Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dimage A1 och vinterbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag har varit ute och fotograferat i det underbara vintervädret. Bilderna blir verkligen kanon men först EFTER jag kört autolevels i Photoshop. Innan dess är de flesta bilder väldigt mörka. Alltså bilden ser mer ut som det är skymning fast bilden är tagen mitt på dagen.
A1:an är inställd i P läget och den sköter ju allting själv då. Är det så att den försöker kompensera för den vita snön och gör hela bilden mörkare eller är det någon inställning som måste till för att få klockrena snö-bilder.

Sedan har jag ytterligare en fråga fast om auto-levels i PS. Gör jag något dåligt med bilden om jag använder denna funktion flitigt. Jag är lite orolig för att den gör "för mycket" med bilden och kan tänkas göra mina möjligheter för andra fotoretuscheringar svårare?
Ska man göra det manuellt eller vågar man lita på A-L?

Tack!

/Dennis
 

.Z.

Aktiv medlem
Vid snöfotografering så får du exponeringskompensera 1-2 steg, ljusmätaren blir nämligen lurad av allt det vita.

Larsa
 

janc

Aktiv medlem
Kompensera inte för mycket bara. Digitalkameran klarar av underexponering bättre än överexponering.
 

.Z.

Aktiv medlem
-big kahuna- skrev:
Hmm, det där har jag inte märkt på min 7i. Är inte A1 och 71 väldigt lika under skalet förutom bildstabeliseringen?
Dom ger mycket likvärdiga bilder ja...

Att man måste överexponera litegrann vid snöfoto är mer regel än undantag med alla kameror, jag har dock som du märkt att 7i grejar snömotiv förvånansvärt bra. Om det är strålande sol samt om snön täcker större delen av bilden så brukar jag dock behöva nåt knappt stegs kompensation.

När jag testade A1 så tyckte jag mig märka att den exponerade något knappare än 7i som i mitt tycke ligger ca 1/3 steg över vid normala "enkla" motiv, detta kan göra att 7i därför grejar snömotiv något bättre utan kompensation...

Larsa
 
ANNONS