Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykte: Canon lanserar spegellös FF 5:e september. Med trevlig objektivpark

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Njaee...skjuter aldrig video så vetifasen. Om det nu stämmer så är det väl då en klassisk Canon grej att snåla in på video. Detta skall tydligen vara en entusiast/semipro modell så vill man ha bättre video så kanske det kommer något senare (och förstås dyrare).
Canons videokameror med EF-fattning heter Cinema EOS och är spegelfria.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Bakåt då?
RF-objektiven kanske kan användas på nuvarande hus.

Och detta "M" är ju kryptiskt: Canon RF 35mm f/1.8 M IS
Det bör ju inte betyda manuell för det verkar mindre sannolikt.

Fast jag har levt på fotosidan sedan 2001 och med alla kamerasläpp av betydelse sedan dess.
Idag struntar jag i spekulationer även när kameran eller objektivet är släppt.
Detr spekuleras alltid vilt.
Fast svaret på hur bra en produkt är får vi först när ett antal av dem hamnar i händerna på vanliga konsumenter och de haft tid på sig att testa.
Jag har sett många fotoprodukter haussas upp till himlen för att ett par månader senare anses totalt örväntningarna värdelösa.
Så låt oss hålla ner förväntningarna.
Sitt ner och ta några djupa andetag.
Lugna ner prylnisse.
Nej han måste inte absolut ha den här nya prylen.
Era bilder kommer inte bli ett dugg bättre av att köpa en ny kamera.
OM ni bestämmer er för att ligga en generation efter så sparar ni 50%.
När jag förra året uppgraderade en kamera till X-t2 kostade den med batterigrepp nästan 20 000 kr.
Nu kan jag köpa nästan samma sak för hälften.
När de säljer ut X-T2 kommer jag kunna köpa den för hälften. Innebär det att ersättaren är dubbelt så bra? Jag brukar ju säga det till min fru fast sanningen är givetvis något annat.
En del påstår att kamerautveckligen går så fort i dag. Jag tycker snarare att det går långsammare nu än det gjorde för 10 år sedan.
För att bevisa hur lite kameran betyder vill ja
En bra bild beror inte på kameran. Den kommer från fotografen som hanterar en bra kamera.
 

Bilagor

alfin

Aktiv medlem
[...]
Sitt ner och ta några djupa andetag.
Lugna ner prylnisse.
Nej han måste inte absolut ha den här nya prylen.
Era bilder kommer inte bli ett dugg bättre av att köpa en ny kamera.
[...]
En bra bild beror inte på kameran. Den kommer från fotografen som hanterar en bra kamera.
Vad Mats menar egentligen är "Gör som jag säger, inte som jag gör", för först ersatte han sin 5DMkIII med 5DsR och sedan köpte han i rask takt Fuji X-Pro2, X-T2 och nu senast X-H1 plus en hel uppsättning Fujinonobjektiv med 80mm makrot som det senaste. Om jag tolkat hans skriverier rätt! ;)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hur mäter du det? Om det är en teaser till något som händer om en månad och levereras snarast ja kanske, men om det ligger längre fram kan det vara det omvända. 28MP känns inte top-of-the-line när det finns z7 och a7riii.
Jag tror inte Canon tänker satsa fullt ut i första provskottet.
Tidigare var det -amatörsegmentet för Canons spegellösa. Nu blir det mer det avancerad amatör som nästa målgrupp.Kanske en smart idé med tanke på hur mycket skit Nikon fått de senaste dagarna.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jovisst är det så. Kunskap och erfarenhet tar för lång tid att lära sig. Vem fan har tid för det. Livet är kort.
Det är väl därför så få unga kan skriva svenska korrekt. Tar för lång tid att lära sig.
Det är också därför alla nu frågar sig på utflykterna i naturen varför kaffet från kameran blev så blaskigt.
Tryckte jag på fel knapp?
Fram för mer gröna rutan.
I nästa version av Canon säger ryktena att den också kan koka tée.
 

martinot

Aktiv medlem
Det är ju faktsikt fysikens lagar som bestämmer här.
Så, ja, det kommer att bli rejält stort.



Canon har ett patent, på ett "uppdaterat kommunikationsprotokoll".
Rent tekniskt är detta fullt möjligt att implementera utan att ändra rent fysiskt i den nuvarande EF-fattningen.
Viktigt här är att förstå att det nuvarade protokollet är helt elektroniskt, samt seriellt.

Vilket är en enorm fördel för Canon i jämförelse med Sony och Nikon m.fl. som länge haft mekanisk bländarstyrning på äldre fattningar, vilket är den hvudsakliga orsaken till att de skapat helt nya fattningar.

