Annons

Dimage 7 hi byta till a1???

Produkter
(logga in för att koppla)

Ipsen

Ny medlem
Jag har en Dimage hi 7 som jag trivs väldigt bra med men man vill ju alltid byta up sig!!

Men Jag vet inte om dt är någon meming att gå upp till en A1 :a eller behålla min trotjänare..

Någon som har erfarenhet av båda?? Jag är tacksam för åsikter och erfarenheter!!

/Otto
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag har inte inte använt A1 själv (men väl 7i) har dock läst massor av tester på både 7Hi och A1.

Personligen skulle jag inte byta upp mig från en 7Hi till en A1..den enda större skillnaden är att 7Hi har >bättre< buffert och A1 har bildstabilisator...bildkvaliten är den samma.
 

Ipsen

Ny medlem
Ok det är väl ungefär de tankar som jag har haft..

Så jag tror att jag behåller min 7:a ett tag till.. Jag har gått igenom olika diskussioner ang. autofocusens vara eller inte vara på Dimage modellerna. På min Hi är det absolut inga problem. Och jag har bytt ut min D1:A av smidighets (och bildkvalité)skäl.. Och är bara nöjd...
 

janc

Aktiv medlem
För egen del resonerar jag som så att skillnaden är för liten, jag väntar och ser vad som kommer om ett år. Det jag kan tänka mig skulle kunna motivera ett byte är om man har stort behov av bildstabiliseringen.

För övrigt är buffertstorleken viktig, det är en av digitalkamerornas svaga punkter...
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag tippar på att det kommer en A2 med 8mp pixlar (samma sensor som på sonys 828)..och det tidigare än 1 år..kanske redan nu i februari.
Om det är en anledning till att uppgradera vet jag inte :)
 

janc

Aktiv medlem
sagan skrev:
Jag tippar på att det kommer en A2 med 8mp pixlar (samma sensor som på sonys 828)..och det tidigare än 1 år..kanske redan nu i februari.
Om det är en anledning till att uppgradera vet jag inte :)
Det skulle kunna vara en anledning förutsatt att kamerans övriga bra egenskaper (t.ex zoomomfånget) bibehålls. Eller kanske vänta och se vad A3 kommer att erbjuda... ;-)
 

KGS

Aktiv medlem
För att inte tala om A4 som ändå redan är en slags standard ;-)
För övrigt skulle jag inte byta från 7Hi till A1, skillnaden är för liten... men allt e ju en fråga om mellanskillnad... får man hyfsat betalt för sin 7Hi o importerar en A1 billigt kanske det handlar om en tusenlapp emellan o det är alltid kul med nytt...
 

.Z.

Aktiv medlem
Håller med KG om att det kan vara värt om du inte behöver lägga allt för mycket emellan.

Annars så är den största skilnaden mellan Hi & A1 helt klart AF-prestanda, där skiljer det MYCKET! Om du är nöjd med AF-en på din Hi så tycker jag att du ska avvakta eller sikta lite högre, exempelvis på en DSLR...

Larsa
 

Ipsen

Ny medlem
Bestämt mig

Jag var och testade A1 häromdagen och kom ganska snart fram till att ett byte är uteslutet. Självklart är en anledning den lilla skillnaden i prestanda och funktion MEN den viktigaste anledningen tyckte jag ändå var att KÄNSLAN när jag fick kameran i handen inte var bra.

DSLR?? Jag bytte "upp" mig från min D1:a och är bara helnöjd..
 

KGS

Aktiv medlem
Re: Bestämt mig

Ipsen skrev:
KÄNSLAN när jag fick kameran i handen inte var bra.
Tur du inte fick känna på den med batterigreppet monterat ;-) då hade du torskat dit...
Men är skillnaden verkligen så stor mellan A1 och sjuorna? har ju en Dimage 7 sen tidigare o inte är det såååå stor skillnad även om jag bara hållit Aette naken några få timmar. Till 99% har jag använt batterigreppet monterat.

