Annons

Multiexponering på samma bild

Produkter
(logga in för att koppla)

more10

Aktiv medlem
Jag har sett bilder där samma person uppträder flera gånger, t ex en sportsekvens där man kan studera en löpares stegisättning.

Är det nån som vet hur man gör? En vanlig multiexponering skulle ju göra att personen blev transparentare än bakgrunden. Som ett spöke. Detta fungerar väl mot svart bakgrund, men såna bilder är lite trista. :(

Datormanipulation är väl oxå möjligt, men borde det inte gå att åstadkomma på fotografisk väg?

Jag kan tänka mig att man exponerar olika delar av bilden under olika tidpunkter. Är det möjligt med en vanlig kamera?
 

skalmac

Aktiv medlem
inte om den är mörk=ingen registrering på filmen, därför som det ofta är mörka bakgrunder, t.ex. någon som slår till en tennis boll etc.
 

klerk

Aktiv medlem
Multiexponering

Det stämmer som tidigare sagts. Jag har en Olympus is-3000 med G40 blixt. Den har en stroboskopinställningsfunktion som medger denna effekt. Alternativet är att ta ett antal bilder och sammanföra dom i Photoshop eller liknande. Jag kan inte detta, har bara läst om det. Kul effekt!:D
 

more10

Aktiv medlem
Jag hade hoppats att det skulle kunna vara tekniskt möjligt att fixa denna effekt mot vanliga bakgrunder (ej mörka). :(

En idé jag hade var att ha typ ett objektivlock med flera luckor som man kunde öppna ett och ett från vänster till höger, och på det sättet belysa olika delar av filmrutan i taget. Okej, det kanske kan vara svårt att hinna med en löpare, men finns väl möjligheten så går väl allt att finslipa med elektronik och borde finnas ute på marknaden.

Med samma idé så skulle man ju kunna ta en bild där vänsterkanten visar en vy på morgonen och successivt åt höger går dagen och i högerkanten är det kväll.

Jag kan ju inte vara den första som kommer på den här idén, eller? ;) Förmodligen är det nåt lurt nånstans...
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
more10 skrev:
En idé jag hade var att ha typ ett objektivlock med flera luckor som man kunde öppna ett och ett från vänster till höger, och på det sättet belysa olika delar av filmrutan i taget.
Lomos super- och actionsamplers gör detta.
dom har fyra objektiv med slutare som går av under en sekund, tror jag det är. den belyser olika delar av filmrutan. men säg att du plåtar en tennisspelare. då får du fyra tennisspelare brevid varandra, i olika positioner. men det kanske var tanken... jag har ätit för lite lunch för att kunna tänka klart just nu...
 

more10

Aktiv medlem
jbomelin skrev:


Lomos super- och actionsamplers gör detta.
dom har fyra objektiv med slutare som går av under en sekund, tror jag det är. den belyser olika delar av filmrutan. men säg att du plåtar en tennisspelare. då får du fyra tennisspelare brevid varandra, i olika positioner. men det kanske var tanken... jag har ätit för lite lunch för att kunna tänka klart just nu...
Ja, precis vad jag tänkte! Synd att det verkar krävas en specialkamera bara.:(
 

Xappoline

Aktiv medlem
Det finns väl filter som är tvådelade, ena sidan är övertäckt, så först tar man ena hälften av bilden, sen vrider man på filtret och så tar man andra sidan. Också lite svårt att hinna med kanske, men kul. :)
 

more10

Aktiv medlem
Xappoline skrev:
Det finns väl filter som är tvådelade, ena sidan är övertäckt, så först tar man ena hälften av bilden, sen vrider man på filtret och så tar man andra sidan. Också lite svårt att hinna med kanske, men kul. :)
Vad kul. Man får väl träna upp vridhastigheten bara ;).

Nu har jag fått en idé som jag måste testa. En svart plastbit med ett vertikal springa som sakta förs åt ena hållet. Vad händer? Problemet blir väl att göra det hela tätt för ströljus och föra springan med en jämn hastighet, men det måste gå att lösa. Ska testa. :)
 

more10

Aktiv medlem
SinusLinus skrev:
Det låter som en vanlig ridåslutare som du redan har i kameran...
Kanske inte jag men...
...men nog kan jag tänka mig att såna slutare existerar.

Det skulle ju innebära att om man tar en bild med en sån slutare under t ex 10 sekunders exponering så är den ena kanten exponerad 10 sekunder efter den andra. Jag trodde alla slutare öppnade-höll öppet-höll öppet-höll öppet och sedan stängde. (men jag är jättedålig på slutare;)).

Om jag nu har rätt i att jag inte har en sådan slutare, så vore det ju kul om det gick att konstruera en motsvarande funktion ändå.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
På kortare tider såsom 1/2000s är det bara en liten del av filmen som blir exponerad i taget. Slutaren färdas över filmplanet med en liten springa som motsvarar den korta tiden. Det är det som är fördelen med ridåslutare framför den äldre centralslutare som inte kan prestera korta exponeringstider.

På längre tider så är även ridåslutaren helt öppen.

Har man en slutare som färdas horisontellt (som min F2) kan rörelse som färdas horisontellt (tex en skidåkare) bli lite utdragen och transparent på filmen.
Moderna småbildskameror med exponeringstid kortare än 1/2000s har slutare med vertikal bana.
 

more10

Aktiv medlem
SinusLinus skrev:
På kortare tider såsom 1/2000s är det bara en liten del av filmen som blir exponerad i taget. Slutaren färdas över filmplanet med en liten springa som motsvarar den korta tiden....
Då får man vara snabb om man ska hinna utföra några expriment ;)
 
ANNONS