Patentet talar om "bakåtkompabilitet", i form av att kommunikationen initialt sker med den nuvarande, klockfrekvensen. Om det visar sig att hus/obejktiv har stöd för den nyare versionen av protokollet.
Så går båda hus och objektiv över till en högre klockfrekvens.
(Det är klockfrekvensen som sätter gränsen för hur snabbt kommunikation kan ske).

Dessutom talar patentet om möjlighet till en högre spännng (Volt) från kamera till objektiv.

För att hålla det så enkelt som möjligt.
Så ger patentet möjlighet till följande, utan att behöva ändra det "fysiska gränssnittet", dvs fattningens fysiska utseende. Över huvud taget:
1. Högre hastighet i kommunikationen mellan kamera och objektiv, naturligtvis i båda riktningarna.
Då den nuvarande fattningen har 30+ år på nacken. Så snackar vi om möjlighet till väldigt mycket snabbara kommunikation.
2. Högre effektuttag i objektivet, (Genom den högre spänningen).
3. Full bakåtkompabilitet.

Rent praktiskt innebär detta möjlighet till att både snabba upp, AF rejält, samtidigt som man kan göra den mer precis.
Något som kommer att ha stor betydelse för AF-prestanda på spegellösa kameror.
Men också möjlighet att faktiskt införa nya kommunikationsprotokoll, parallelt med de gamla.
Allt i en och samma fattning.

Jag tänker inte spekulera i ändrade registeravstånd och liknande.
Men jag är tämligen övertygad om att vi får se en lösning där befintliga EF-objektiv fungerar ihop med de nya spegellösa husen. Antingen med bibehållet registeravstånd, eller med en adapter som anpassar registeravståndet.

Tillägg, källhänvisning:
https://www.canonnews.com/Canon-Patents/canon-patent-application-multiple-types-of-lenses-supported-in-a-single-mount
Stämmer inte. Jag har elektronisk bländare på alla mina senaste objektiv till F-mount. Både från Nikon och Tamron.

Att Nikon valt en ny Z-fattning för spegellöst har främst med registeravstånd att göra (man vill ha möjlighet i vissa fall att kunna göra kompaktare objektiv), och dels på F-mount har en för trång öppning för att passa de brantare vinklar som ett kortare registeravstånd skapar (se problem som Sony har och får jobba sig runt med potentiellt lite dyrare och mer komplicerade lösningar för lite mer vidvinkliga objektiv).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Stämmer inte. Jag har elektronisk bländare på alla mina senaste objektiv till F-mount. Både från Nikon och Tamron.

Att Nikon valt en ny Z-fattning för spegellöst har främst med registeravstånd att göra (man vill ha möjlighet i vissa fall att kunna göra kompaktare objektiv) och dels på F-mount har en för trång öppning för att passa de brantare vinklar som ett kortare registeravstånd skapar (se problem som Sony har och får jobba sig runt med potentiellt lite dyrare och mer komplicerade lösningar).
Ja, det där är en märklig myt som grasserar att F-fattningen på något sätt skulle vara inkapabel till elektrisk bländarstyrning. Det är förstås inte sant, men fortsatte med mekanisk styrning även efter övergången till autofokus. Stödet för elektrisk bländarstyrning har dock funnits i ungefär ett årtionde (beror lite på modellserie, kom först på fräsigare), men från början var det bara PC-E-objektiven som utnyttjade det.
 

martinot

Aktiv medlem
Det bör ju inte betyda manuell för det verkar mindre sannolikt.

Fast jag har levt på fotosidan sedan 2001 och med alla kamerasläpp av betydelse sedan dess.
Idag struntar jag i spekulationer även när kameran eller objektivet är släppt.
Detr spekuleras alltid vilt.
Fast svaret på hur bra en produkt är får vi först när ett antal av dem hamnar i händerna på vanliga konsumenter och de haft tid på sig att testa.
Jag har sett många fotoprodukter haussas upp till himlen för att ett par månader senare anses totalt örväntningarna värdelösa.
Så låt oss hålla ner förväntningarna.
Sitt ner och ta några djupa andetag.
Lugna ner prylnisse.
Nej han måste inte absolut ha den här nya prylen.
Era bilder kommer inte bli ett dugg bättre av att köpa en ny kamera.
OM ni bestämmer er för att ligga en generation efter så sparar ni 50%.
När jag förra året uppgraderade en kamera till X-t2 kostade den med batterigrepp nästan 20 000 kr.
Nu kan jag köpa nästan samma sak för hälften.
När de säljer ut X-T2 kommer jag kunna köpa den för hälften. Innebär det att ersättaren är dubbelt så bra? Jag brukar ju säga det till min fru fast sanningen är givetvis något annat.
En del påstår att kamerautveckligen går så fort i dag. Jag tycker snarare att det går långsammare nu än det gjorde för 10 år sedan.
För att bevisa hur lite kameran betyder vill ja
En bra bild beror inte på kameran. Den kommer från fotografen som hanterar en bra kamera.
Håller med.

