Annons

svartvita bilder med mer liv...

Produkter
(logga in för att koppla)

catoo

Ny medlem
Hej allihopa!!
Funderar på hur man skall gå tillväga för att få mer "liv" i svartvita bilder.. Den bild jag bifogat tycker jag saknar något, men jag kan inte precisera vad det är...
 

johanu

Aktiv medlem
Hej du,
det är svårt att svara på vad du gör för fel utan att ha något exempel. Men jag gör ett litet försök i alla fall.
Mitt problem brukar vara kontrasten. Bilderna känns livlösa om de är för grådassiga. Jag vill hellst ha med riktigt ljusa högdagrar och riktigt mörka/svarta lågdagrar. Tex blänk i ögon och på fuktiga läppar ger ofta mer liv i bilden.
 

AnnaHarr

Aktiv medlem
Jag brukar testa att ändra i kurvor (Bild -> Ställ in -> Kurvor i photoshop) så jag får den kontrast och gråton jag vill ha. Ser det fortfarande livlöst ut brukar det bli bättre om den ändras till sepiaton. Bild -> Ställ in -> Nyans/Mättnad är det jag brukar använda mig av. Där kryssar jag i rutan färga, ändrar nyansen till 22 och sänker mättnaden så mycket det passar.
 

Bilagor

TUBORG

Aktiv medlem
ökade ljusheten lite och se där! det fanns en fläta.
gjorde en overlay med en lätt orange ton.
gjorde sen ett lager som jag softade en bit och suddade bord där jag ville att det skulle vara lite skarpare.
 

Bilagor

jpersson

Aktiv medlem
catoo skrev:
Funderar på hur man skall gå tillväga för att få mer "liv" i svartvita bilder.. Den bild jag bifogat tycker jag saknar något, men jag kan inte precisera vad det är...
Det är en av de sakerna som jag tycker om med svartvitt. Man blir tvingad till att titta på bilden på ett annat sätt än när man jobbar med färg. När det gäller porträtt så är det viktigt att hudtonerna är snygga och att ansiktet framträder från resten av bilden. I det här fallet tycker jag att det inte är något liv i de ljusa partierna i hennes ansikte. Ta ditt favoritverktyg och ändra ljusstyrkan och kontrasten tills det blir bra. Sedan finns det en del småsaker som man kan fundera över. Är lampan bak till höger distraherande? Är fönstret för ljust? Hur mycket detaljer vill du ha i skuggorna och så vidare.

Om man sedan tonar bilden så ger det lite extra liv och lite mer djup åt den.

Snygg bild för övrigt.
 
Senast ändrad:

Kristian h

Aktiv medlem
Re: Re: Kanske lite färgton och lite blur

bullen_ skrev:
Ursäkta intrånget men.. Kan man ställa in skärpedjupet i PS. Kan man så berätta :)
Fick för mej att det går med lens blur i ps cs.

Gör en kanal som du kallar för ex blur. Använd sedan Lens blur och i depth map kan du välja den kanalen. Mixtra sedan lite med spaken och vips så har du en skaplig chans att få till lite annat skärpedjup... Eller är jag ute och snedseglar ???

Jag gjorde iallafall så på bilden jag publicerade ovan !

/Kristian
 

pixelstudio

Aktiv medlem
Ökade skärpan.
Lekte med kurvor, samt ökade kontrasten på de svarta resp vita områdena. Jag la även till lite brus.Samt ändrade till en mer varm ton. Voila!
 

Bilagor

cwe

Aktiv medlem
Hej,
några andra tips för att "rädda" en bild som känns platt.
* Jobba med kontrasten separat i olika områden av bilden... Gör några extra lager och jobba med kurvor för varje område. I din bild skulle du kunna lyfta upp nivån på hela henne, och hålla bakgrunden mörkare fortfarande.
* Ibland finns det mer information i olika kanaler (röd/grön/blå), speciellt i ansikten finns det mer att hämta i den röda kanalen. Så i kurvor-verktygen kan du välja den röda kanalen och lyfta upp den lite exempelvis. Ibland när det är ett marigt kort brukar jag lägga in ett justeringslager (blanda kanaler, monokromt) och jobba tills jag tycker att detaljerna framträder som jag vill.
* En väl vald (svag!) toning ger liv också, som andra redan visat.
* Jag har också blivit petig med skärpan, den är viktig i bilden också, dvs inte att allt ska vara skarpt, utan jag brukar låta det vara lite lagom suddigt i merparten, och hand-skärpa viktiga detaljer - när bilden är i rätt upplösning, så klart. I denna bild, hennes anletsdrag, skulle jag tro, kanske något på hennes hand.
* Kanske inte på den här bilden, men att sudda till kanten på bilden och att mörka den lite diskret med 10-20% känns behagligt för blicken också. I din bild håller den mörka kanten runt omkring kvar blicken på huvudmotivet, vilket är bra! :)

Hmm, ska kanske pröva ikväll hemma med din bild... :)
-Christian
 
Senast ändrad:
ANNONS