Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga UV-hus!

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Jag funderar på att bygga ett undervattenshus till min systemkamera och undrar om någon har erfarenhet av detta och kan komma med lite tips eller bra länkar till webbsidor inom detta område. Jag vill bygga för att jag tycker det är kul, annars hade jag köpt ett färdigt hus.
/M
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Jag har gjort ett mycket enkelt och funktionellt "semiUVhus".

Inhandlade en plastburk på ett varuhus i storlek ca Beadd 20cm Längd 25cm Höjd 25cm för 30 kr.
Sedan borrade jag upp ett stort hål på långsidan med en diameter på 8cm. Där siliconades fast en fyrkantig glasbit över det runda hålet.

Nu är det bara för mig att lägga ner min kamera Canon F1 med ljusschakt sökare i burken och med en trådutlösare monterad i avtryckaren. Efter det så håller jag i burkens överkanter med trådutlösaren även i en hand då burken med kamera sakta sänkes ner en bit under vattenytan, men inte så långt att vattnet rinner in från överkant utan bara så pass djupt att objetivet befinner sig under ytan.
Nu är det bara att fotografera en undervattensbild eller komponera så att en del av bilden blir under vattnet och den översta delen av bilden över vattenytan.

Det här är ju inget renodlat UV-hus som du efterlyste men en enkel variant på temat.

Jag har en bild i ett album "Legs & Feet" här på Fotosidan som heter "Fotbad" fotograferad med denna burk som beskrives.

Lycka till.
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Eh, ska du gjuta huset själv i plast då, eller? :D Trä är ju lättarbetat men det har ju inte riktigt samma egenskaper.. Man kan kanske använda en stor plastpåse?

Problemet är ju att du helst ska få det tätt också, en uppgift som är nog så svår. Hursomhelst lär det antagligen läcka förr eller senare för du har ju vattentrycket att ta hänsyn till också.

Att få huset stänksäkert är lättare än att göra det helt vattentätt förstås, men det är kanske inte så du vill ha det?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Man kan ju utveckla abatarphotos koncept lite och skruva på ett lock med packning på lådan också. Samt barlast för att den inte skall bli så tung att dra ner. Har man en autofokuskamera behöver man ju inga andra genomföringar än en knapp för elektronisk trådutlösare, och det är ju inga problem att få tätt. Sen kan man ju göra fler glasöppningar för blixtar också. Låter rätt spännande.

Sen finns det väl färdiga plastpåsar också... Namnet Ewa Marine klingar bekant.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag hittade tidigare en hemsida om bygget om en dykkamera fast för rörlig film.
Det var ett amatörbygge som gjordes med billiga medel för att det var kul.
Den hade nån form av sändare för dykledaren kunde se vad dykarna höll på med i realtid... och de hade testat den ner till 50 meter i alla fall.

Tyvärr så kommer jag inte ihåg var jag hittade länken men det var när jag letade info om plexiglas (och det betyder att de hade använt plexi)
Visst ja, de hade byggt in kameran i ett metallrör med skivor som ändstycken och med två armar med två stycken halogenspottar som belysning.
 

matknu

Aktiv medlem
öhhhhh

Självklart har jag tänkt innan jag lade ut min stilla undran på detta forum.... Om jag ska vara mer specifik så självklart är det plexiglas som gäller. Det är iofs kul att plasta med glasfiber och polyester men det får blir till hus 2... Det jag mest undrar över är var man får tag på rätt o-ringar och rätt rostfria spännen. Det lär bli ett bakstycke som jag spänner på med låsbara hakar. Jag vet inte vad jag ska ha för frontlins? Det verkar som om en kupol är det bästa men var i hela friden får man tag på en dylik? Samma med sökaren. Finns det någon klurig optisk konstruktion som funkar som ett slags förstoringsglas? Denna ska sitta fast i bakstycket. I övrigt kommer jag bara att göra som föreslagits i ett inlägg ovan nämligen att ha fokus och avtryckare och inget mer. A-läge med 35 mm och pang på!! Sådärja, kom nu med mer tips så blir jag tacksam!
:)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
sökaren är enklast att göra som två stycken ramar som är avpassad efter bildvinkeln hos objektivet. Det är vanligt på äldre kameror och väldigt enkelt att göra.

O-ringar kan du göra själv av vulktejp. Tejpa på den på något med rätt diameter och sen rulla ihop och det blir en homogen packing. Jag har en rulle som jag hittade på båtmässan i Älvsjö (som för övrigt öppnar på lördag).
 

