Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anmäl dig till Ölandsresan den 13-16 maj!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Hej!

Vi har planerat för en resa till Öland för dig som är medlem på fotosidan.se Syftet med resan är att skildra vårens prakt på ön. Resan går av stapeln torsdag till söndag den 13-16 maj.

Allmänt om resan
Vi kommer att mötas upp i Kalmar. Dit får du ta dig på egen hand.
I Kalmar väntar för dig som vill minibussar som tar oss till Ottenby vandrarhem på Ölands sydspets.
Du som vill kan bo på vandrarhemmet, äta där och använda minibussarna för att resa över ön.
Som avslutning på resan återlämnas bussarna i Kalmar och du tar dig för egen maskin hem därifrån.

Under resan kommer vi genom Olle Bjernulfs försorg ordna en minikurs lik den på Landsort, men denna gång utomhus, och med praktiska inslag.

Max antal deltagare på resan styrs av att vi preliminärbokat 50 platser på vandrarhemmet och 5 minibussar för 9 personer vardera.

Anmälan
Om du vill vara med på resan skall du anmäla det i mail till Janne
Arleklint, arleklint@vallcom.com senast den sista februari. Mailet är en förutsättning för att vi skall kunna hålla ordning i planeringen! Anmälan är nödvändig även för dig som tidigare anmält intresse för resan. Först betalande får första platsen! I anmälningsmailet skall du svara på följande 5 frågor.

1) Vill du ha en bädd på vandrarhemmet?
Om ja skall du ha satt in 360:- för tre nätter på Ottenby Vandrarhems postgiro 365387-0 innan du mailar mig. Ange ditt namn och fotosidan.se på inbetalningstalongen.

2) Vill du äta på vandrarhemmet?
Det innefattar i så fall:
- 3 frukostar på vandrarhemmet (fredag, lördag, söndag) á 40:-
- 1 lunch på vandrarhemmet (torsdag) 60:-
- 3 lunchpaket, som du får med dig ut när du fotar (fredag, lördag, söndag)
á 45:-
- 2 middagar (torsdag, lördag) á 100:- Inte fredag eftersom vi skall ha möjlighet att fota ute på norra änden av ön kvällstid utan att behöva åka tillbaka till vandrarhemet. Då får vi äta på eget vis.

Kostnaden för maten blir då 515:- och betalas av dig på plats, men beställs av Li och Janne i förväg.

3) Vill du åka med i upphyrda minibussar?
Om ja skall du ha satt in 250:- på Jannes konto på Föreningssparbanken innan du mailar.
Clearingnummer: 8327-9 Kontonummer: 984395110-5

Denna kostnad är räknat utifrån:
9 man/minibuss
290:-/dygn och buss i tre dygn +
29:-/mil, räknat på 15 mil per dygn

Slutreglering av kostnad för bussar sker på plats vid återlämning av bussar, då alla bussars samlade kostnad slås ut på alla deltagare. Jag betalar er - eller ni mig. Kostnaden kan öka för dig om ni är färre än 9 man/buss eller om bussarna kört mer än 15 mil per dygn. Tankning av bussarna sköter de personer som delar buss. Vi återlämnar fulltankade bussar.

4) Vill du delta i den kostnadsfria teoretiska och praktisk minikursen i naturfoto?

5) Kan du åta dig att köra en av minibussarna?

Till sist
Kostnaden för dig om vill bo på vandrarhem, äta det som angivits ovan, och åka minibuss blir således 1125:- + din del i bensinkostnaden, för de tre dygnen enligt villkor ovan.

Tips och vidare detaljinfo om resan kommer jag att lägga upp på http://vallcom.com/arleklint/fs_oland.html

Välkommen!
Janne Arleklint &
Li Sjöberg
 
Senast ändrad:

Arleklint

Aktiv medlem
OJ!

Det har redan gjorts några betalningar!

Jag glömde nämna i min info att boende på vandrarhemmet blir i tvåbäddsrum.

Har ni frågor är det bara att fråga.

/Janne
 

Sumpen

Aktiv medlem
Kan man latja lite bredvid er om man har eget boende och äter mammas mat? Har en arbetssituation under våren vilket gör att jag har svårigheter att boka upp mig i förväg, men om tillfälle ges skulle det vara kul att vara med.

Kan i sådana fall vara behjälplig som "guide" eller i alla fall berätta om smultronställena då föräldrarna bor i byn och jag har strövat runt i området en hel del. Blir det fullt på vandrarhemmet känner jag även till ett annat ställe i byn med ca 15-20 bäddar och med vandrarhemspriser, om det blir några fler frifräsare med egen bil.

Erkan berkan
 

Arleklint

Aktiv medlem
Visst kan ni åka i egna bilar och bo på egen hand. Det är inga problem.

