Annons

Nikon F5 VS Nikon F4

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Ringblom

Aktiv medlem
De digitala kamerorna har ju definivt kommit för att stanna och tekniken kommer gå framåt i hög fart. När tiden känns mogen så kommer nog jag också gå över till digitalfoto. Idag fotar jag med en Nikon F5 vilket ju räknas som en av de bästa kamerorna som gjorts och är en slitvarg.
Men samtidigt så innehåller denen massa teknik som kanske kan ställa till det rejält när den börjar bli riktigt till åldern.
Funderar därför på att köpa en nikon F4 istället för att den ju anses vara robust och klara de flesta situationer. Däremot så har den ju inte lika mycket teknik. Vad tror Ni. Jag tror tex inte att det kommer finnas reservdelar till någon av kamerorna för all framtid och framförallt inte för tekniska fel och då känns det som att F4'an kommer att hålla i längden.
Vad tror Ni?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Båda kamerorna är helt beroende av elektronik. Jag tror nog att det kommer att finnas reservdelar till F5 längre än till F4, helt enkelt för att F4 är så gammal. Tänk också noga över om du skulle vara nöjd med en F4 när du är bortskämd med en F5. F4 har i princip inga finesser överhuvudtaget, det är en renrakad väldigt basic kamera. Det finns slutartidsinställning och ljusmätare, mycket mer är det inte.
 

Pongu

Aktiv medlem
F4:an har en sökarkåpa av tunn plast som lätt spricker, om man regelbundet misshandlar sin utrustning. Been there, done that. Resten av kameran är dock gedigen.

En F3:a, normal eller titan, är nog både hållbarare och driftsäkrare.

Men reservdelar till F5 kommer nog som sagt att finnas kvar under lång tid framöver.

/Pontus
 

Palletheking

Aktiv medlem
Något som F4 har men F5 saknar är Matrixmätning ihop med manuella objektiv. Det öppnar upp utbudet av objektiv för min del. Om man som jag mixar Af och Mf-gluggar så räcker batterierna till väldigt många rullar. Sen anser jag att man som fotograf klarar sig utan många av F5:s finesser även om det i och för sig kan vara bekvämt att ha.
 

Johan Ringblom

Aktiv medlem
Precis. Jag fotograferar i huvudsak natur och har väl tänkt att köpa upp mig på manuella objektiv också.Jag har inte kravet på mig att det behöver gå snabbt när jag fotograferar.Nog tror jag också att det kommer finnas reservdelar till F5'an under lång tid framöver. Liksom F4'an.
Men det känns som att F5'an kanske ger upp tidigare eftersom den har avancerad teknik i sig.
Tack för tipsen och funderingarna allihopa.

/Johan
 

forry4U

Aktiv medlem
Jag tror nog som andra här att det kommer att bli större problem emd service till F4 i framtiden eftersom den slutat tillverkas för några år sedan medan däremot F5 är i produktion såkerligen några år till så rent naturligt så borde tillgången till delar finnas kvar längre. däremot så är ju F5 utrustad med fler digitaldisplayer som kan krångla medan F4 sköts med spakar o rattar.

Jag är lycklig ägare till båda modellerna och service är mitt minsta orosmoln på himlen, jag tror mina kameror kommer att hålla så länge det finns film att ladda dom med alternativt att jag av åldersskäl lägger av med fotgrafering.

Att F4 skulle vara en "Renrakad,Basic" kamera vet jag däremot inte om jag vill hålla med om, jag skulle nog vilja påstå att den är nog i stort sett lika komplicerat uppbyggd som F5 konstruktionsmässigt.

mvh
Göran
 

objernulf

Aktiv medlem
F4 har bättre ljusmätare än F5 för låga ljusnivåer. F4 drar heller ingen ström alls vid långa exponeringar med T.
 

Henrik_E

Ny medlem
Angående reservdelar: Om jag inte missminner mig garanterar Nikon att de ska hålla reservdelar till sina proffskameror i 10 år från det att de slutade tillverkas.
 

Johan Ringblom

Aktiv medlem
Jo precis det har jag okså hört. Det jag är lite orolig för är just som Göran Forsberg nämner nämligen digitala displayer som man är beroende av på F5'an och dylikt som om dom krånglar (tror jag) kan bli svårlagade och framförallt dyrt att laga.
 
ANNONS