Linmajon

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vilka djup du tänkt använda huset på, men tänk på att vattentrycket ökar snabbt med djupet.Plana ytor (på höljet) kommer snabbt att bukta inåt och deformera huset.
Tätningarna är inte så enkla att få bra. Delvis just för att huset måste vara styvt. O-ringar kan gå men tänk på att o-ringsspårets utformning och finish är mycket viktigt.
Det bästa är också om trycket själv tätar kameran mer om trycket ökar. Hus till videokameror brukar ha fuktlarm. Det borde gå ganska enkelt att fixa.
Ett förslag är att du gjuter huset på något sätt.
Då kan du få till själva designen ganska fritt.
Är du inte så händig så kanske du bör lägga projektet på is...:p
 

Matthias

Aktiv medlem
Om du är dykare så vet du vad som händer när du tar ner utr under ytan. Om du tänkte ta ner kameran djupare än... säg 5 meter kommer du defenitivt vija ha ett hårt skal. Den främsta anledningen är att den måste vara trycksäker. Din kameraavtryckare kommer inte att fungera under tryck. Fjädern som ska trycka tillbaka avtryckaren kommer inte orka jobba mot trycket.

Jag personligen skulle inte låta min kamera vara labbråtta till ett hembygge :D

Det byggs en hel del lampor av dykare (De kan bli sjukt dyra om man går enligt pricipen störst bäst...).På Skepps Eriks sida kan du nog hitta om inte ett uvhusbygge så iallafall en del lampbyggen.
leta under "gör det själv" sidorna
http://hem3.passagen.se/m93lgek/scuba.html

/M
 

PrinsValium

Aktiv medlem
Man borde kunna koppla en slang från luftflaskan och justera trycket så man har lite övertryck i lådan. Då blir det ju sk "övertrycksventilerat". Det är så det funkar i rökdykarutrustning för att man inte ska dra i sig rökgaser om inte masken sluter helt tätt. Lite knepigare är det ju förstås med vatten eftersom det är lite tyngre än gas.

Man skulle också kunna ha en övertrycksventil i botten på huset. Då borde det gå att trycka ut det vatten som eventuellt kommer in med lite luft ungefär som när man tömmer cyklopet.
 

brutusostling

Aktiv medlem
Ett tips är att du skaffar Inge Lennmarks nu säkert femton år gamla bok om uv-foto, VATTENBILDER har jag för mig den heter. Massor med bra tips som fortfarande håller, faktiskt har boken åldrats väldigt litet.
Sedan är frågan om det nästan inte blir billigare (och säkrare) att köpa ett av Ikelites fina och billiga uv-hus som passar/går att anpassa till/ de vanligare systemkamerorna inom familjerna Canon, nikon, Pentax, Minolta.
Köps liksom uv-blixt med fördel begagnat, men även billigt från USA, t.ex. via B&H eller Adorama -- se annonserna i slutet av tidskriften Popular Photography (finns i pressbyrån).

Har pga. barn fotograferat på land de senaste två åren men hoppas kunna återvända till uv-plåtandet om något år. Jag saknar det, det är som ett begär som sitter där och pockar när man väl tagit den första uv-bilden.
Bifogar gammal omslagsbild till Dyk. Makro är enkelt att plåta, vidvinkelbilderna tar litet längre tid att behärska under vattnet men är nästan roligare när man väl kommit dit.

Lycka till önskar
Brutus
 

Bilagor

Merlin

Aktiv medlem
Sinuslinus skrev:
sökaren är enklast att göra som två stycken ramar som är avpassad efter bildvinkeln hos objektivet. Det är vanligt på äldre kameror och väldigt enkelt att göra.
Kan du utveckla det lite närmare? Måste man byta ram när man byter objektiv?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Så här, typ. Vill man använda flera brännvidder borde det gå att montera flera uppsättningar av den främre ramen anpassade efter objektivet. Det gäller bara att komma ihåg vilken man skall använda när hajen kommer :)
 

matknu

Aktiv medlem
Jag har redan hittat din eminenta sida när jag sökte på tungelement! Jag håller på att designa själva huset så att det ska passa både digitalen och den vanliga med respektive blixtar. Flera på nätet har struntat i o-ringar och använd någon diskplatta som finns på ICA. Jag ska kolla upp det alternativet.
:)M
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Många bra tips i denna tråd, men om man bara vill ta med en liten kompaktkamera för 250 spänn ner.. hur kan man enklast bygga ett UV-hus för den?

Om jag skulle ta tjock byggplast, klippa ett hål o sen silikona fast en lite glasbit över hålet (där objektivet ska titta ut :))

...skulle det verkligen hålla?

Finns det några andra enkla sätt om man då inte vill ta med sin D3 ner, höhö :).. utan bara sin lilla analoga kompakt..??
 

angelcom

Aktiv medlem
Jag betalade 300 spänn på Pixmania för min Polaroid Splash (film ej digital) för några år sedan.
Värt varenda spänn. Mest för snorklare naturligtvis.
 

distinkt

Aktiv medlem
Danlo skrev:
Många bra tips i denna tråd, men om man bara vill ta med en liten kompaktkamera för 250 spänn ner.. hur kan man enklast bygga ett UV-hus för den?
Dubbla kondomer och någon fräsig tätningsmassa vet jag att folk har lyckats med.
 
ANNONS