Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 Preview

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
...märkligt att D70 visar NÄSTAN överexponerade områden blinkande på displayen. Jag tror nog mer på att visa HELT överexponerade områden...
 

Linmajon

Aktiv medlem
..och visst är den ganska snabb, men skramlar inte slutaren lite väl mycket? 100D är ju som en viskning i jämförelse...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Att visa nästan överexponerade områden gör man nog för att displayen är så liten. Annars missar man ju spetsdagrar som blir för små för att synas på displayen. Jag tror att D100 beter sig likadant. I Capture är 245 standard, säkert är det så i kameran också. Är du säker på att Canon inte gör likadant?
 

Linmajon

Aktiv medlem
Inte säker men jag har alltid trott det. Det där med spetsdagrar kanske är riktigt men låter mer som ett teoretiskt problem som KAN uppstå en gång på 10000 eller så.
 

gors

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
...märkligt att D70 visar NÄSTAN överexponerade områden blinkande på displayen. Jag tror nog mer på att visa HELT överexponerade områden...
Min D2h uppträder också så där. I början hatade jag det, men nu har jag börjat uppskatta det.

Eftersom jag gärna ligger och stryker vid överexponering är det bara nyttigt att få en något tidigare varning.

Det är ingen som råkar veta hur Nikons nya algoritm för blinkning ser ut? Det är inte så att det räcker att blåsa ur en kanal för att det ska börja blinka?
 

gors

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Vore det smart? Isåfall kan ju kraftigt färgade områden blinka, och vad kan man göra åt det? Njaa...
Minska exponeringen om det är kritiskt.

Annars kan man väl tänka sig en algoritm som ser ut något såhär: Om samtliga kanaler överskrider... säg 245... så börja blinka om en av dem slår i taket.

Det vore ju suveränt.
 

JalleS

Aktiv medlem
"AF mode: Single/Continuous, Single/Continuous, Not manually selectable"

Så betyder det att man inte kan välja mellan One-Shot Focus eller AI Servo på 300D utan detta sköter automatiken om. Det har ingenting med manuell fokusering att göra

--jalle

-big kahuna- skrev:
Tänkte väl :) Men i jämförelsetabellen tolkade jag det som att det inte gick...
 

.Z.

Aktiv medlem
JalleS skrev:
"AF mode: Single/Continuous, Single/Continuous, Not manually selectable"

Så betyder det att man inte kan välja mellan One-Shot Focus eller AI Servo på 300D utan detta sköter automatiken om. Det har ingenting med manuell fokusering att göra

--jalle
Det är ju illa nog det...
 

rindler

Aktiv medlem
En man på Pentax mailinglista har testat kameran. Han skriver, kanske inte helt opartiskt:

Viewfinder is horrible. And that's from Nikon whose viewfinders
in Fn series were always very fine. It's only 0.75x with 95% view, and
that 0.75x is for the D_APS format of course... And what's worse, it's
pentamirror not pentaprism - so it's darker too. I don't understand
them. Somebody should hang the product designers! So, the viewfinder
is even worse than on D100.


Självklart kanske man inte kan lite 100% på hans omdöme, men vad har andra som testat kameran sagt om kamerans sökare?

Hela inlägget
 

JalleS

Aktiv medlem
Nåja...

Jag skulle i och för sig gärna vilja kunna välja autofocusmetod själv, men för mig så fungerar automatiken bra.

Det mesta är ju en avvägning mellan pris och funktionalitet och för 6 månader sedan så var det en ganska stor extra slant för att få en dSLR där jag kunde välja själv.

Nu börjar det bli lite annorlunda. Återstår bara att se hur stor prisskillnaden mellan 300D och D70 blir i slutänden.

På SLR marknaden finns det utrymme för kameror med stora skillnader i funktionalitet och som är prisdifferentierade. Blir spännande att se hur det hela kommer att utvecklas på dSLR sidan.

--jalle

larsaz skrev:
Det är ju illa nog det...
 

.Z.

Aktiv medlem
Vi vet ju att Canon lade in ett antal begränsningar i 300D för att den inte skulle konkurrera för mycket med 10D. Om 300D inte hade dessa begränsningar så hade jag förmodligen ägt en idag, skillnaden i kvalitetskänsla jämfört med 10D skulle jag tagit (tom silverfärgen!), jag har inte råd att vara så kräsen.

Canon visste att många skulle tänka som mig, därför lade man in begränsningarna.

Heder åt Nikon som gjort en fullvuxen kamera, plasten kan jag leva med. Hoppas nu att kameran dessutom ger ett bildresultat som liknar D100:ans, då är den mycket intressant.

Innan autofokuskamerorna kom så föredrog jag Nikon, när AF infördes så gick mina sympatier över till Canon (ergonomi). Detta är ju bara ett personligt tyckande men efter Canons snålhet med 300D så riktar jag nu ögonen mot Nikon & D70.

Vissa skyddar Canon med att säga att 300D är en instegskamera som inte behöver dessa funktioner, bullshit. Ren snålhet från Canon som är störst på DSLR & ville bli ännu större genom att begränsa kameran för att skydda storebror.

Jag har fotat i 25 år men tycker att 10D & D100 är för dyra, jag köper gärna en plastigare variant av dem, såvida dom inte har fåniga begränsningar som inte kostat nåt extra att behålla.

Jag ska tillägga att jag testat 300D & tycker att det är en utmärkt kamera som ger ett fantastiskt resultat, om det inte vore för begränsningarna...

/Larsa
 
ANNONS