Men alldeles oavsett tycker jag du gör rätt som sliter lite till på din hi, det kommer snart nya modeller... från alla håll!

Gott Nytt År

/kg med stadigt grepp
 

janc

Aktiv medlem
larsaz skrev:
...Om du är nöjd med AF-en på din Hi så tycker jag att du ska avvakta eller sikta lite högre, exempelvis på en DSLR...

Larsa
Efter att tidigare sprungit omkring med 2 SLR-hus med tillhörande optik tidigare vill jag gärna hålla kvar vid "7Hi-konceptet". Många av de bilder jag tog vid kusten under våren och sommaren hade nog inte blivit av om jag skulle släpat på tyngre prylar, det var nog mycket att bära på ryggen ändå...
 

KGS

Aktiv medlem
janc skrev:
Efter att tidigare sprungit omkring med 2 SLR-hus med tillhörande optik...
Håller med janc, det där med plockepinnkameror är förlegat. Bättre med alltiett, även om de naturligtvis går att göra mycket bättre än de är idag... men vad går inte att förbättra?

/kg som kastar första pajen 2004
 

.Z.

Aktiv medlem
janc skrev:
Efter att tidigare sprungit omkring med 2 SLR-hus med tillhörande optik tidigare vill jag gärna hålla kvar vid "7Hi-konceptet". Många av de bilder jag tog vid kusten under våren och sommaren hade nog inte blivit av om jag skulle släpat på tyngre prylar, det var nog mycket att bära på ryggen ändå...
Helt klart så är det en bedömningsfråga vad man vill släpa på. Om jag någon gång skaffar mig en DSLR (vilket jag vill ha) så är det inte omöjligt att jag behåller min D7i som ett kompakt alternativ.

Antar att jag ändå inte kommer att få så mycket för den om jag säljer den, allra minst efter att den för några veckor sedan åkte i asfalten & fick sig några rejäla blessyrer. Funkar dock perfekt!

Det jag faktiskt saknar mest hos min D7i är en piggare & säkrare AF, hade den varit bättre så hade jag nog suttit nöjd ett bra tag till.
 

Biber

Aktiv medlem
KGS skrev:
Håller med janc, det där med plockepinnkameror är förlegat. Bättre med alltiett, även om de naturligtvis går att göra mycket bättre än de är idag... men vad går inte att förbättra?

/kg som kastar första pajen 2004
Helt rätt, det är mycket bättre att fylla ryggsäcken med en kamera för varje syfte än att släpa på en massa förlegade plockepinnkameror. Speciellt trevligt är det om man är batterisamlare. ;)

/Biber som kastar tillbaks den första pajen 2004.
 

.Z.

Aktiv medlem
Om vi ändå ska kasta pajer så får jag väl kasta den på A1 då...

Jag är djupt besviken på att Minolta inte lyckats fixa till bildkvaliten & upplösning lite bättre än på 7i/hi, dessutom så tycker jag att det skrivs oroväckande mycket om problem med A1.

OK, jag vet att den digitala hypokondrin härjar fritt men som jag uppfattar det så har inte A1 sålt så där fantastiskt mycket men ändå så läser jag bara här på FS om allt för många som fått returnera dem pga diverse konstigheter.

Att A1 dessutom helt klart lider av samma ojämna blixtexponeringsproblem vid upplättning som 7i/hi tycker jag är helt obegripligt! Jag har testat & den uppför sig identiskt med min D7i vad det gäller överexponering på korta brännvidder vid upplättning i starkt ljus!!!

Slut på pajkastningen...

Ergonomi & AF har dom dock lyckats med, åtminstone efter vad jag upplevt efter mina inte allt för omfattande tester...