Jag fick just en sådan undran från några medlemmar i Ölands fotoklubb.
 

carpelux

Aktiv medlem
Inte för att jag vill verka snål, men om man är med i Svenska turistföreningen så har man rabatt på vandrahem. Nu verkar priserna vara låga redan, så denna rabatt kanske inte gäller här?
Jag har precis tecknat medlemskap och det vore ju kul att kunna utnyttja förmånerna lite :)
 

forstheim

Aktiv medlem
Det låter bra!

Jag funderar nämligen på att åka upp till Öland för att ansluta mig till gruppen under kanske EN fotodag..eller till och med bara under en tidig morgon/kväll. Det kunde vara kul att se era "nyllen" även på riktigt.. ;=)
 

Arleklint

Aktiv medlem
I skrev:
Inte för att jag vill verka snål, men om man är med i Svenska turistföreningen så har man rabatt på vandrahem. Nu verkar priserna vara låga redan, så denna rabatt kanske inte gäller här?
Jag har precis tecknat medlemskap och det vore ju kul att kunna utnyttja förmånerna lite :)
På vandrarhemmets hemsida http://user.tninet.se/~evm195o/vandrarhem/ ser du att det pris som är angivet för denna resan är det pris som STF rabatten skulle ge dig :)
 

objernulf

Aktiv medlem
Jag är lite tveksam till 9 personer i bussarna. Det beror ju på vilken typ det är men i många modeller är det inget vidare. Vi ska ju få plats med alla stativ och kameraväskor också. Tar vi 8 i varje buss blir det bättre. I värsta fall får vi boka 6 bussar.
 

Damocles

Aktiv medlem
Janne - ska kolla, men jag tänkte försöka hänga med om jag kan... kan dock vara lite knapert för mig i vår.

Inte för att jag vill verka snål, men om man är med i Svenska turistföreningen så har man rabatt på vandrahem.
Inte för att säga att det är dåligt, men Svenska Turistföreningen är en dålig affär för mindre vandrarhem, det kostar en hel del för ett vandrarhem att vara anslutet till dom... X antal kronor / gäst och natt, samt att man åtar sig att göra en del reklam för ST och inga andra osv... kommer inte ihåg alla detaljer nu, men det var ingen bra affär iaf.

Inget jag personligen vill stödja.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Utflyktsmål
Jag skall gå igenom den förra Ölandstråden och sammanställa intressanta utflyktsmål på ön, men komplettera gärna med fler idéer här i tråden ni som kan och vill.

Väl på plats är det inte givet att alla bilar går i kolonn hela tiden. Olika bilar kan ju åka till olika utflyksmål.På så sätt skulle var och en kunna välja dagens mål genom att välja buss, samtidigt som vi håller en rimlig storlek på grupperna. Men det där löser vi framöver.

Anmälan
Ni som bor i trakten och ordnar eget boende och/eller bil. Jag vill gärna att även ni anmäler er så blir det lättare att planera kurser och annat.

Bildvisning
Det pågår försök att få en känd naturfotograf till Ottenby för en bildvisning och föredrag. Om det lyckas kan jag inte lova, men jag återkommer i så fall.

Övrigt
Olle: Visst är 9 man per buss mycket. Se det jag skrivit som ett räkneexempel. Det där ger sig när vi vet hur många anmälningar vi får.

Peter: Ottenby är anslutna till STF. Vandrarhemmet på Landsoret är det inte. Jag har inte tagit hänsyn till det när vandrarhemmen valts. Huvudsaken det funkar att bo där.

Läs allt om resan på:
http://vallcom.com/arleklint/fs_oland.html
Jag uppdaterar sidan ikväll
 
Senast ändrad:

Damocles

Aktiv medlem
Aja, det var mer så att jag personligen inte vill stödja en sån förening genom att vara medlem i den. Kommer nog från att min Far och dennes sambo driver ett vandrarhem skulle jag gissa på.

Men som sagt, jag ska se om jag kan skrapa fram lite tid tills i maj.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Utflyksmål på Öland

Här är några utflyksmål som jag snappat upp från tidigare tråd. Ni som kan ön kan väl komplettera listan och beskriva närmare...

Södra Bruket,
Albrunna lund,
Kalkstensbrottet,
Ottenby
Tuijaskogen uppe vid Skäftekärr.
Äleklinta - En stenig strand och utsikten är fantastisk.
Byrum/Byerum och raukar.
Strandstränderna på östra sidan (norra halvan).
Fyrplatserna på norra och södra spetsarna
 

DeVille

Aktiv medlem
klassiska

Slottsruinen går väl ingen förbi om man reser till Öland? :)

Ölänsk bymiljö - Himmelsberga

Kvarnraden i Lerkaka (Runsten)

Allvarets flora & stenmurarna

Ölands kyrkor

Blå Jungrun utsikt
 
ANNONS