastighet i kommunikationen mellan kamera och objektiv, naturligtvis i båda riktningarna.
Då den nuvarande fattningen har 30+ år på nacken. Så snackar vi om möjlighet till väldigt mycket snabbara kommunikation.
2. Högre effektuttag i objektivet, (Genom den högre spänningen).
3. Full bakåtkompabilitet.

Rent praktiskt innebär detta möjlighet till att både snabba upp, AF rejält, samtidigt som man kan göra den mer precis.
Om det nu var så enkelt, och skulle medföra så enorma fördelar, att skapa denna "nya" objektivfattning – varför har man inte redan gjort det på nyare och lite mer avancerade dslr-kameror? Då hade man ju kunnat producera en ny och exklusiv objektivserie med den "nya" fattningen.

Om man inte ändrar den rent fysiska fattningen (registeravstånd osv) kan jag inte se att just en spegellös kamera skulle ställa högre/annorlunda krav än dslr.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Om det nu var så enkelt, och skulle medföra så enorma fördelar, att skapa denna "nya" objektivfattning – varför har man inte redan gjort det på nyare och lite mer avancerade dslr-kameror? Då hade man ju kunnat producera en ny och exklusiv objektivserie med den "nya" fattningen.
...
Det kan mycket väl vara så att en del nyare kameror och objektiv har ett inbyggt stöd för detta.
Som enkelt kan "aktiveras" med en uppdaterad mjukvara.
Canon gjorde på det viset med blixtstyrning för några år sedan.
Det "visade sig" att kameror med några år på nacken hade stödet inbyggt i hemlighet.

I övrigt, som jag redan skrivit, jag tänker inte spekulera i registeravstånd.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om det nu var så enkelt, och skulle medföra så enorma fördelar, att skapa denna "nya" objektivfattning – varför har man inte redan gjort det på nyare och lite mer avancerade dslr-kameror? Då hade man ju kunnat producera en ny och exklusiv objektivserie med den "nya" fattningen.

Om man inte ändrar den rent fysiska fattningen (registeravstånd osv) kan jag inte se att just en spegellös kamera skulle ställa högre/annorlunda krav än dslr.
Du kommer missa möjligheten att använda adaptrar för att använda objektiv från andra tillverkare.
Kamerahuset kommer också bli tjockare än nödvändigt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det verkar som Canon har tänkt satsa betydligt mer redan från start än Nikon. Skall bli intressant att se detaljerna samt vilken leveransplan Canon kommer ha.
Är de nämnda objektiven och tillbehören plottade i en road map eller kommer de finnas tillgängliga i närtid.
 

iSolen.se

Guest
Det verkar som Canon har tänkt satsa betydligt mer redan från start än Nikon. Skall bli intressant att se detaljerna samt vilken leveransplan Canon kommer ha.
Är de nämnda objektiven och tillbehören plottade i en road map eller kommer de finnas tillgängliga i närtid.
Hur mäter du det? Om det är en teaser till något som händer om en månad och levereras snarast ja kanske, men om det ligger längre fram kan det vara det omvända. 28MP känns inte top-of-the-line när det finns z7 och a7riii.
 

lonian

Aktiv medlem
Om man gjorde husen som DSLR men utan spegel och sedan att sensorn kan flyttas bakåt eller framåt beroende på om man ska köra ett dslr objektiv eller mirrorless objektiv så hade man kunnat ha samma mount. Men blir ju ingen mindre kamera då.
 

PMD

Aktiv medlem
Enligt ryktet så blir det en kombination. Fattningen kommer heta RF men med någon form av inbyggd adapter så man kan montera EF rakt på. Exakt hur det skulle gå till vet jag inte
Det har funnits kameror med dubbla fattningar förr. Canon 7 är en av de mera kända. Miranda gjorde kameror med dubbla fattningar också.
 
ANNONS