Larsa
 

KGS

Aktiv medlem
Biber skrev:
Helt rätt, det är mycket bättre att fylla ryggsäcken med en kamera för varje syfte än att släpa på en massa förlegade plockepinnkameror.
Ser inte skillnaden... e väl lika illa om man inte hittar en "kompakt" kamera som klarar "allt"... men å andra sidan är det inte ofta jag stöter på nån skogsmulle som har med sej hela sin objektivsamling ut i skogen och jag har aldrig sett nån hinna byta tillräckligt snabbt för att få en bra bild av den vita älgen som joggar förbi i skogsbrynet. Tacka vet jag långa zoomar. Men de kan bli bättre. Allt kan bli bättre ;-)

Larza>> det var väl skönt, då kan du med gott samvete slita på din 7i ett tag till o vänta in nästa generation... eller nästa... eller nästa... skämt åsido, visst läser vi en hel del om problem, men det är väl som vanligt. De som har problem o kanske dessutom hanteras klantigt av supporten är de som skriver.

Jag har inte haft nån anledning att skriva om några tekniska problem med Aette alltså skriver jag inget... hälsan tiger still liksom... Ett tag tyckte jag hela fotosidan bara handlade om felfokuserande nya kameror, men det tycks ha lagt sej...
 

sagan

Avslutat medlemskap
KGS skrev:
Ser inte skillnaden... e väl lika illa om man inte hittar en "kompakt" kamera som klarar "allt"... men å andra sidan är det inte ofta jag stöter på nån skogsmulle som har med sej hela sin objektivsamling ut i skogen och jag har aldrig sett nån hinna byta tillräckligt snabbt för att få en bra bild av den vita älgen som joggar förbi i skogsbrynet. Tacka vet jag långa zoomar. Men de kan bli bättre. Allt kan bli bättre ;-)
Ärligt talat..."200mm" tele är inte mycket att plåta älgar med.

Ska du plåta älg så behöver du en telezoom på 100-400mm eller något liknande.

Är jag ute efter att plåta djur så behöver jag inte byta objektiv..då sitter redan 100-400:an på kameran.

/Kim som alltid har med sig alla objektiven.
 

.Z.

Aktiv medlem
KGS skrev:
Ett tag tyckte jag hela fotosidan bara handlade om felfokuserande nya kameror, men det tycks ha lagt sej...
Jo, det var nog mycket handhavandefel i detta...

Dom fel jag tänker på är av mer elektronisk karaktär, kameror som stänger av sig, konstigt uppförande hos AS, glappande kontakter mm.

Kolla in i A1-forumen, med tanke på att A1 inte sålt på långa vägar så mycket som ex. 300D så tycker jag att det är lite mycket problem.

D7i har ju sålt så mycket så det är ju annorlunda, tror faktiskt inte att det varit så oerhört mycket problem med dessa som vissa verkar påstå.

Så länge det funkar för oss så får vi ju dock vara nöjda...
 

KGS

Aktiv medlem
sagan skrev:
Ärligt talat..."200mm" tele är inte mycket att plåta älgar med
Absolut! men vita älgar kan man komma hyfsat nära...

Jag ser framför mej ett helt nytt tänk när det gäller brännvidder. Jag tror att man med olika elektroniska och optiska anpassningar kan göra objektiv som täcker in det mesta från fisheye till superzoom utan att alls bli särskilt stort och tungt.

Precis som du idag ställer om kameran till ett särskilt makroläge kan man tänka sej att man switchar om elektroniken till ett vidvinkelläge som täcker 7-28 mm, ett normalläge som täcker 28-100 mm och ett teleläge som täcker resten...

Jo jag vet att du alltid har allt med dej, men hinner du byta då ;-)
 

sagan

Avslutat medlemskap
KGS skrev:
Jo jag vet att du alltid har allt med dej, men hinner du byta då ;-)
Som jag sa..är jag ute efter att plåta djur så har jag 100-400:an på kameran och behöver inte byta.

Annars får man väl göra som pressfotograferna..ha flera hus :)
 
ANNONS