Den tekniska utvecklingen på kameror, datorer och telefoner är klart mindre dramatisk idag, än för bara 5-10 år sedan. Man tjänar ofta på (iaf. som amatör) att ta det lite lugnt.
 

martinot

Aktiv medlem
Något nytt, om man får tro sista punkten i listan i urinlägget.
Jo, det låter ju även vettigt.

Hade ju varit onödigt att hålla kvar vid det långa registeravståndet som EF har, och lite synd om de gjort en "Sony" och fortsatt med deras APS-C-optimerade spegellösa fattning.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tror inte Canon tänker satsa fullt ut i första provskottet.
Tidigare var det -amatörsegmentet för Canons spegellösa. Nu blir det mer det avancerad amatör som nästa målgrupp.Kanske en smart idé med tanke på hur mycket skit Nikon fått de senaste dagarna.
Det är väl iofs. just det segmentet med avancerade amatörer (sk. Prosumer) som Nikon satsat på med Z6 (typ D750) och Z7 (typ D850).

Nikon har ju inte sagt något än om en spegellös motsvarighet till D5 (prokamerasegmentet).

Tycker de fått mycket bra kritik på DPR och andra ställen. Den största kritiken är att de inte har lika bra AF för följande objekt som når upp till Nikons erkänt bra 3D-fokus (men det gör inte heller Sonys bästa eller andra tillverkades spegellösa heller).

Det de verkar fått mest kritik för är ju den enda kortplatsen (som jag kan hålla helt med i).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har dom? Massa lösryckta smutskanstingsr från olika fanboys räknas inte. Tycker kameran totalt verkar bättre än förväntningarna.
Jag har inget investerat i Nikon själv förutom en utmärkt gamma kikare. Följer bara debatten pga. intresse i kamerautvecklingen.
Jag instämmer i att Nikon har gjort en intressant första spegellös kamera som verkar vara ungefär i nivå med andra av toppmodellerna av spegellösa kameror. Däremot en dyr sådan.

Därför är jag lite förvånad över all kritik de fått den senaste veckan.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har inget investerat i Nikon själv förutom en utmärkt gamma kikare. Följer bara debatten pga. intresse i kamerautvecklingen.
Jag instämmer i att Nikon har gjort en intressant första spegellös kamera som verkar vara ungefär i nivå med andra av toppmodellerna av spegellösa kameror. Däremot en dyr sådan.

Därför är jag lite förvånad över all kritik de fått den senaste veckan.
Nikon har inte lanserat en, utan två kameror. Den billigare börjar förvisso levereras något senare, men den är prissatt ungefär som Sony A7III. Billigt är det ju kanske inte, men satt i sitt sammanhang inte heller uppseendeväckande dyrt.

Om nu Canon bara släpper en modell, om ryktet stämmer, så blir det inressant att se var de lägger priset. En svensk lösning skulle förstås vara mitt emellan Nikons två modeller. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Hade ju varit onödigt att hålla kvar vid det långa registeravståndet som EF har
EF har ett av de kortare registeravstånden bland spegelreflexer (vilket t.e.x gör att det går att använda Nikon F-objektiv på EOS-kameror (med adapter, förstås)), men jag håller med om att det inte är helt lyckat att ha ett längre registeravstånd än nödvändigt när man inte behöver plats för en spegel.

och lite synd om de gjort en "Sony" och fortsatt med deras APS-C-optimerade spegellösa fattning.
Canons EF-M-fattning är lite större än Sony E, så liiite bättre skulle det ändå bli. :)
 

martinot

Aktiv medlem
EF har ett av de kortare registeravstånden bland spegelreflexer (vilket t.e.x gör att det går att använda Nikon F-objektiv på EOS-kameror (med adapter, förstås)), men jag håller med om att det inte är helt lyckat att ha ett längre registeravstånd än nödvändigt när man inte behöver plats för en spegel.


Canons EF-M-fattning är lite större än Sony E, så liiite bättre skulle det ändå bli. :)
Jo, med betoning på lite. 😊

46,5 mm vs 46,1 mm.
 
ANNONS